Jespers Torvekøkken

Voldsom vækst skabte uddannelsesbehov for mellemledere

Kantine- og cateringvirksomheden Jespers Torvekøkken har været på en opsigtsvækkende vækstrejse de seneste år. Men udviklingen er også gået så stærkt, at topledelsen måtte indse, at en hær af mellemledere stod med et presserende uddannelsesbehov. Derfor indledte ledelsen et samarbejde med CfL om et skræddersyet forløb.

 

Af Nikolai Steensgaard, erhvervsjournalist, marts 2024.

 

Når virksomheder finder nøglen til at låse et marked op, kan udviklingen pludselig gå meget stærkt. Nogle gange er væksten endda så voldsom, at den ender med at presse organisationen – og reelt skaber et akut behov for efteruddannelse af en ledergruppe.

Den situation har man oplevet i Jespers Torvekøkken. Den i dag landsdækkende kantine- og cateringvirksomhed har på fire år næsten tredoblet både bruttofortjeneste og medarbejderantal til henholdsvis 212 mio. kr. og 400 ansatte. Det er med andre ord gået rigtig stærkt.

Divisionschef Anders Steengaard Leer blev ansat for halvandet år siden til at tøjle kantinedivisionen i virksomheden. Med en bomstærk baggrund fra detailhandlen fik han hurtigt identificeret en udfordring, som den heftige vækst havde skabt. Udfordringen var reelt kombinationen af to ting, fortæller han.

”Tidligere kendte alle stort set hinandens fornavne, men det er jo umuligt i dag. Vidensdelingen er derfor blevet presset. Samtidig er det en branche med stor faglig stolthed og passion. Det betyder, at fokus hos køkkencheferne måske mere ligger på madkvaliteten – og ikke ledelsesdisciplinen i sig selv,” siger han og tilføjer:

”Det kunne vi se, potentielt ville blive et problem. Derfor fik vi tilrettelagt et forløb for vores køkken- og kundechefer for at give dem viden, værktøjer og rum til refleksion over deres rolle. De skal jo ikke kun lave god mad – de skal også skabe gode oplevelser for deres medarbejdere.”

Skræddersyet forløb

Divisionschef Anders Steengaard Leer kendte til CfL, Center for Ledelse, fra tidligere ledelsesjob. Han fik CfLs seniorrådgiver Mette Groos Lønsted til at tilrettelægge et skræddersyet forløb til Jespers Torvekøkken, som hun eksekverede i samarbejde med seniorrådgiver Thomas Skelbo.

Forløbet begynder efter sommeren 2023 og sluttede i januar i år. Det bestod af tre moduler – hver af to dages varighed og målrettet køkkencheferne for de enkelte kantiner. Derudover var der tilrettelagt et forløb med et ekstra todages-strategimodul til bl.a. virksomhedens kundechefer, som hver er ansvarlig for ca. ti kantiner.

Designet betød, at både ledere, det vil sige køkkencheferne, og deres ledere - kundecheferne - med 14 dages mellemrum blev introduceret til de samme teorier og metoder. Det har været med til at skabe et fælles sprog og implementering i praksis.  

Modulerne var:

  1. Led dig selv: I første modul vendte deltagerne blikket indad. Bl.a. for at udforske egen profil, kommunikationsevner, styrker og svagheder. Grundlæggende ledelsesprincipper blev gennemgået.

  2. Led andre: Andet modul fokuserede på ledelse i praksis. Bl.a. hvordan man fremmer motivation, engagement og trivsel via forskellige værktøjer, herunder hvordan man leder situationsbestemt. 

  3. Led dit team: Tredje modul trak perspektivet højere op. Emner var bl.a.  mål og resultater, principper for kommunikation og forandringsledelse samt psykologisk tryghed.

Efter hvert modul fik mellemlederne til opgave at udforske det tillærte i praksis, hvilket de så kunne diskutere til det efterfølgende modul. 18 køkkenchefer var gennem forløbet, hvilket udgør en femtedel af den samlede gruppe. Derudover deltog 14 andre ledere. Og det slutter ikke her, siger divisionschefen.

”Resultatet har været enormt positivt. Vores mellemledere vil have mere af den slags, og det arbejder vi på at gøre til virkelighed. Vi anskuer faktisk første hold som et grundlag for, hvordan vi uddanner vores ledere. Det bliver simpelthen vores lederuddannelse for køkkenchefer fremadrettet,” siger Anders Steengaard Leer. 

Artiklen fortsætter under boksen.

Nøglepersonerne i Jespers Torvekøkken

Anders Steengaard Leer (tv): Divisionschef i Jespers Torvekøkken siden oktober 2022. Har arbejdet over 20 år i Dansk Supermarkeds Netto-koncern. Efterfølgende knapt tre år som salgsdirektør i Aldi-kæden. Oprindelig HHX-uddannet. Efterfølgende uddannet i bl.a. ledelse både internt i Dansk Supermarked og eksternt.

Rikke Meyer Jensen: Kundechef i Jespers Torvekøkken siden årsskiftet til 2023. Fra 2018 køkkenchef samme sted. Har tidligere arbejde som kantineleder for Eurest Services og ISS. Oprindeligt uddannet fra Slagteriskolen, men senere ledelsesuddannet fra bl.a. Niels Brock.

Ronny Saul (th): CEO for Jespers Torvekøkken siden 2011. Er tillige medejer af virksomheden. Rutineret iværksætter. Var bl.a. med til at etablere Hartmanns A/S. Uddannet i informatik og økonomistyring fra Copenhagen Business School.

Dialog skabte holdånd

Divisionschefen overordnede vurdering er således, at man har ramt plet med forløbet fra CfL. For at få uddybet det, er det værd at tale med Rikke Meyer Jensen, som deltog i alle modulerne. Hun startede i 2018 som køkkenchef i Jespers Torvekøkken, men har siden 2023 varetaget det større ansvar som kundechef.

Hun er begejstret for CfL-forløbet. Hun fremhæver specielt én ting: Det var effekten af, at modulerne var skræddersyet til netop Jesper Torvekøkken.

”Jeg har tidligere været på andre ledelseskurser. Ledelse er i bund og grund det samme, om du er elektriker eller kok. Det handler om mennesker. Det er jo fint nok, men forskellen denne gang var, at det her forløb var strikket sammen til kun os og vores virksomheds specifikke behov,” siger hun og tilføjer:

”Det gjorde en markant forskel i forhold til det, jeg tidligere har oplevet. Vi tog udgangspunkt i vores reelle problemstillinger. Vi følte os meget inkluderede i arbejdet med at forme virksomhedens ledelsesfilosofi. Dialog og diskussion skabte holdånd. Det var megagodt.”

Beder man Rikke Meyer Jensen om at udpege konkret indhold, der gav værdi for hende, peger hun på to ting: Det første var fokus på overordnet strategi på første kursusmodul. Det andet var det sidste modul.

”Forandringsledelse var et stort emne i sidste modul. Det er ekstremt aktuelt for os. Vores virksomhed er jo i rivende udvikling. Det var meget værdifuldt at få indsigt i, hvordan vi hjælper medarbejdere derhen, hvor vi gerne vil have dem – på en måde, som alle oplever som positivt,” siger hun. 

Artiklen fortsætter under boksen.

Uddannelsesforløb i tre moduler

CfL tilrettelagde et forløb med tre moduler til køkkenchefer samt et bonusmodul for kundechefer og andre ledelsesgrupper. Hvert modul var på to dage. Modulerne for køkkenchefer var: 

Led dig selv: Fokus på den enkelte deltager. Forståelse af sig selv og andre vha. blandt andet udviklingsværktøjet JTI. Derudover introduktion til emner som f.eks. konstruktiv konflikt.

Led andre: Fokus på bl.a. situationsbestemt ledelse. Herunder anvendelse af principper som SLII, en ledelsesfilosofi, hvor situationen og den enkelte medarbejder er i fokus.

Led dit team: Fokus på, hvordan man i længden leder et high performance-team. Blandt andet ved at fokusere på ting som tillidsopbygning, konstruktivt samarbejde. psykologisk tryghed m.m.

Væksten fortsætter

Jespers Torvekøkken blev grundlagt i 1991 af kokken Jesper Holmberg. Dengang var der generelt ikke den samme kultur omkring frokostordninger og kantinemad, som vi ser i dag. Det var Jespers Torvekøkken med til at ændre. Den var blandt frontløberne i forhold til sunde og alsidige frokoster på arbejdspladser.

I dag er kantine- og cateringvirksomheden landsdækkende. Den vækster blandt andet fordi dens koncept matcher nutidens krav. Dens CEO er i dag erhvervsmanden Ronny Saul. Han kalder det naturligt, at man bliver nødt til at have fokus på lederudvikling i en vækstvirksomhed som Jespers Torvekøkken.

”Vækst og ambitionsniveau betyder jo, at vi i dag kræver mere af vores ledere. I den forbindelse er vi meget bevidste om, at vi er nødt til at flytte bl.a. køkkenchefer, mellemledere og kundechefer – fra at være hovedsageligt driftsfolk til at være kompetente ledere. Lederuddannelse har været et naturligt skridt på den rejse,” siger han.

Ronny Saul noterer sig dog også, at det behov måske manifesterede sig hurtigere end forventet. Væksttempoet overraskede. Da behovet blev tydeligt, måtte topledelsen handle og tage fat i CfL.

”Det var ikke et behov, der kom direkte bag på os. Men det gjorde hastigheden måske. Driftsledelsen fik over kort tid et større ansvar, fordi forretningsområderne vækstede hurtigt over to år. Det er gået stærkt. Der var et reelt behov for uddannelse. Heldigvis har forløbet været godt, og lederne er glade for resultatet,” siger han og kigger ud i fremtiden:

”Jespers Torvekøkken er en vækstvirksomhed. Det vil vi blive ved med at være. Uddannelse er i den forbindelse et strategisk fokusområde. Vi gør en stor indsats for at tiltrække talenter – men også for at udvikle de talenter, vi allerede har blandt egne medarbejdere.”

CfLs rådgivere 

Mette Groos Lønsted

Seniorrådgiver i CfL fra 2023. Ledelses- og organisationskonsulent siden 2000. Specialist i bl.a. effektive samarbejdsrelationer både med ledere og medarbejdere.

Uddannet i bl.a. organisationspsykologi ved RUC samt Systemisk og Narrativ proceskonsulent fra Dansk Institut for Supervision, Personaleudvikling, Undervisning & Konsultation. 

Thomas Skelbo

Seniorrådgiver i CfL fra 2022. Ledelses- og organisationskonsulent siden 2004. 

Specialist i bl.a. udvikling af mennesker, teams og organisationer gennem ledelsesudviklingsforløb.

Uddannet officer i Hæren. Master i Positiv Psykologi og systemisk leder- og konsulentuddannelse.

Læs også

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Har du spørgsmål?

Pia Fuglsang

 

Pia Fuglsang Bach
Communitychef

T: +45 5154 4149
M: pba@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik