HR-jura
Sådan håndterer du en illoyal medarbejder
En overtrædelse af loyalitetspligten kan få konsekvenser for ansættelsesforholdet – fra en påtale, advarsel, opsigelse til i grove tilfælde en bortvisning.
En overtrædelse af loyalitetspligten kan få konsekvenser for ansættelsesforholdet – fra en påtale, advarsel, opsigelse til i grove tilfælde en bortvisning.
En medarbejder har en almindelig forpligtelse til at opføre sig loyalt over for sin arbejdsgiver. Det følger af ansættelsesforholdet, da enhver aftalepart er forpligtet til i rimeligt omfang at varetage den anden parts interesser.
Loyalitetsforpligtelsen gælder fra ansættelsesaftalens indgåelse og derfor også inden tiltrædelsen. Den nye arbejdsgiver må dog affinde sig med, at medarbejderen kan have forpligtelser over for den tidligere arbejdsgiver indtil fratrædelsen, uanset at dette indebærer konkurrerende virksomhed.
Loyalitetsforpligtelsen består som altovervejende hovedregel kun, indtil medarbejderen fratræder sin stilling.
Medarbejderens overtrædelse af loyalitetsforpligtelsen udgør en misligholdelse af ansættelsesaftalen, som kan berettige til at opsige og i grovere tilfælde til at bortvise medarbejderen. Dette vil dog altid bero på en konkret vurdering.
Medarbejderen skal optræde passende såvel udadtil i forhold til forretningsforbindelser og konkurrenter samt indadtil i forhold til arbejdsgiveren og kollegerne.
Arbejdsgiveren har krav på, at medarbejderen loyalt arbejder for virksomheden og i forhold til andre personer eller virksomheder undgår at bringe sig i loyalitetskonflikter.
Det kan være illoyalt, hvis en medarbejder bringer sig i et uacceptabelt afhængighedsforhold til forretningsforbindelser. Det kan fx være tilfældet, hvis en medarbejder låner penge af forretningsforbindelser, eller hvis medarbejderen skjult for arbejdsgiveren modtager særlige præmier for at afsætte den pågældende forretningsforbindelses produkter eller lignende.
Der kan endvidere være tale om illoyalitet, hvis medarbejderen over for forretningsforbindelser eller konkurrenter udtaler sig negativt om arbejdsgiveren eller arbejdsforholdene. Der må dog lægges vægt på omtalens karakter, og i hvilket forum medarbejderen har udtalt sig. Almindeligt og uspecificeret "brokkeri" over forholdene på arbejdspladsen afgivet under private former vil normalt ikke udgøre misligholdelse. Det gælder dog ikke, hvis der er tale om meget grove forhold, eller medarbejderen er bekendt med, at der i sammenkomsten deltager personer, der er ansat hos arbejdsgiverens forretningsforbindelser eller konkurrenter.
Også indadtil på arbejdspladsen skal medarbejderen være loyal. I det direkte forhold mellem arbejdsgiver og medarbejder er begge forpligtet til at anvende en rimelig omgangstone i overensstemmelse med den gældende kultur på arbejdspladsen. En overordnet medarbejder må fx ikke deltage i underordnedes negative omtale af arbejdsgiveren. En loyalitetskonflikt kan også opstå i forbindelse med uoverensstemmelser mellem medarbejder og leder. Hvis fx en medarbejder omgår kommandovejen ved at rette henvendelse direkte til selskabets bestyrelse med kritik af direktøren, kan dette udgøre en væsentlig misligholdelse.
Ved vurderingen af om en bestemt konkurrencehandling kan tillades, må der skelnes mellem de tilfælde, hvor medarbejderen er i uopsagt stilling og de tilfælde, hvor ansættelsesforholdet er opsagt.
Hvis en medarbejder i uopsagt stilling driver konkurrerende aktiviteter, er der som hovedregel tale om grov misligholdelse af ansættelsesforholdet, hvilket kan berettige til bortvisning.
I opsigelsesperioden gælder loyalitetsforpligtelsen stadig. Men i almindelighed har medarbejderen ret til i opsigelsesperioden at forberede konkurrerende virksomhed, hvad enten denne er relateret til et ansættelsesforhold eller til en selvstændig virksomhed. Det betyder, at medarbejderen lovligt kan indgå ny ansættelsesaftale eller foretage dispositioner med henblik på etablering af selvstændig virksomhed, fx indgå lejemål, oprette telefon, indkøbe inventar m.v.
Derimod må medarbejderen ikke aktivt søge at påvirke virksomhedens kunder eller leverandører eller aktivt påvirke andre medarbejdere til at følge med over i den nye virksomhed.
Loyalitetsforpligtelsen gælder også, hvis medarbejderen fritstilles. Blandt andet af præventive hensyn tilrådes det, at arbejdsgiveren i fritstillingsskrivelsen udtrykkeligt gør opmærksom på, at loyalitetsforpligtelsen fortsat er gældende.
Opdateret i april 2024.
Disclaimer: Denne artikel er ikke og kan ikke træde i stedet for juridisk rådgivning
CfLs HR-juridiske hotline er tilgængelig for alle CfLs medlemmer. Det er ubestridt den medlemsfordel, vores medlemmer sætter størst pris på, og det kan vi sådan set godt forstå.
Både ledelse og HR i CfLs medlemsvirksomheder har hver dag fra kl. 9 - 16 fri adgang til telefonisk rådgivning og sparring om HR-juridiske problemstillinger og konkrete personalesager.
Selvom hotlinen er en del af medlemskabet hos CfL, behøver din organisation ikke være medlem for at benytte den. Vi tilbyder nemlig også mulighed for at tegne et abonnement på hotlinen.
For yderligere information kontakt venligst HR-Jura på telefon: 70 23 00 22 eller på mail: hr-jura@cfl.dk.
E-bogen er gratis og indeholder 138 siders praktisk gennemgang af de grundlæggende HR-juridiske regler. Du får et opslagsværk, som besvarer alle de spørgsmål HR-funktionen ofte stiller i forbindelse med ansættelse af medarbejdere, sygdom, ferie, barsel, opsigelser og meget andet. Bogen indeholder desuden en lang række eksempler og skabeloner.
Den 1. juli 2023 træder en ny lov om ansættelsesbeviser i kraft. Samtidig ophæves den nuværende lov om ansættelsesbeviser fra 1993. Læs, hvad du skal være særligt opmærksom på.
Trine Palm har deltaget på CfL's kursus i HR-jura. Læs om hendes oplevelse, udbytte og refleksioner om kurset her.
Folketinget har netop vedtaget en række væsentlige ændringer af barselsloven. Læs her hvad ændringerne indebærer.
Er virksomheden klar til at blive udfordret på, om individuelt aftalte lønninger er i overensstemmelse med ligelønsloven? Læs om konsekvenserne af nyt EU-direktiv, og hvad I bør forberede jer på.
Vi træffes hver dag mellem kl. 9.00 og 16.00
Ring eller skriv til os på T: 7023 0022 eller E: hr-jura@cfl.dk
Dorte Solholt
Head of HR Law
T: +45 51544165
E: dsp@cfl.dk
Anette Mortensen
Senior Legal Advisor
T: +45 5154 4148
E: anm@cfl.dk