Før start
Som forberedelse foretager du en undersøgelse i din egen organisation, hvor du søger feedback på, hvad dine medarbejdere (eller kolleger) siger om dig og din kommunikation. Du beder også om feedback fra din nærmeste leder.
Du læser udvalgte kapitler fra bogen ’Når ledelse er kommunikation’ og et par artikler. Du får tilsendt materialet i god tid inden start.
Dag 1
Selvindsigt, klar retning og tydelighed, når du kommunikerer som leder
På den første dag bliver du præsenteret for traditionelle og nyere organisationsformer og styringsmåder. Du reflekterer over, hvor din organisation befinder sig mellem gamle og nye ledelsesstile og kommunikationsmåder, og hvilke konsekvenser det har for din måde at kommunikere på.
Du undersøger samtidig dine personlige træk og deres betydning for din ledelses- og kommunikationsstil, og du trækker læring ud af den feedback, du har fået i egen organisation forud for kursets start.
På dagen arbejder du også med at formulere historien om, hvad DU vil som leder, på en måde, der sikrer følgeskab, og du får redskaber til og træning i at planlægge og kommunikere envejs-budskaber med gennemslagskraft.
Dagen giver dig:
- indsigt i din organisations kultur og ledelsesgrundlag med kobling til din egen ledelseskommunikation
- indsigt i, hvordan dine personlige grundtræk påvirker din kommunikationsstil
- forståelse af din måde at kommunikere på ud fra feedback og øvelser om dine dominerende personlighedstræk.
- afklaring af dine stærke og svage sider og udviklingspunkter, som du kan arbejde videre med i din kommunikation
- et formuleret ledelsesmæssigt narrativ om, hvad DU vil som leder
- viden om og øvelse i, hvordan du kan planlægge og gennemføre envejskommunikation, der er tydelig og har gennemslagskraft.
Dag 2
Indsigt og træning i tre kommunikative nøgleområder som leder
På kursets anden dag bliver du introduceret til værktøjer og metoder inden for tre kommunikationsfelter, som det er vigtigt at mestre som leder. Det gælder coaching/sparring, forandringskommunikation og opløsning af konflikter.
Du bliver trænet i de enkelte områder og får mulighed for at identificere det, du har mest brug for at udvikle og optimere. Du lærer ud fra dine cases, hvordan du lettest omsætter viden og værktøjer direkte i din daglige ledelsespraksis.
Dagen giver dig:
- overblik over og indsigt i metoder, nøglekompetencer og redskaber inden for coaching, forandringskommunikation og konfliktløsning
- træning i at bruge udvalgte metoder, i forhold til hvad der passer til dine vigtigste kommunikationssituationer
- indsigt i, hvordan du bliver en bevidst kommunikerende leder inden for de tre felter
- indsigt i dine nuværende styrker og svagheder og i, hvordan du kan videreudvikle din kommunikation.
Du afslutter dagen med at udarbejde en handlingsplan for, hvilke to-tre konkrete kommunikationskompetencer og handlinger du vil gå hjem og afprøve i din organisation frem mod tredje kursus dag.
Dag 3
Forstærkning af din nye kommunikationskompetencer
På tredjedagen fortæller du i en gruppe om dine erfaringer og udfordringer med at praktisere dine nye kommunikative handlinger i din organisation. Du får feedback fra dine medkursister og underviseren.
Du stiller skarpt på de indre og ydre barrierer, som måske står i vejen for, at du kan ændre dine kommunikationsvaner. Du arbejder også med, hvordan du via dit kropssprog, din mimik og dit tonefald får grundfæstet nye kommunikationsvaner i dig selv som person og i din organisation.
I gruppen arbejder du med den såkaldte bevidningsmetode, som er en frugtbar måde at dele viden og erfaringer på. Underviseren er med til at bevidne i gruppen og deler ud af sine erfaringer og sin viden og giver bud på løsninger.
Dagen giver dig:
- lejlighed til at fortælle om dine nye kommunikationshandlinger, og hvordan de har rykket dig og din organisation
- lejlighed til at lytte til andres fortællinger og få viden om, hvordan andre gør, og få inspiration til dit lederskab
- en forståelse af, hvordan du kan arbejde videre med din kommunikation ved at agere som en bevidst, reflekterende praktiker, der tænker over, hvordan du professionelt forbereder din kommunikation, og hvad du vil opnå med den i forskellige situationer.