Konference om arbejdstid
Velkommen til:
Konferencen afholdes i samarbejde med advokatfirmaet Norrbom Vinding.
Få styr på de tekniske, juridiske og ikke mindst ledelsesmæssige udfordringer i forbindelse med de nye regler om arbejdstidsregistrering.
Fra den 1. juli 2024 bliver alle virksomheder forpligtet til at registrere den enkelte medarbejders daglige arbejdstid.
Baggrunden er en ny regel i arbejdstidsloven, som skal sikre, at den danske lovgivning lever op til EU’s arbejdstidsdirektiv.
Pligten til at registrere arbejdstiden er et væsentligt indgreb i arbejdsgivers ret til at sætte rammerne for arbejdets udførelse – ikke kun for de virksomheder, som ikke tidligere har pålagt medarbejderne at registrere deres daglige arbejdstid, men også for de virksomheder, som kun har registreret de timer, man fakturerer kunderne for.
Indførelse af daglig tidsregistrering udfordrer arbejdsgiverne på flere fronter:
På konferencen går vi – ud over kravene til systemet - i dybden med definitionen på selvtilrettelæggere, arbejdstidsbegrebet samt fortolkningen af både 48 timers-reglen og hviletidsreglerne.
Vi ser også på de databeskyttelsesretlige regler, der skal tages højde for ved implementeringen af et tidsregistreringssystem, og på, hvad der bør indgå i den arbejdstidspolitik, som det for langt de fleste virksomheder vil blive nødvendigt at indføre.
Men er det nu også gjort med at få styr på teknik og jura?
For hvad med elefanten – eller måske snarere elefanterne - i rummet?
For mange virksomheder er det en løbende ledelsesmæssig udfordring blot at få medarbejderne til at registrere ferie og sygefravær korrekt, så hvordan implementerer man en yderligere forpligtelse, som af mange uden tvivl vil blive opfattet som et irritationsmoment?
Hvad betyder en minutiøs opgørelse af den enkelte medarbejders arbejdstid for virksomhedens kultur og måde at lede og arbejde på? Og hvad stiller vi op med de medarbejdere, som rent ud sagt arbejder for meget?
Vi ser på de ledelsesmæssige dilemmaer og kommunikative udfordringer, lederne og HR står overfor, når de nye regler skal implementeres. Hvilke valg skal træffes, hvilke centrale budskaber matcher vores virksomhed og kultur, og hvordan ser en effektiv forandringsplan egentlig ud, så vi får alle med?
09:00 – 10:15 |
Arbejdstidsreglerne |
|
|
|
Ændringerne i arbejdstidsloven |
|
|
10:15 – 10:30 |
Pause |
10:30 – 11:30 |
Sikring af compliance |
|
|
11:30 – 12:30 |
Håndtering af de ledelsesmæssige dilemmaer og kommunikative udfordringer |
12:30 |
Frokost |
Vi træffes hver dag mellem kl. 9.00 og 16.00
Ring eller skriv til os på T: 7023 0022 eller E: hr-jura@cfl.dk
Dorte Solholt
Head of HR Law
T: +45 51544165
E: dsp@cfl.dk
Anette Mortensen
Senior Legal Advisor
T: +45 5154 4148
E: anm@cfl.dk