Af Thomas Bering, marketingchef i CfL, opdateret juni 2024.
Når du arbejder med strategi og eksekvering, skal du kende din virksomheds konkurrencesituationen og -position for at vælge en optimal strategi.
Det kræver en analyse af konkurrenceforholdene i branchen, herunder virksomhedens styrke i forhold til konkurrenterne, afhængigheden af leverandører, kunder m.v.
Målet med en brancheanalyse er at vurdere:
En anerkendt model til at strukturere og fokusere en brancheanalyse er Michael Porter’s five forces-model beskrevet i bogen Competitive Strategy (1980).
Porter's five forces er en analyse af konkurrenceforholdene i en branche.
Ifølge Porter påvirkes konkurrencesituationen og profitabiliteten i en branche af fem konkurrencekræfter.
Princippet er, at jo stærkere konkurrencen er, jo mindre er profitten.
De fem konkurrencekræfter- Porter’s five forces - er:
Hver af disse kræfter kan have en positiv eller negativ indflydelse på konkurrenceintensiteten, således at branchen som helhed bliver mere eller mindre profitabel.
Ved at analysere hver kraft for sig kan man danne sig et billede af konkurrenceintensiteten i branchen og dermed få et overordnet billede af, hvor attraktiv branchen er.
Her følger eksempler på, hvad de fem konkurrencekræfter dækker over:
Denne kraft handler om potentielle indtrængere på markedet, og her er det værd at analysere:
Denne kraft handler om truslen fra lignende produkter eller services, herunder:
Artiklen fortsætter under boksen.
Sådan arbejder CfL med strategi - fra formål over analyse til eksekvering.
Porter’s model er ret enkel at forstå i teorien. Skal man bruge den til at skabe strategisk indsigt, er det noget mere kompliceret og kræver færdigheder, det kræver øvelse at lære. Når man skal bruge modellen første gang, rejser der sig typisk følgende problemstillinger:
En af Porter-modellens store styrker er, at den appellerer til ledere, der arbejder med strategi, men den indeholder også en række svagheder:
Modellens opbygning lægger desuden op til, at alle fem konkurrencekræfter har ca. samme betydning, hvilket gør det svært at vægte de fem kræfter.
CfL’s erfaring er, at kunderne ofte er væsentligt vigtigere end alle de øvrige elementer, når man arbejder med strategisk udvikling. Vores anbefaling lyder derfor til hver en tid:
Tilpas anvendelsen af modellen til virksomhedens konkrete situation.
Formålet med en brancheanalyse er at evaluere en virksomheds konkurrencesituation og -position i en given branche. Det kan hjælpe virksomheder med at vælge en optimal strategi og identificere mulige trusler og muligheder i markedet.
Porter's Five Forces er en model udviklet af Michael Porter, der hjælper virksomheder med at analysere deres konkurrence- og markedssituation. Modellen identificerer fem kræfter, der påvirker en virksomheds konkurrenceevne og rentabilitet:
Porter's Five Forces kan anvendes til at evaluere konkurrenceintensiteten i en branche og vurdere dens attraktivitet. Ved at analysere hver af de fem kræfter kan en virksomhed udvikle en strategi, der øger dens konkurrenceevne og rentabilitet.
At definere grænserne for en branche afhænger af, hvad virksomheden sælger eller leverer, og hvem dens primære konkurrenter er. Grænserne kan også defineres ud fra geografisk placering, produktkategorier eller kundesegmenter.
Nogle af ulemperne ved Porter's Five Forces-model er dens begrænsninger i at tage hensyn til eksterne faktorer såsom politik, teknologi og kultur. Modellen viser et statisk billede, mens mange strategiske problemer har en dynamisk karakter. Desuden skal modellen bruges med omhu i servicesektoren og kan ikke bruges i offentlige organisationer uden større modifikationer.
Ja, Porter's Five Forces kan anvendes i enhver branche, da det er en generisk model, der kan tilpasses de specifikke behov i branchen.
Der er ingen fast regel for, hvordan man kan vægte de fem konkurrencekræfter, da det afhænger af den specifikke situation og virksomhedens behov. Generelt kan man vægte kræfterne ud fra deres relative indflydelse på konkurrenceintensiteten i branchen.
CfL's erfaring er, at kunderne ofte er væsentligt vigtigere end alle de øvrige elementer, når man arbejder med strategisk udvikling. Derfor anbefaler CfL at tilpasse anvendelsen af modellen til virksomhedens konkrete situation.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.