Af Pernille Yde Planck, januar 2021. Opdateret december 2023.
Dit ledelsesrum er rammerne for dit lederskab. Hvis du skal have succes i din nye rolle som leder, er det naturligvis vigtigt, at du kender dem.
Når du starter som ny leder, bør du hurtigst muligt sætte dig ind i dit ledelsesrum. Dit ledelsesrum består af ledelsesgrundlaget, din opgave, de ressourcer du har til rådighed og de ansættelsesretlige rammer, du skal navigere indenfor. I denne artikel bliver du klogere på, hvad der ligger i de forskellige elementer, så du kan identificere dit ledelsesrum.
Hvilket ledelsesgrundlag er du trådt ind i?
Ledelsesgrundlaget er som nævnt en del af ledelsesrummet og dækker over din organisations overordnede mål/purpose/vision, strategier, ledelsesværdier og forretningsorden.
Når du vil kende dit ledelsesgrundlag, kan du starte med at se på, hvilke overordnede mål, hvilket purpose eller hvilken vision din organisation har. Det vil sige: Hvad er det egentlig, I går på arbejde for, og hvad skal I lykkes med, for at I kan kalde jer en succes?
Det er også vigtigt, at du sætter dig ind i organisationens strategier. Strategierne er ofte på flere niveauer, og du skal naturligvis både sætte dig ind i den overordnede strategi for hele organisationen og strategien for divisionens mål eller dine strategiske mål på afdelingsniveau. Med andre ord skal du vide, hvad opgaven er, og hvordan man har tænkt sig at komme dertil.
Bliv fortrolig med organisationens ledelsesværdier og forretningsorden
Din organisations ledelsesværdier er også en del af dit ledelsesgrundlag, så dem skal du kende. Ledelsesværdierne kan være meget forskellige fra organisation til organisation og kan f.eks. være troværdig eller transparent ledelse.
Det er vigtigt, at du får ledelsesværdierne ind under huden og gør dem til dine egne, for det er ud fra dem, at du skal agere som leder. Hvis du ikke kan tage ledelsesværdierne i organisationen til dig, bør du genoverveje, om rollen som leder i den organisation er rigtig for dig.
De fleste organisationer har også formuleret en forretningsorden. Det kan hedde noget andet i din organisation, men sæt dig ind i, hvad det er, og hvad det betyder i din organisation. En forretningsorden kan f.eks. indeholde bestemmelser eller aftaler om, hvordan man holder møder. Det vil sige bestemmelser eller aftaler om møders varighed, forberedelse, beslutningsgrundlag osv. Ved at sætte dig ind i forretningsordenen vil du få svar på mange spørgsmål, og det vil hjælpe dig til at gøre tingene rigtigt fra start.
Forventningsafstem løbende med din chef
I det første år efter at du er udnævnt til leder, er det en god idé, at du mødes med din chef jævnligt, så I har mulighed for løbende at forventningsafstemme. Det kan både være forventningsafstemning på opgaveniveau og i forhold til de medarbejdere, du har. Møderne kan også bruges til at dele viden, og din chef kan give dig til input til, hvordan du skal agere som leder, og hvordan det går i forhold til hendes eller hans forventninger.
I den sammenhæng er det selvfølgelig vigtigt, at du har fokus på, hvad din opgave som leder er. Du vidste, hvad din opgave var som medarbejder, men nu er opgaven en anden. Du vil sandsynligvis stadigvæk have nogle opgaver direkte i driften, men din overordnede opgave er at være leder. Så det er vigtigt, at du ved, hvilken opgave det er, du skal sikre, at afdelingen lykkes med. Hvornår er du og din afdeling en succes?
Hvad er din afdelings rolle, og hvad har du af mandat, ansvar og ressourcer?
Det er naturligvis også væsentligt, at du sætter dig ind, hvilket forretningsmæssigt ansvar og mandat der følger med rollen. En ting er, at du formelt er blevet udnævnt til leder. Men hvad følger der med af ansvar, og hvilket mandat har du? Hvor langt kan du gå? Kan du hyre og fyre, eller ligger den opgave et andet sted? Kan du indgå aftaler med eksterne samarbejdspartnere, eller skal det forbi din chef?
Du skal finde ud af, hvor skillelinjerne går. Med en sportsmetafor kan man sige, at du skal finde ud af, hvor stregerne går.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at du forholder dig til din afdelings rolle i organisationen. Hvordan byder I ind med opgaver i den overordnede strategi? Hvordan understøtter I virksomhedens mål og strategiske udfordringer?
Når du ser på det, kommer du også hurtigt til at kigge på, hvilke ressourcer – i bred forstand - du har til rådighed. Ressourcer er naturligvis medarbejdere, du kan råde over. Men det er også IT og anden form for materiel, som du har brug for i din ledelsesgerning. Økonomi er også ressourcer. Under økonomi kan der være nogle salgsmæssige mål, du skal justere eller stå på mål for. Det kan også være, at du kun har udgifter. Det vil sige, at du har et budget, der går på udgiftssiden.
Læs om CfLs kurser og forløb for ledere