Guide til tests som ledelsesværktøj
Ved at bruge forskellige testværktøjer, kan du få en bedre dialog og bedre beskrive og forudsige adfærd. Marie Kirkegaard, seniorrådgiver i CfL, forklarer hvordan.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, april 2023
”Det er helt vitalt for Curias konsulenter, at vi har en test, der kan anvendes i rekrutteringssammenhæng, og over tid har vi erfaret, at BTB har den stabilitet, der skal til, når vi italesætter en forventet fremtidig adfærd hos kandidaterne.”
Sådan lyder det fra Michael Reffstrup, Managing Partner i Curia, der som mangeårig kunde i CfL bruger betegnelsen BtB om CfLs 12 Factor-værktøj.
For Michael Reffstrup er det overordnede formål med et rekrutteringsværktøj at tilvejebringe et beslutningsgrundlag, som er relativt sikkert for Curias konsulenter, men i særdeleshed for kunderne, og her er valget altså faldet på CfL-Personality Focus Profile - 12 Factor.
”BTB er udviklet til rekruttering, så når vi taler med kandidaterne eller skal give feedback til vores kunder, der jo skal træffe beslutningen, så er det afgørende, at vi kan argumentere for et kandidatur med baggrund i testen. Ikke kun ved tiltrædelse, men kunden skal også på sigt – måske op til et helt år - kunne genkende den adfærd, vi forsøgte at afdække i forbindelse med interviewet,” siger Curias Managing Partner.
Ifølge ham er det en stor sidegevinst, at testen også kan bruges som et onboardingsværktøj.
”Det kan være med til at afdække, om der er særlige behov i relation til f.eks. tid og hastighed. Nogle kandidater har brug for hurtigt at vise resultater, for andre skal onboardingen bygge på et omfattende program, mens andre foretrækker on the job-training,” siger han.
Læs også: Sådan vælger du de rigtige testværktøjer
Curia rekrutterer i tre kategorier:
”I forhold til det marked, vi betjener, så har vi stort udbytte af BTB,” siger Michael Reffstrup, der har været kunde hos CfL i over 20 år.
Han beskriver samarbejdet som dynamisk og peger på, at CfL også har bidraget til opklaring af tvivlsspørgsmål, hvis f.eks. en test har vendt helt forkert i forhold til det umiddelbare indtryk af en kandidat.
”Vi har altid mødt villighed i forhold til den måde, vi bruger systemet på, og hvis vi ringer til Mette (Mette Babitzkow Boje, chef for Testværktøjer, red.), så kommer hun straks og hjælper. Det kan være, hun tager et møde med en ny konsulent, men det kan også være at hun mødes med en gruppe superbrugere og giver sparring på systemet.”
”Der er lydhørhed over for vores individuelle behov, og jeg tør godt sige på vegne af hele Curia, der tæller 12-14 konsulenter og over tid mange flere, at vi i CfL har en ven, vi altid kan ringe til.”
CfLs værktøjer og support har afgørende betydning for samarbejdet, men også CfLs troværdighed spiller ind.
”Det er ret sensitivt, det vi arbejder med, og vi køber sikkerhed ved at CfL er blandt de største testudbydere på markedet i Danmark. Det er et objektivt vurderingskriterium for os,” siger Michael Reffstrup og udbygger:
”I klarer jer godt på konsulent, test- og community-markedet, hvor I har været i mange år. Og når vi har valgt CfL, så er det selvfølgelig også med tanke på, hvordan jeres brandværdi smitter af på vores brand. Det betyder noget, at jeres testværktøjer har en høj validitet i markedet.”
Ved at bruge forskellige testværktøjer, kan du få en bedre dialog og bedre beskrive og forudsige adfærd. Marie Kirkegaard, seniorrådgiver i CfL, forklarer hvordan.
Intelligens- og personlighedstest skal kun bruges til det, de er udviklet til, og test til afvikling blev afviklet i 2000’erne.
Har du styr på bias i ansættelsessamtalen? Der er gode råd at hente i den amerikanske forsker Joan C. Williams’ bog Bias Interrupted, skriver CfLs seniorrådgiver Marie Koch.
I rekrutteringsforløb bruger CfL bl.a. den logiske og analytiske test Omtankeprøve 1, der kan tilgås online. Men er det nu også optimalt i forhold til formålet med testen, spørger seniorrådgiver Marie Koch.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
T: +45 53 67 67 91
M: mba@cfl.dk