Hvordan får HR succes med mangfoldighed, ligestilling og inklusion?
CfL har stillet 5 spørgsmål til Louise Marie Genefke og Nikoline Nybo, begge eksperter i DEI: Diversity, Equity og Inclusion.
Af CfL, opdateret juni 2024
Formålet med en strategi er at sætte retningen for en ønsket fremtid. Når vi taler forretning kan det omsættes til to hovedformål:
Det betyder i store træk, at al strategi er forretningsstrategi, der så kan være understøttet af en række strategiske initiativer og handlinger, ofte formuleret og udført gennem stabsfunktionerne. Der kan være tale om finansieringsstrategi, IT-strategi, kommunikationsstrategi og… HR-strategi.
HR-strategien skal indeholde mål og planer for, hvordan virksomheden i den kommende strategiperiode får og fastholder de rigtige kompetencer, i rette mængde og antal, til den rette pris, på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt.
Grundlæggende skal HR fokusere sin indsats på seks områder:
HR-strategien gennemføres i fire trin:
Første trin i strategiprocessen er at få absolut klarhed over, hvad der er HR-afdelingens ansvarsområder, hvor gode HR-afdelingen er til at løse sin opgave i dag, og hvordan HR bidrager til værdiskabelsen.
Derfor er det vigtigt at få styr på, i hvor høj grad HR på den ene side lever op til organisationens nuværende behov og forventninger, og på den anden, hvor god organisationen, set fra et HR-perspektiv, er til at følge og bruge de processer og ledelsesredskaber, som HR-afdelingen stiller til rådighed.
Endelig skal HR-afdelingen evaluere de systemer og metoder, der understøtter HR-funktionen i virksomheden. En sådan strategisk diagnose kan fx gennemføres som en selvevaluering, som interviews med interessenter og/eller gennem sparring med eksterne rådgivere. Målet er at få fakta, der kan danne udgangspunkt for strategiarbejdet.
Andet trin i strategiprocessen er at kigge ind i fremtiden:
Målet er at få et billede af, hvad forretningsstrategien vil komme til at kræve af HR-funktionen i de kommende år.
Tredje trin er at definere, hvilke elementer i forretningsstrategien der kræver HR’s opmærksomhed, prioritere de 3-5 absolut vigtigste udfordringer for HR lige nu og definere de HR-strategiske mål med tilhørende planer for handling.
Her er det vigtigt at forholde sig til, at HR i de fleste virksomheder både er en funktion og en afdeling. En HR-funktion, der ikke bare rammesættes og udføres af HR, men i lige så høj grad af ledere, lovgivning, overenskomster, eksterne partnere og i højere og højere grad af medarbejderne selv.
Med udgangspunkt i forretningsstrategien er det derfor HR-afdelingens vigtigste opgave at vælge og prioritere de HR-processer /-ydelser, der understøtter forretningsstrategien bedst muligt og designe, beskrive og understøtte de normalt 7 til 9 vigtigste af dem. Det betyder, at HR, i tæt samarbejde med den strategiske ledelse, skal opstille mål, regler og rammer for funktionen.
I den proces, det er at skrive HR-strategien, er involvering uhyre vigtig. Både opad, til siden og ned i organisationen. HR-strategien skal trykprøves ikke bare i forhold til forretningsstrategien, men også i forhold til, at HR-strategien skal afspejle virksomhedens mission, vision og værdier, virksomhedens ledelsesgrundlag og -adfærd, den skrevne eller uskrevne personalepolitik og sidst men ikke mindst skal HR strategien trykprøves i forhold til virksomhedens brand og image.
Fjerde trin er at kalibrere og designe både HR-funktion og HR-afdeling. Det betyder, at HR-afdelingen skal indgå aftaler med ledelsen om kontrol- og serviceniveau. Samtidig skal HR fastlægge mål for hver enkelt HR-proces og definere, hvilke roller og ansvar HR-afdelingen, lederne og eksterne partnere har.
På dette trin skal HR-afdelingen sammen med den øverste ledelse også lægge planer for, hvordan HR-afdelingen i den kommende strategiperiode får og fastholder de rigtige kompetencer, i rette mængde og antal, til den rette pris, på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt. Samtidig skal HR-afdelingen definere behovet for digitale løsninger og ledelsesredskaber i virksomheden.
CfL har stillet 5 spørgsmål til Louise Marie Genefke og Nikoline Nybo, begge eksperter i DEI: Diversity, Equity og Inclusion.
Hvad er DEI? Og hvorfor er diversitet, ligestilling og inklusion vigtigt på din arbejdsplads? Hvad er gevinsterne? Og hvilken betydning har det for dig og dine kolleger? Få svarene her.
Som internationalt eliteuniversitet har DTU arbejdet med diversitet og inklusion i en årrække, men i dag rækker indsatsen langt ud over måltal for køn og ligestilling. CfL har mødt HR-direktør Pia Lyhne.
På et seminar for 30 chefer valgte energikoncernen VERDO at få CfL til at sætte fokus på ledelsesfaget og -værktøjer. Læs interview med HR-direktør Margrete Larsen.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.