Af Pernille Yde Planck, januar 2021
At blive leder indebærer masser af nye udfordringer, udvikling og læring. Indimellem kan rollen også føles lidt ensom. Men du er ikke alene, og der er heldigvis rigtig mange steder, du kan hente hjælp, når du bliver i tvivl om, hvordan en opgave skal løses, eller du støder på udfordringer, som du ikke selv kan håndtere.
Hav en tæt dialog med din chef
Din chef kan være en rigtig god støtte, når du skal finde dig til rette i din nye rolle som leder. Derfor er det en god idé at have en tæt dialog med hende eller ham. Din chef kan blandt andet hjælpe dig med at præcisere din opgave, så du hele tiden er på rette vej.
I forhold til konkrete udfordringer, f.eks. med en medarbejder eller en samarbejdspartner, vil din chef ofte have både viden og erfaring at trække på, og din chef vil derfor kunne hjælpe dig ved at komme med input til, hvordan hun eller han ville håndtere udfordringen.
I samarbejdet med din chef er det vigtigt, at du deler den viden, du har fra din del af organisationen, f.eks. tilbagemeldinger fra kunder, medarbejdere osv. Det er noget, som mange nye ledere ikke tænker så meget over, men vidensdelingen betyder meget for din chefs muligheder for at forholde sig til dine opgaver og udfordringer. I dialogen vil din chef f.eks. kunne pege på områder, hvor I skal tilrette produktionen eller kommunikationen overfor kunderne. Din chef kan på den måde være en støtte i dit arbejde ved at anderkende din præstation, coache dig til næste skridt eller give dig konkret instruktion, hvis opgaven kalder på det.
Den viden, som du har, kan derudover også være vigtig for beslutninger, der bliver truffet længere oppe i organisationen. Hvis du f.eks. som salgschef ved, at efterspørgslen efter en bestemt variant af jeres produkt er særlig stor, er det vigtigt, at den viden kommer videre i organisationen. I dette eksempel kan vidensdelingen betyde, at I f.eks. sætter produktionen op for at sikre, at I kan levere. Eller at I måske sætter flere i salgsafdelingen til at arbejde med denne variant for at øge markedsandelen.
Del viden med dine lederkollegaer
Udover din chef har du også dine lederkollegaer, som du kan sparre med om både konkrete faglige opgaver og den ledelsesmæssige rolle.
En af dine opgaver som ny leder er at skabe samarbejde på tværs af organisationen, så I bliver så stærkt et team som overhovedet muligt. Når du deler viden og samarbejder på tværs, får du samtidig et værdifuldt netværk af ligestillede i organisationen. Dine lederkollegaer vil ofte have udfordringer, der minder om dem, du har, og det kan derfor være nyttigt at høre, hvad de gør, når de oplever udfordringer eller bump på vejen.
Husk, at selvom I måske indimellem kæmper om de samme ressourcer, har du og dine lederkollegaer stadig et fælles overordnet mål.
Tag på kursus, hvis du savner værktøjer
Hvis du ikke tidligere har fået nogen form for lederudvikling, kan det være, at du savner nogle konkrete ledelsesværktøjer. Er det tilfældet, kan det være en god idé at tage på et kursus, og få nogle redskaber, som kan styrke dig i din nye rolle.
Udover nye kompetencer vil et kursus også give dig mulighed for at møde andre nye ledere, der måske har de samme udfordringer som dig. Og du vil kunne stille og få svar på spørgsmål om, hvordan du løser konkrete opgaver.
På et kursus vil du også opleve, at rigtig mange sidder med fuldstændig de samme problemstillinger, dilemmaer, bekymringer og spørgsmål, som du gør som ny leder. Kurset vil derfor også give dig flere perspektiver på din nye rolle.
Få en mentor
Som ny leder kan du også have glæde af en ekstern mentor. En mentor er en erfaren leder, der gennem rådgivning, sparring, vejledning, coaching og feedback deler sine egne erfaringer og kompetencer for at hjælpe dig i din udvikling.
En mentor skal være en, som ikke har en aktie i den opgave, som du har i din organisation. Det vil sige, at det skal helst ikke være din egen leder. Det skal heller ikke være nogen, som du på anden måde i forvejen har et tæt samarbejde med.
Din mentor skal gerne være en, der har afstand til din ledergerning, og som derfor er fri af de bånd, der er for dem, der er direkte involveret i dine resultater.
Hvis det er en stor organisation, du er i, kan din mentor være en leder, der sidder et andet sted i organisationen. F.eks. en anden division eller en helt anden afdeling, hvor der ikke er noget naturligt sammenfald i jeres interesser.
Er du leder i en lidt mindre organisation, anbefaler vi i CfL, at du finder en ekstern mentor. Der er rigtig mange, der tilbyder at matche mentorer og mentees, så søg f.eks. på nettet efter en mentorordning.
Som mentor kan du også bruge en ledelsesrådgiver, der har alle værktøjerne i orden, og som er vant til at rådgive og coache nye ledere, f.eks. CfLs rådgivere.
Artiklen fortsætter under boksen..