Tell Your Truth
Mit forslag er inspireret af Tell Your Truth eller At præsentere sit eget perspektiv, som står centralt i Blanchardkonceptet Coaching Essentials. Ken Blanchard er en anerkendt praktiker inden for ledelsesudvikling og er en af ophavsmændene til verdens mest udbredte ledelsesværktøj, Situationsbestemt Ledelse.
Coaching Essentials er en metodisk tilgang og et praktisk værktøj med en 4-faset coachingproces, der er inspireret af kognitive, funktionelle tilgange, og som er målrettet coachingprocesser i et ledelsesperspektiv.
Processens fire faser er:
1. Skab kontakt
2. Fokuser på konkrete emner og mål
3. Handling – plan og aktiviteter
4. Aftaler og commitment
I alle fire faser skal lederen som coach - for at håndtere hver af faserne produktivt - mestre fire coachingkompetencer:
1. At lytte for at lære
2. At spørge for at generere indsigt
3. At præsentere sit eget perspektiv
4. At udtrykke anerkendelse.
Processen skal lige så lidt som i andre coachingtilgange og -modeller opfattes som lineær.
Læs også: Tre varige sandheder om at lede andre
Coachens perspektiv tæller
Så hvad er særlig interessant ved Tell Your Truth/Præsentér dit eget perspektiv?
Det er, at coachen herved får et formelt rum til at spille sig selv og sit eget perspektiv på banen, uden at det uforvarende udarter sig til dekoblede gode råd eller bedrevidende magtmanifestationer.
Tell Your Truth handler om - på rette sted i coachingsamtalen - at dele relevant information i en direkte og kort form. Om at være direkte uden at havne i vurderinger og blaming, og om hele tiden at være opmærksom på, om effekten af dine bidrag matcher din intention.
På den måde kan færdigheden Tell Your Truth bruges til at lederen hjælper medarbejderen til at undgå utilsigtede konsekvenser af planlagte handlinger.
Andre coachingmodeller
Og hvorfor et det mere hjælpsomt, end hvad der foreslås i andre coachingtilgange- og modeller? Det er det, fordi mange andre tilgange og modeller hovedsagelig forholder sig implicit til denne udfordring. Her er nogle eksempler på det:
Hvis vi som ledere bedriver ledelsesbaseret coaching med inspiration fra GROW- eller Ved-Kan-Vil-Gør-modellerne, så vil god praksis handle om ikke at undervise medarbejderen, men i stedet støtte medarbejderens egen læring.
Hvis vi alternativt abonnerer på systemisk inspireret coaching, så vil vi også være optaget af at støtte medarbejderens afklaringsproces, og holde os tilbage med vores egen viden om sagen.
Skulle vi som leder være blevet inspireret af protreptiske (fra den filosofiske tradition) ledersamtaler, så vil vi som udgangspunkt aldrig dele konkret information eller synspunkter på medarbejderens praktiske udfordringer.
Også i 3. generationscoaching er anbefalingen, at coachen hovedsagelig faciliterer coachees læringsproces og udviser tilbageholdenhed med sine egne konkrete forslag og vurderinger.
Derfor skal lederen træde frem
Jeg argumenterer således for, at de fremherskende businesscoachingmodeller, deres styrker til trods, mangler en tydelig forholden sig til, at lederen som coach nødvendigvis må træde frem med sin version, sit perspektiv, sin viden om helt lavpraktiske muligheder og barrierer i de scenarier, som bliver bygget op i samtalen.
Coachende ledere bør således skærpe deres evne til ikke alene at mestre det coachende mindset i traditionel forstand, men også træne færdighederne i på en direkte og alligevel åben facon at komme med egne iagttagelser og forslag. Og om også at være klar til at justere og endda tilbagekalde disse udsagn og pointer, hvis de viser sig at have den modsatte effekt af intentionen.
Hvad blev svaret?
Så tilbage til spørgsmålet fra min ivrige deltager: "Hvad nu hvis jeg ved lige hvad der skal til for at løse problemet? Jeg skal vel asap gøre den viden tilgængelig for min medarbejder, eller hvad siger du som ekspert?"
Mit svar blev ja, hvis
• dine input er for medarbejderens skyld, sådan at han/hun kan lykkes
• problemet vil fortsætte eller vokse sig større, hvis du ikke griber ind
• dine input vil hjælpe medarbejderen med komme i mål med opgaven hurtigere
Og nej, hvis
• dine forslag har til formål at demonstrere din egen viden og indsigt
• problemet efter al sandsynlighed vil blive håndteret, også uden dit input
• dine input ikke vil virke befordrende på at medarbejderen lykkes med at komme i mål med opgaven hurtigere
Faldgruben
Risikoen ved at fremhæve anvendeligheden af lederens Tell Your Truth-færdigheder - der ligger meget tæt på undervisning – er, at lederne så forsømmer at lære sig den grundlæggende coachingkompetence, som er at være tilbageholdende og faciliterende tilstede i samtalen.
Jeg har som underviser mange gange oplevet, at ledere har måttet bruge måneder og år på at aflære sig tilbøjeligheden til at vurdere og dømme medarbejdernes udsagn, og i stedet lære at trives med evnen til nysgerrigt at forfølge og udforske de spor, medarbejderen lægger ud.