Røde Kors hovedstaden

Her går forretning og frivillighed hånd i hånd

Organisationer, der er baseret på frivilligt arbejde, har behov for størst mulig effekt af deres initiativer. Derfor har Røde Kors Hovedstaden og CfL sammen skabt uddannelsesforløbet ”Fra hjerteblod til effekt”. Bag initiativet står sekretariatsleder Pernille Scheel.

 

Af Kirsten Weiss, journalist, marts 2025

 

Titlen siger egentlig det hele. For det er bestemt ikke noget tilfælde, at Røde Kors Hovedstaden valgte at kalde deres nye uddannelsesforløb Fra hjerteblod til effekt. Sekretariatets 30 medarbejdere er nemlig helt afhængige af, at samarbejdet mellem dem og de cirka 3.500 frivilligt tilknyttede fungerer uden de store misforståelser.

Eller som organisationschef Thomas Mølgaard Andersen udtrykker det: 

”Som ledere i en frivillig organisation samarbejder vi med mennesker, der ikke har nogen direkte økonomisk binding til organisationen. Derfor bliver vi – heldigvis – hele tiden mindet om værdien af et godt arbejdsmiljø. Og er der noget, der ikke fungerer, får vi det at vide. Den feedback, vi får som ledere, er ofte ret umiddelbar. Hvilket jo er en styrke.”

Tillid og hjælpsomhed

Thomas Mølgaard Andersen pointerer, at tillid, opmærksomhed og hjælpsomhed også er gennemgående træk i Røde Kors Hovedstadens sekretariat.

Det er sekretariatet, der har den tætte kontakt til de frivillige og dermed det overordnede ansvar for de mere end 50 forskellige aktiviteter, organisationen tilbyder.

Pernille Scheel, sekretariatsleder i Røde Kors Hovedstaden og initiativtager til uddannelsesforløbet, satte derfor  disse overskrifter på uddannelsesforløbet, som fra efteråret 2024 og et halvt års tid frem blev rullet ud i et samarbejde med CfL.  

  • Forløbet skal styrke den enkelte i at løfte sin rolle i organisationen.
  • Forløbet skal bidrage til konsolidering af organisation.
  • Forløbet skal styrke den enkeltes lyst og evne til sætte frivillig arbejdskraft i spil.
  • Forløbet skal sikre, at vi som organisation kommer fra hjerteblod til effekt.

”At lede frivillige er en helt særlig og meget relationsorienteret konstruktion, og derfor er det vigtigt, at vi i sekretariatet har et fælles sprog om at lede andre mennesker og være i forandringsprocesser. Vi har rigtig gode erfaringer med skræddersyede kurser til netop vores organisationsform og for ti år siden kørte vi et lignende forløb sammen med CfL,” siger Pernille Scheel. 

Forretning og frivillighed

På uddannelsesforløbet, som strakte sig over seks mødegange, deltog hele sekretariatet, cirka 30 ansatte, fra studentermedhjælpere til sekretariatsledelse, og hvert modul blev instrueret og undervist af Senior Leadership Consultant Pernille Grove, der også stod for forløbet for 10 år siden.

”I Røde Kors Hovedstaden er de meget dygtige til at tiltrække frivillig arbejdskraft, men som NGO skal man både formå at skabe plads til mennesker med et stort bankende socialt hjerte og samtidig holde fokus på den effekt, der skal opnås gennem aktiviteterne.”

”Formålet med forløbet var derfor overordnet at styrke sekretariatets evner til at sætte den frivillige arbejdskraft i spil ved at sikre gode relationer, en psykologisk tryg kultur og samtidigt holde skarpt fokus på ’bundlinjen’,” siger Pernille Grove.  

Artiklen fortsætter under boksen.

Fra hjerteblod til effekt

Uddannelsesforløbet er skabt af CfL i samarbejde med Røde Kors Hovedstaden anført af sekretariatschef Pernille Scheel (tv.), organisationschef Thomas Mølgaard Andersen og Senior Leadership Consultant Pernille Grove, CfL. Uddannelsesforløbet strakte sig over seks dage, de fleste halve dage. Se beskrivelse nedenfor. 

Kick off

  • Anerkendende tilgang til læring og udvikling
  • Rammer og indhold
  • Forventninger og håb

Kulturdannelse

  • Rollen som (med)skaber af kulturen
  • Konkrete bidrag til at skabe en psykologisk tryg kultur 

Relationer

  • ”Den emotionelle sparegris”
  • At øve indflydelse gennem relationer

Effektskabelse

  • At holde fokus på resultater (’bundlinje’)
  • Sagens kerne-værktøj: Et rammesætningsværktøj til at slippe de frivillige fri og samtidig have målet i sigte 

Forandringer

  • Proces og struktur på en forandringsproces
  • Typiske psykologiske reaktioner på forandring

Lede gennem andre

  • Motivation
  • At lede gennem andre ved at tilføre det, situationen har brug for 

Autonomi og alignment

At håndtere modstand og kunne håndtere forskellige bundlinjer er en del af opgaven i den slags organisationer.

”Her skal man på en gang være i stand til både at skabe alignment og autonomi, og derfor er det vigtigt at vide, at mennesker reagerer på og motivers og demotiveres af forskellige ting,” siger Pernille Grove og tilføjer, at hun har haft nogle af sine mest meningsfulde samarbejder og samtaler i netop NGO’er.

”Organisationen og sekretariatet er præget af iver, stor viden og højt engagement – og et oprigtigt ønske om at konsolidere sig og skabe en bevidsthed om kulturen i enheder og aktiviteter, og om at alle har mulighed for at præge den.”

”Man kan sige, at opgaven i en NGO med mennesker, der brænder for en sag, er at kombinere et engagement, der er baseret på frivillighed, med det bedste fra erhvervslivet og forretningsverdenen,” siger CfLs konsulent.

Artiklen fortsætter under citatet. 

”At lede frivillige er en helt særlig og meget relationsorienteret konstruktion, og derfor er det vigtigt, at vi i sekretariatet har et fælles sprog om at lede andre mennesker og være i forandringsprocesser. Vi har rigtig gode erfaringer med skræddersyede kurser til netop vores organisationsform og for ti år siden kørte vi et lignende forløb sammen med CfL."
Pernille Scheel, sekretariatschef i Røde Kors Hovedstaden.

Det relationelle før målet

Organisationschef Thomas Mølgaard Andersen peger på nysgerrighed og spørgelyst som helt essentielt, når mennesker skal samarbejde.

”Som deltager på kurset er jeg blevet bekræftet i, at det relationelle arbejde er altafgørende for, at vi når vores mål. Vi skal nok nå til analyserne og til Power Point-præsentationerne, men vi er nødt til også at have fokus på, hvordan vi taler sammen – og ikke mindst være bevidste om, at mennesker ser verden forskelligt,” siger han.

”De fleste af os kender nok til misforståelser, der er baseret på, at vi opfatter verden forskelligt. ’Jamen, det her har vi jo talt om’ eller ’vi kiggede jo på det her sammen’ er typiske reaktioner, når der opstår misforståelser.”

”For mig illustrer det meget godt, at vi er nødt til hellere at spørge en gang for meget end en gang for lidt. Hvis du er mere nysgerrig, kommer vi hurtigere i mål, og det er vi nødt til at øve os på,” siger Thomas Mølgaard Andersen.

På vej med en ABC

I organisationschefens tætteste medarbejdergruppe mødes man derfor hver tredje uge og taler om de situationer, hvor man kan lære af hinanden eller helt konkret har brugt modeller og viden fra uddannelsesforløbet.

Som også sekretariatsleder Pernille Scheel pointerer, så er den klare intention, at forløbet skal leve videre i organisationen, når det er afsluttet.

”Vi har fået et fælles sprog og helt lavpraktiske modeller at referere til, og det gør det lettere at sparre med sine kolleger. Der bliver i mange af vores samtaler henvist til det, vi lærte i forløbet, og jeg er meget opmærksom på, at den viden skal leve videre i organisationen. Derfor er vi i øjeblikket i gang med at lave vores egen Grønspættebog - eller ABC’en Fra hjerteblod til effekt - som vi altid kan tage frem og bruge til at genopfriske vores viden,” siger Pernille Scheel.

Røde Kors Hovedstaden

Har eksisteret siden 1917 og er den største lokalafdeling under Røde Kors i Danmark. Organisationens ambition er at give socialt udsatte i hovedstaden muligheder for at indgå i fællesskaber og give støtte der, hvor ressourcerne er særligt knappe. 

De 30 medarbejdere på sekretariatet samarbejder med 3.500 frivillige, som lægger deres tid og energi i mere end 50 forskellige aktiviteter, primært rettet mod ældre og ensomme voksne, mennesker med manglende netværk og få relationer, børn i udsatte familier, kvinder udsat for vold, og mennesker uden eget hjem. 

Andre læser også

Download gratis e-bog om ledertrivsel

CfL er årligt i kontakt med mange hundrede ledere, og er der én dagsorden, der trænger sig på, så er det ledertrivsel. I denne e-bog guider vi dig til at komme i gang med at løfte ledernes trivsel.

5 råd til at skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø

Hvordan sikrer I et godt psykisk arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig glade og taget hånd om? I artiklen får du konkrete råd til, hvordan du som leder kan skabe en god arbejdskultur med høj trivsel.

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Har du spørgsmål?

Pernille Grove
Senior Leadership Consultant

T: +45 5154 4184
M: pgr@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik