Hvordan skaber man en virksomhedskultur, hvor målet er en CO2-fri shippingindustri, når ens medarbejdere kun er til låns et halvt år ad gangen? Svaret findes i samarbejdet mellem CfL og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
Af Kirsten Weiss, journalist, februar 2025
Hvordan marinerer man sin organisation i en så stærk kultur, at adfærd og værdier bliver hængende i væggene, selv når halvdelen af medarbejderne løbende udskiftes og suppleres af nye kollegaer, der lynhurtigt skal omsætte deres viden i produktivitet?
I Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping stillede ledergruppen sig selv spørgsmålet, og svaret var et ønske om bevidst at udvikle, understøtte og fastholde en ledelses- og organisationskultur, der sikrer, at centeret får succes med at nå sit mål, nemlig en CO2-fri maritim industri i 2050.
Derfor bad centeret sidste år CfL om et bud på et program med fokus på ledelseskultur – og mulighederne for at forankre den i en organisation med stor medarbejderomsætning og behov for en samarbejdende kultur, hvor man både er konstant agil og årvågen og samtidig produktiv og målrettet.
”I ledelsen satte vi os ned og drøftede, hvad der skal til, for at vi bliver en succes på lang sigt. Hvilken adfærd og hvilke former for samarbejde, vil vi gerne se her? Og hvordan leder og fremmer vi en innovativ kultur, hvor vi får tingene gjort, men samtidigt holder os åbne for nye ideer,” siger centerets Chief People and Culture Officer Anders Peter Kierbye Johansen.
25 partnere og 33 nationaliteter
Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping er stiftet i 2020, og ud over at være kendetegnet ved stor kulturel diversitet – centeret har medarbejdere fra 33 forskellige nationaliteter – er arbejdspladsen præget af stor og bevidst udskiftning af medarbejdere, der er udlånt fra 25 strategiske partnere, der repræsenterer virksomheder fra energibranchen og den maritime sektor.
Hele ideen med centeret og de partnere, der er del af det, er nemlig konstant at omsætte viden fra mange fagligheder til konkrete løsninger.
”Mange af vores medarbejdere kommer fra industrier med kendte og dokumenterede processer, fx at bygge et skib, men vi arbejder med problemer, der ikke er løst før, og derfor er det vigtigt, at vi formår at skabe en intern samarbejdskultur, hvor vi er sikre på, at alle ideer kommer frem i lyset, og at nye ideer ikke lukkes ned med det samme.”
”Vores nøgleord i arbejdet med at skabe et ledelses- og kulturprogram var derfor dialog, der fremmer samarbejdet på tværs af discipliner, etablering af psykologisk tryghed og fremmelse af en kultur med mulighed for at begå fejl og komme videre derfra.”
”Vi ønsker at skabe en kultur, hvor vi både er gode til at lytte og at være kreative, men også at være realistiske og få tingene gjort,” siger Anders Peter Kierbye Johansen.
Han pointerer, at ledelsen ønskede et program, der relativt let kunne omsættes i hverdagens realitet, og at CfL i konkurrence med andre konsulenter blev valgt, fordi CfL bød ind med en metode, der tog konkret udgangspunkt i både centerets værdier og hverdag, og fokuserede på at opbygge intern viden og kapacitet.
Artiklen fortsætter under boksen.