Konflikthåndtering kort fortalt
Når man arbejder målrettet med konflikthåndtering, har man fokus på det positive i konflikten frem for det negative. Selvom det umiddelbart kan virke mest behageligt at undvige konflikter, kan det paradoksalt nok være med til at eskalere dem, så de går i hårdknude.
I konflikthåndtering fokuserer man på at lære af konflikten og få udfordringerne vendt til noget positivt. Det handler altså om at vende konflikten til en læringsproces for de involverede parter. På den måde kan en konflikt være med til at styrke og opbygge en relation i stedet for at nedbryde den.
En grundviden om håndtering af konflikter, kan være med til at sikre, at konflikter forbliver på et minimum og ikke eskalerer. Basisviden om, hvordan konflikter opstår og eventuelt ens egen andel i konflikten, kan give redskaber til at håndtere den bedst muligt. Og i sidste ende måske løse konflikten.
Hvorfor arbejde med konflikthåndtering?
Som mennesker er vi afhængige af, at vores relationer fungerer og er gavnlige for os og selvom om man kan gøre meget for at forebygge konflikter, vil de kunne opstå i alle relationer.
Opstår konflikten på arbejdspladsen, kan det både være usundt for den enkelte medarbejder, for stemningen på arbejdspladsen og i sidste ende for virksomheden. Derfor er det vigtigt at have en solid viden om konflikter, konflikthåndtering og ens egen rolle i konflikter.
Konflikter på arbejdspladsen
For den enkelte medarbejder er konflikter ofte forbundet med stor frustration, ligesom det kan skabe grundlag for stress, manglende motivation og barrierer mellem kolleger eller teams. Er en konflikt langvarig, eller med mange involverede parter, kan det i sidste ende betyde dårligt arbejdsmiljø og manglende resultater for virksomheden.
Årsager til konflikter
Der kan være mange årsager til konflikter på arbejdspladsen, både personlige og organisatoriske. Af mere almindelige årsager nævnes:
Organisatoriske årsager:
- Uklarhed om samarbejde
- Manglende forventningsafstemning i forhold til roller og ansvar
- Mangel på ressourcer som f.eks. udstyr og faciliteter
- Manglende eller dårlig organisationsstruktur
- Dårlig ledelse
Personlige årsager:
- Uoverensstemmelse mellem egne og andres værdier
- Personlige udfordringer, f.eks. manglende selvværd mm.
- Misforståelser
- Manglende tillid
Oftest bygger konflikter på misforståelser. Frem for at forholde sig konstruktivt til, hvordan man løser en given opgave, har man for meget fokus på egne holdninger og værdier. Man fokuserer måske endda i højere grad på tidligere negative episoder end essensen i den egentlige konflikt.
Typer af konflikter
Konflikter på arbejdspladsen kan opstå på flere niveauer. Alt afhængigt af hvilken type konflikt der er tale om, er der forskellige måde at håndtere den på. Overordnet set kan man tale om tre typer konflikter på en arbejdsplads:
- Konflikter mellem individer
- Konflikter mellem forskellige teams
- Konflikter internt i en gruppe