Modul 1:
Dag 1: Introduktion og workshop om krop, rum og læring i organisationer
Du får en introduktion til uddannelsens mål, indhold og form og de øvrige deltageres mål med at deltage. Til at forstå og reflektere over sammenhænge, modsætninger og dilemmaer inden for det organisationspsykologiske felt bliver du præsenteret for en metateoretisk refleksionsramme, der anvendes gennem hele uddannelsen.
Eftermiddagen byder på en fire timers workshop i embodied learning/kropslig læring, faciliteret af Sofie Kempf. Embodiment of Leadership er et nyt felt inden for ledelses- og organisationsudvikling. Metoden trækker bl.a. på neurovidenskab og æstetiske metoder som kropsterapi, bevægelsespsykologi og kunst. Den bygger bro mellem teori og praksis. Ved at opleve gennem kroppen, og bruge kroppen mere aktivt i læring, kan du og gruppen efterfølgende reflektere oplevelsen på en mere vedkommende og nuanceret måde. Det øger forståelsen og den efterfølgende anvendelse af det lærte i praksis. Med andre ord den hurtigste vej til at ændre din måde at tænke på er ved at begynde at bevæge dig anderledes.
Dagen giver dig:
- En introduktion til og oplevelse af hvad Embodied learning/Kropslig læring er
- Træning i at registrere kroppens sprog
- Træning i at bruge din krop som fundament og dermed som en ressource og medskaber af ro, overblik og gennemslagskraft.
- Oplevelse af og forståelse for betydningen af din kropslige tilstands indflydelse på kvaliteten af din lytning og evne til at skabe tillidsfulde relationer
- Styrket kropsopmærksomhed og kendskab til din krops signaler, hvilket over tid vil medføre, at du bliver bedre til at se og afkode andres kropslige tilstande.
Dag 2: Motivationsorienteringer i arbejdslivet
På modulet får du perspektiver på, hvad medarbejdere bliver motiveret af i dag, og hvilke former for organisering, feedback og ledelse det kalder på. Du får viden om, hvad der fremmer og hæmmer motivation i arbejdet, og du får inspiration til, hvad du kan gøre for at fremme egen og andres motivation i arbejdet.
Dagen giver dig:
- Indblik i teorier om motivation
- Metoder til at analysere egne og samarbejdspartneres motivationsorienteringer
- Konkrete værktøjer til at arbejde med motivation og arbejdsglæde
Ekspertoplæg af Helle Hein.
Kickoff:
Kickoff af onlinelæringsgrupper
Jeres første onlinemøde i læringsgruppen skydes i gang med et faciliteret webinar på 1,5 time, hvor I introduceres til virtuel mødeledelse, tekniske huskeregler og jeres fremtidige mødeformat. Inden webinaret skal du se en kort video om code of conduct.
Webinaret giver dig:
- Viden om, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for onlinemøder
- Tekniske tips og tricks i zoom
- Træning i at facilitere online
- Et onlinemøde kræver, at du har en stabil internetforbindelse, et par øretelefoner eller headset med microfon og et webcam.
- Onlinelæringsgruppemøder er en nem måde at mødes. Du skal ikke bruge tid på transport, og I kan mødes med gruppen, når det passer.
Modul 2:
Mening, identitet og samarbejde
På modulet introduceres du til systematisk og narrativ organisationspsykologi. Du får viden om, hvordan du kan bruge narrative ideer og begreber til at facilitere læring og udvikling i arbejdsfællesskaber, samt meningsfuldt arbejde med strategi og forandringsprocesser. Du får inspiration til, hvordan negative interaktionsmønstre, uværdige positioner og konflikter kan opløses.
Dagen giver dig:
- Viden om narrativer betydning for organisation, trivsel, samarbejde og læring
- Metoder og begreber til at facilitere læring og forandring i egen organisation
- Mulighed for at styrke din vurderingsevne gennem at reflektere struktureret over konkrete dilemmaer og problemstillinger i eget og andres arbejdsliv.
Modul 3:
Fremtidens organisation
På modulet bliver du præsenteret for de nyeste strømninger inden for organisationspsykologien med Frederic Laloux’ organisationsmodel TEAL og professionelle læringsfællesskaber.
Du arbejder undersøgende med, hvilke værdier, idealer og kompetencer fremtidens organisationer skal bygge på, og hvilke dilemmaer der kan opstå med selvledelse og decentral beslutningskraft. .
Dagen giver dig:
- Viden om læring, selvledelse, helhed og evolutionært formål i organisationen
- Træning i at omsætte idéer til handling
- Træning i at håndtere centrale dilemmaer i fremtidens organisation
- En case fra en organisation, der arbejder med TEAL
- Begreber til at analysere organisationers psykologiske modenhed
Modul 4:
Psykologiske forsvar – dynamik og produktivitet i samarbejdet
Dagen fokuserer på, hvordan gruppers psykologiske modenhed påvirker tænkning og adfærd i gruppen. Jacob Alsted giver dig indblik i, hvorfor det ikke altid er lige let at bevare et åbent, fleksibelt og professionelt mindset, selvom idealet er, at alle kan reflektere, tale og tænke frit i organisationen. Du får begreber til at diskutere sammenhængen mellem organisationsforståelse og selvbillede
Dagen giver dig:
- Viden om følelser og gruppedynamiske processers betydning for gruppers modenhed og præstationsevne
- Begreber til at analysere gruppedynamiske processer
- Metoder til at opbygge lærings- og præstationsfremmende samspil
- Forståelse af projektioners betydning i udviklings-, lære- og beslutningsprocesser i grupper.
Modul 5:
Kognition, adfærd og forandring i organisationer
Dagen giver dig kognitive og adfærdspsykologiske perspektiver på læring og forandring. Mennesker er langt fra så rationelle i deres beslutninger og handlinger, som de tror. Hvad er på spil, og hvordan kan vi designe miljøer og indrette os, så vi bliver hjulpet til at gøre det, vi ønsker?
Du tilegner dig viden om adfærdsdesign, og du arbejder med adfærdsteori og -design i forhold til relevante problemstillinger i egen praksis. Endelig kommer du til at arbejde med kognitive læringsprincipper og klassiske tankefejl fx kognitive bias og de måder, hvorpå du (måske) kan foregribe dem i dit arbejde.
Dagen giver dig:
- Viden om kognitiv adfærdspsykologi i en organisatorisk kontekst
- Metoder til at designe adfærd
- Viden om kognitive læringsprincipper og bias
- Metakognitive redskaber.
Modul 6:
Casearbejde, etik og perspektivering
Du og resten af holdet samler op på uddannelsens mål og indhold, og I giver hinanden sparring på problemstillinger og projekter. I reflekterer over etiske problemstillinger ved psykologisk intervention i organisationer. Efter frokost bliver du vejledt om eksamensopgaven.
Dagen giver dig:
- et overblik over hele uddannelsen og det teoretiske landskab
- metateoretiske begreber og modeller til analyse og handlingskvalificering
- sparring om eksamensopgaven.
Eksamen:
Eksamensformen er en caseopgave, hvor du beskriver et fagligt og professionelt problem fra din praksis, som har din særlige interesse eller opmærksomhed. Casen må gerne bygge på systematiske observationer og undersøgelser fra din organisatoriske kontekst. Det skriftlige produkt skal maks. være på 12, 16 eller 20 sider for en, to eller tre studerende.
Ved gruppeaflevering er indledning, problemformulering og konklusion fælles for gruppen, mens I ved den øvrige tekst skal angive, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af teksten. Bedømmelsen er individuel. Forud for eksamen modtager du to timers individuel vejledning. Efter den nye eksamensbekendtgørelse er du automatisk tilmeldt eksamen. Framelding tæller som et eksamensforsøg og vil være det første ud af tre mulige.
’Organisationspsykologiuddannelsen’ kan meriteres som valgfrit modul på ’Diplomuddannelsen i projektledelse’ (10 ECTS-point) eller ’Diplomuddannelsen i ledelse’ (10 ECTS-point).