Styrk mental sundhed på arbejdspladsen og få bedre trivsel
Mental sundhed er en vigtig forudsætning for de gode arbejdspræstationer og ikke mindst arbejdsglæde. Læs hvordan du som leder kan skabe bedre trivsel ved at styrke den mentale sundhed.
Vi træffer beslutninger og angriber opgaver på forskellige måder. Nogle kan lide processen og samarbejdet, andre fokuserer på resultatet. Nogle holder sig til planen, andre ændrer løbende på den.
Det er det, værktøjet Decision Styles handler om: at forstå sin egen og andres forskellige måder at gå til beslutninger på. Modellen opererer med fire såkaldte 'beslutningsstile': Den Besluttende, den Fleksible, den Hierarkiske og den Integrerende. Man er som person altid en kombination af de fire stile, hvor nogle dominerer, og andre spiller en mindre rolle.
Den besluttende er hurtig, målrettet, handlingsorienteret og effektiv
Den fleksible er hurtig, handlingsorienteret og omstillingsparat
Den hierarkiske er analytisk, metodisk og kvalitetsbevidst
Den integrerende er analytisk, undersøgende og kreativ
For at gøre det mere konkret spurgte jeg CfL's chefrådgiver Annette Elgaard Bøttger, hvordan indbegrebet af de fire beslutningsstile ville gå til den opgave at samle en IKEA-reol. Hun opstillede disse fire scenarier:
Den besluttende vil ikke bede om hjælp, men klare det hele selv ud fra manualen og følge den trin for trin. Hvis man vil have tingene gjort ordentligt og effektivt, må man gøre det selv. Den besluttende vil derfor ofte i konkurrence med de andre få samlet reolen først.
Den fleksible vil gerne have selskab og sparring fra andre, og fokus vil ikke være på at følge instruktionerne, men snarere at eksperimentere sig frem i løbende dialog med de andre. Den fleksible kigger ikke på manualen først, men på materialerne, og overvejer, om det ikke giver sig selv. Måske opdager hun først til sidst, at der ikke skulle tre hylder i reolen, men fem. Men beslutter sig for, at det faktisk ser bedre ud med tre hylder, og når derfor et mere kreativt resultat.
Den hierarkiske har en lang beslutningsproces og forsøger at vælge den bedste reol ud fra de test der findes. Når elementerne pakkes ud, studerer hun manualen grundigt, tjekker at alle skruer er der, planlægger hele processen, før hun begynder og ordner de forskellige elementer, efter hvilke der skal bruges sammen. Hvis andre personer inviteres ind, er det den hierarkiske, der leder og fordeler og forventer at folk følger planen. Men måske vil hun faktisk helst gøre det selv. Den hierarkiske er ret sikker på at få samlet reolen korrekt i første forsøg.
Den integrerende vil bruge tid på at finde den bedste reol til det specifikke formål. Han vil orientere sig lidt i manualen først for at få et generelt overblik. Han vil gerne have hjælp, og lader de andre indtage de roller, de selv ønsker. Eller måske, hvis de andre fx er hans børn, vil han give dem de roller, de kan lære mest af. Reolen bliver samlet i et samarbejde, som alle har fået noget ud af.
Som person er man en blanding af de fire stile, og det er man endda på to niveauer i Decision Styles – man har nemlig en rollestil og en indre stil. Rollestilen er den, man udøver i sammenhænge, hvor der er mange mennesker, man skal lede, eller hvor man ikke kender dem så godt. Den indre stil er den, man er præget af, når man er alene eller arbejder sammen med nogen, man kender godt.
Det betyder ikke, at rollestilen bare er en facade; det er reelt den måde, man agerer på, når man er bevidst om sin position. Min rollestil er præget af den integrerende og den hierarkiske, mens min indre stil er stærkt fleksibel. Det er altså et komplekst samspil af beslutningsstile, og det kræver en dialog med en certificeret ekspert i Decision Styles at udlægge, hvad det præcis betyder for én selv.
Målet er ikke blot, at man lærer sig selv bedre at kende, men i lige så høj grad at man forstår alle måder at træffe beslutninger på og bliver bedre til at skifte mellem dem. For din beslutningsstil er ikke et medfødt og indgroet karaktertræk; det er netop en stil, du har tillært dig, og den gode leder formår at skifte beslutningsstil, efter hvad situationen kræver.
Nogle gange skal der handles hurtigt og effektivt, andre gange er kreativitet, analyse eller samarbejde vigtigt at inddrage i processen. Der vil altid være nogle af de fire stilarter, man er mest tilbøjelig til at udøve men jo flere stilarter, man har på repertoiret, des bedre vil beslutningsprocesserne forløbe – alt andet lige.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Mental sundhed er en vigtig forudsætning for de gode arbejdspræstationer og ikke mindst arbejdsglæde. Læs hvordan du som leder kan skabe bedre trivsel ved at styrke den mentale sundhed.
Hvordan styrker man samarbejdet med JTI? Få indsigt i, hvordan Odsherred Kommune har skabt bedre kommunikation og trivsel gennem personlighedsanalyse.
Vi er fire generationer på arbejdsmarkedet, og måske skal vi ældre prøve at lytte lidt mere til de unge, i stedet for at kløjs i at de ofte tager udgangspunkt i egne nære behov. Læs kommentar af CfL's direktør Thomas Hanssen.
Læs, hvorfor og hvordan Lonni Denise Jensen, sektionsleder i Forsvaret, arbejder med SLII. Forstå fordelene ved at lede situationsbestemt.