Strategiske og tværgående projekter har det med at blive trængt lidt i baggrunden, når vigtige operationelle emner skal eksekveres her og nu. I Colas Danmark havde man et ønske om at styrke samarbejdet og løfte det strategiske arbejde i ledergruppen.
CfL, opdateret marts 2020
Hans Oluf Krog, CEO i Colas Danmark A/S, var ikke i tvivl om potentialet i sin ledergruppe, men gruppen havde nogle udfordringer med det tværgående samarbejde.
Hans Oluf Krog havde en idé om, at han gerne ville løfte ledergruppen rent ’mindset-wise’, så den blev mere strategisk tænkende:
”Vi skulle have løftet tankegangen fra overvejende at være operationel og relativt kortsigtet med løsninger her og nu, til at blive endnu mere strategisk.”
Samarbejdet med CfL
Colas og CfLs rådgivere, Jesper Bubandt Toft og Bjarne Jacobsen, skræddersyede processen sammen.
Colas’ direktion udgøres af en CEO og en COO, mens ledergruppen består af 10 medlemmer.
"Vi satte os ned sammen med CfL for at udvikle ledelseskonceptet, hvorefter vi indledningsvis gennemførte tre events af to dage, hvor hele ledergruppen var samlet.”
CfLs rådgivere indledte processen med at vurdere samarbejdet i ledergruppen og potentialet for mere effektive ledermøder. Der kan nogle gange opstå ”kanalforvirring”, når ledergruppen skal zoome ind og ud mellem strategiske projekter og her-og-nu problemstillinger, hvis man ikke har afstemt, om man skal diskutere eller beslutte.
I Colas’ tilfælde fik ledergruppen sat ord på noget at det, der kunne frustrere gruppens samarbejde:
”Hvis du skal arbejde tæt sammen med andre, er det vigtigt du forstår, hvad de andre mener. Man skal ”stille ind på den samme kanal”, når man taler sammen, ellers kan man let misforstå hinanden, og møderne tager for lang tid. Vi er blevet bedre til at forstå hinanden, og vores møder er mere effektive,” slår Hans Oluf Krog fast.