Ud over data bidrager en grundig foranalyse også til at give et større perspektiv på virksomheden og de opgaver, den skal løse i fremtiden. Sådan lyder det fra Morten Søtofte, CFO i KommuneKredit. Læs om foreningens samarbejde med CfL anført af Michael Tolstrup, Head of Leadership Consulting.
Af Kirsten Weiss, journalist, oktober 2024
Da KommuneKredit sidste gang skrev ny strategi, var processen noget mere topstyret, end foreningen havde ønsket. For verden udenfor var lukket ned af corona, det samme var mulighederne for en åben og bred dialog.
Derfor måtte ledelsen i foreningen, der ellers har almenvellet som del af sit dna, acceptere, at strategiarbejdet favnede færre og blev til i et delvist lukket rum.
Denne gang er det anderledes. For foreningen har bevidst valgt at gå grundigt og analytisk til værks og basere arbejdet med sin nye strategi på en solid analysefase med plads til synspunkter fra mange interessenter.
”Som virksomhed er det vigtigt ikke at tro, man ved det hele på forhånd. Derfor valgte vi en grundig foranalyse, som både gav os en masse data og ikke mindst et meget større perspektiv på virksomheden og vores opgave fremover,” siger Morten Søtofte, CFO i KommuneKredit, og tilføjer:
”Vi ville ikke have fået de samme input, hvis vi ikke havde spurgt så mange, og derfor er analysen et virkeligt godt fundament for vores arbejde med en ny strategi.”
Et no-bullshit oplæg fra CfL
KommuneKredit har mere end 125-års erfaring som det kommunale og regionale Danmarks partner, når det gælder effektiv og billig finansiering.
Forud for strategiarbejdet havde foreningen indbudt flere konsulenthuse, herunder traditionelle revisionsvirksomheder, til at give deres bud på en ny proces.
Det var vigtigt, at de eksterne konsulenter havde forståelse for virksomhedens fokus på det offentlige Danmark og kendte til de udfordringer, kommuner, regioner og en politisk udpeget bestyrelse står med.
At valget faldt på CfL skyldes, ifølge Morten Søtofte, både ”et åndsfællesskab” med CfL, der også er ejet af sine medlemmer. Og at CfLs Head of Leadership Consulting, Michael Tolstrup, præsenterede et ”no bullshit-oplæg” om CfLs syn på grundigt strategiarbejde.
Enhver strategiproces er helt sin egen
Den strategiproces, KommuneKredit og CfL i samråd valgte, består af fire faser:
- Analyse
- Udvikling
- Planlægning
- Eksekvering
Analysefasen, som netop er afsluttet, skal sikre viden, repræsentation, ejerskab og legitimitet, og lige som resten af processen er analysefasen, som Michael Tolstrup pointerer, baseret på principperne om, at enhver strategiproces er helt sin egen.
Det betyder, at de guidende principper for strategiarbejdet hver gang skal tilpasses den særlige kontekst og situation.
I KommuneKredits tilfælde vil det sige en lovreguleret organisation med meget klare rammebetingelser og en bestyrelse, der primært består af politisk valgte.
”Det er vigtigt at forstå, at den virksomhedskonstruktion betyder noget for strategiarbejdet, også i analysefasen, hvor intentionen er at indhente viden fra virksomhedens interessenter. Det er vores erfaring fra andre strategiprocesser, at interviews og workshops fungerer godt her, så derfor valgte vi at gå den vej.”
”Vi foretager en form for scanning, hvor vi først indsamler så mange data, så bredt som muligt, som vi derpå analyserer. Vi kigger efter mønstre og temaer i de indsamlede data, og fremlægger dem derpå for bestyrelse og direktion,” siger Michael Tolstrup.
Artiklen fortsætter under citatet.