Dansk Erhvervs Business Akademi

Lederudvikling tæt på virkeligheden

Dansk Erhverv har i samarbejde med CfL udviklet sit eget Business Akademi, hvor nøglemedarbejdere træner ledelse og samarbejde på tværs af afdelinger. Efter tre sprint har første hold givet deres bud på, hvordan organisationen kan løse en vigtig strategisk udfordring.


Af Kirsten Weiss, journalist, januar 2025

 

Det skulle leve i organisationen – også efter at træningsforløbet var afsluttet.

Sådan lød det helt basale krav fra Dansk Erhverv til det program, der skulle give 15 nøglemedarbejdere og deres ledere flere både egne og organisatoriske muskler og fornyet styrke til at løfte opgaver på tværs af organisationen.  

Ønsket fra erhvervsorganisationen, som varetager interesser for 18.000 medlemsvirksomheder og flere end 100 brancheforeninger, var nemlig, som direktør Brian Mikkelsen formulerer det:

”Vi vil udvikle vores medarbejdere i takt med, at organisationen vokser."

"Det var vigtigt for os at skabe et program, som både kunne udvikle medarbejderne og samtidigt løse en aktuel opgave i organisationen. CfLs tilgang til læring, som noget der skal være relevant og brugbart i hverdagen, afspejler også vores tilgang, og derfor valgte vi at stykke et program sammen i samarbejde med CfL," siger Brian Mikkelsen.

Vækst skaber behov for udvikling

Dansk Erhverv har de senere år haft stor tilgang af medlemmer, og også antallet af medarbejdere er steget til næsten 400, og derfor var der, som Brian Mikkelsen også understreger, behov for at udvikle ikke alene den enkelte medarbejderes kompetencer, men organisationen.

"I takt med at vi vokser, møder vi nye krav fra medlemmerne, og derfor er det essentielt, at vi hele tiden udvikler os. Vi er heldige at være berigede med dygtige medarbejdere, men behovet for at arbejde mere sammen på tværs er vokset," siger direktøren

Artiklen fortsætter under boksen. 

Det var vigtigt for os at skabe et program, som både kunne udvikle medarbejderne og samtidigt løse en aktuel opgave i organisationen. CfLs tilgang til læring, som noget der skal være relevant og brugbart i hverdagen, afspejler også vores tilgang, og derfor valgte vi at stykke et program sammen i samarbejde med CfL.
Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv

Værktøjer og egne mål

En af de 15 medarbejdere, der af egen leder blev udpeget til at deltage i det første Business Akademi, var Frederikke Rosendal Egede Saabye, der i dag er fagchef for Digitalisering i Dansk Erhverv. Hun var chefkonsulent, da forløbet begyndte.

Faktisk hørte hun om forløbet og kontaktede derpå sin egen chef for at tilkendegive sin interesse – og fik at vide, at hun allerede var udpeget som deltager.

"Mit mål var at få afklaring om mit eget karriereforløb og blive klogere på mig selv, og jeg så akademiet som en mulighed for både at finde ud af, hvilke opgaver der giver mig energi at arbejde med, og at finde ud af hvilken vej jeg skulle gå."

"Jeg havde under hele forløbet sparring med min egen leder og blev i processen mere og mere bevidst om, at jeg måtte sætte mig selv mere i spil, hvis jeg skulle nå det mål, jeg havde defineret for mit eget projekt, nemlig at jeg gerne ville være fagchef for mit område." 

"Det var grænseoverskridende for mig, men forløbet gav os hele tiden nye værktøjer, vi kunne tage i brug i hver fase," siger Frederikke Rosendal Egede Saabye.  

Typetest med overraskelser

Blandt andet gav typetesten, der var en del af forløbet, Frederikke Rosendal Egede Saabye overraskende nye indsigter i de elementer, der tilsammen gør en arbejdsdag spændende for netop hende.

"Jeg har altid troet, at jeg var sådan en, der trivedes bedst med at fordybe mig. I stedet blev det tydeligt for mig, at jeg faktisk har det allerbedst med at have gang i masser af opgaver samtidig. Det giver mig  energi at arbejde på den måde. Det var en stor gevinst, at de værktøjer og indsigter, vi fik undervejs, kunne bruges direkte i vores hverdag."

"Jeg har været på mange kurser, hvor man får et sæt værktøjer til f.eks. projektledelse, men når man kommer hjem til hverdagen igen, får man ikke brugt dem. Det her var helt anderledes praksisnært," siger Frederikke Rosendal Egede Saabye.

Artiklen fortsætter under boksen.  

Jeg har fået et stort netværk i forløbet og har bedre blik for det, der giver mening for organisationen som helhed. Jeg bruger både de værktøjer, jeg har lært, og mit netværk hver dag.
Frederikke Rosendal Egede Saabye, fagchef for Digitalisering i Dansk Erhverv. 

Træning tæt på virkeligheden

Netop det virkelighedsnære er da også grundnerven i det forløb, som Reno Månsson, Strategic Leadership Consultant i CfL, efter ønsker fra direktionen i Dansk Erhverv satte sammen.

"Jeg har en baggrund som officer fra Hæren, og der har man den grundlæggende tilgang, at jo mere virkelighedsnær træningen er, desto mere return on investment. Så træning og virkelighed koblet sammen har været det bærende princip her."

"Udviklingen skulle ske i den forretningsmæssige kontekst, de enkelte deltagere var i. Vi ville gerne understøtte både kursisternes faglige og personlige udvikling, men det skulle hele tiden være med en bund i organisationen og den kultur, man ønsker at fremme," siger CfLs konsulent og udbygger: 

"Deltagerne har haft vidt forskellige mål, men de skulle være bundet op på noget nært. Hvis man f.eks. havde et ønske om at blive bedre til at facilitere processer, skulle det være, fordi man sammen med sin nærmeste leder havde defineret, at det var anvendeligt i hverdagen."

"Mit mål var at give nogle værktøjer, men også at tilføre værdi til organisationen, fordi deltagerne faktisk lærte at anvende det, vi arbejdede med – og anvendte det de lærte."

"Jeg vil gerne skabe mening i det, der indimellem kan føles uoverskuelig, ja måske endda meningsløst, og lære dem hvad der er ledelse, hvad der er samarbejde, og hvad der er udvikling," siger Reno Månsson. 

Artiklen fortsætter under boksen.

Målsætninger for Dansk Erhverv Business Academy

  • Udvikling og fastholdelse af definerede nøglemedarbejdere med potentiale
  • At give plads til, at medarbejderne kan udfolde deres potentiale – på en måde der skaber værdi for Dansk Erhverv, fordi deltageren arbejder og bidrager til strategiske indsatsområder
  • At deltageren oplever at bidrage til Dansk Erhverv
  • Implementering af tiltag, der styrker Dansk Erhverv
  • Øget sammenhængskraft, fordi flere deltagere sættes sammen på tværs af Dansk Erhverv
  • Give lederen værktøjer til at støtte medarbejderen i medarbejderens udvikling og bidrag til forretningen. 
  • Øget sammenhængskraft i ledergruppen, fordi ledere på tværs involveres i processen
Reno Månsson, Strategic Leadership Consultant i CfL, har været med til både at desige og eksekvere forløbet.
Reno Månsson, Strategic Leadership Consultant i CfL, har været med til både at desige og eksekvere forløbet.

Kultur og procedurer

På forløbet trænede Reno Månson deltagerne i at forny og styrke deres faglige, personlige og organisatoriske kompetencer.

I forhold til de faglige kvalifikationer lå fokus på evnen til at lede, til at kommunikere og samarbejde, mens de personlige kompetencer tog udgangspunkt i deltagernes grundlæggende menneskelige egenskaber, holdninger, selvindsigt og erfaringer.

I forhold til de organisatoriske kompetencer undersøgte man procedurer, arbejdsprocesser, strategi og kulturelt indlejrede praksisser.

"Ledelsen i Dansk Erhverv var meget bevidste om, at det her kun kunne blive en succes, hvis det kom til at leve i organisationen, så vi har tilpasset de tre sprint i forløbet til deltagernes arbejdsopgaver og deres hverdag, og også stillet krav til både dem og deres ledere om at engagere sig.

"En forudsætning var, at deltagerne tog ansvar for egen læring, og at man var i stand til at bringe nye faglige og personlige kompetencer i spil i Dansk Erhverv," siger Reno Månsson, der også peger på, at ledere på mange niveauer i organisationen var involverede i forløbet.

Lederne i central rolle

Fra nærmeste leder blev det forventet, at de brugte tid sammen med akademideltagerne på at opstille målsætninger og handleplan for deltagerens kompetenceudvikling, og at lederne stillede sig til rådighed for coachende samtaler om deltagerens udviklingsprojekt.

Lederne skulle også åbne deres eget netværk for deltagerne, og ved hele tiden at informere lederne om de temaer, akademiet beskæftigede sig med, sikrede Reno Månsson linearitet mellem det, der blev undervist i, deltagernes projekter, og forankringen i hverdagen på jobbet

"I bund og grund kunne alle individuelt kalde på mig, når de ville, men vi var meget bevidste om, at det overordnede mål også var at skabe tværorganisatorisk samarbejde tættest på linjen."

"Deltagerne blev sat i grupper, og skulle også til sidst løse den opgave, direktionens strategigruppe havde stillet. Så man skulle både arbejde med sig selv og sine samarbejdsevner, og ultimativt sikre at det tilførte værdi i organisationen," siger Reno Månsson.

Artiklen fortsætter under boksen.

Sprint 1

  • Teamteori
  • Teamledelse i praksis
  • Feedbackteknikker
  • Præsentationsteknik
  • Dybdeundersøgelse af egen organisation - og skabelse og præsentation af læring omkring ledelse, samarbejde og innovation

Sprint 2

Sprint 3

  • Strategiforståelse
  • Deltagerne demonstrerede anvendelse af værktøjskassen fra Sprint 1 og Sprint 2
  • Deltagerne viste - i teams - at de kunne arbejde med strategiske målsætninger og give deres bud på analyse og forslag til implementering af DE strategiske målsætninger. 

Nye netværk

Netop samarbejdet på tværs af en efterhånden stor organisation, hvor man ikke nødvendigvis præcis ved, hvad kollegerne på en anden etage arbejder med, blev for Frederikke Rosendal Egede Saabye  en stor gevinst.

"Vi er en forholdsvis opdelt organisation, og støder man ikke lige ind i kollegaer fra andre afdelinger på gangen og kommer i snak med dem om deres arbejdsområde, så risikerer man ikke at have det overblik, der betyder, at man kan overskue hele organisationen og det, der kunne give mest værdi."

"Jeg har fået et stort netværk i forløbet og har bedre blik for det, der giver mening for organisationen som helhed. Jeg bruger både de værktøjer, jeg har lært, og mit netværk hver dag," siger fagchefen for Digitalisering. 

Fundament for samarbejde

Som afslutning på forløbet præsenterede grupperne løsningen på den opgave, organisationens strategigruppe havde stillet dem, nemlig et oplæg til et onboarding-program for nye medlemsvirksomheder.

Grupperne fremlagde deres ideer på et møde, hvor direktionen deltog og var i dialog med grupperne om deres oplæg, og Dansk Erhverv arbejder i dag videre med mange af ideerne. Eller som direktør Brian Mikkelsen formulerer det:

"Vi har fået helt konkrete forslag til løsninger af den opgave, vi havde givet dem. Men vi har også fået nøglemedarbejdere med større viden om organisationen og dermed et fantastisk fundament for at arbejde på tværs af organisationen."

"Det kommer ikke bare dem, og de kollegaer, de har lært at kende i huset, til gode. Det er også til stor gavn for alle Dansk Erhvervs medlemmer."

Læs også

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Skal vi tage en snak om jeres ledelsesudvikling?

Du er meget velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak. Jeg giver gerne feedback, sparring og nye perspektiver.

Henrik Hvolbøll Eriksen

Senior Relations Manager

📱 +45 2565 9000
📧 her@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik