Kultur og procedurer
På forløbet trænede Reno Månson deltagerne i at forny og styrke deres faglige, personlige og organisatoriske kompetencer.
I forhold til de faglige kvalifikationer lå fokus på evnen til at lede, til at kommunikere og samarbejde, mens de personlige kompetencer tog udgangspunkt i deltagernes grundlæggende menneskelige egenskaber, holdninger, selvindsigt og erfaringer.
I forhold til de organisatoriske kompetencer undersøgte man procedurer, arbejdsprocesser, strategi og kulturelt indlejrede praksisser.
"Ledelsen i Dansk Erhverv var meget bevidste om, at det her kun kunne blive en succes, hvis det kom til at leve i organisationen, så vi har tilpasset de tre sprint i forløbet til deltagernes arbejdsopgaver og deres hverdag, og også stillet krav til både dem og deres ledere om at engagere sig.
"En forudsætning var, at deltagerne tog ansvar for egen læring, og at man var i stand til at bringe nye faglige og personlige kompetencer i spil i Dansk Erhverv," siger Reno Månsson, der også peger på, at ledere på mange niveauer i organisationen var involverede i forløbet.
Lederne i central rolle
Fra nærmeste leder blev det forventet, at de brugte tid sammen med akademideltagerne på at opstille målsætninger og handleplan for deltagerens kompetenceudvikling, og at lederne stillede sig til rådighed for coachende samtaler om deltagerens udviklingsprojekt.
Lederne skulle også åbne deres eget netværk for deltagerne, og ved hele tiden at informere lederne om de temaer, akademiet beskæftigede sig med, sikrede Reno Månsson linearitet mellem det, der blev undervist i, deltagernes projekter, og forankringen i hverdagen på jobbet
"I bund og grund kunne alle individuelt kalde på mig, når de ville, men vi var meget bevidste om, at det overordnede mål også var at skabe tværorganisatorisk samarbejde tættest på linjen."
"Deltagerne blev sat i grupper, og skulle også til sidst løse den opgave, direktionens strategigruppe havde stillet. Så man skulle både arbejde med sig selv og sine samarbejdsevner, og ultimativt sikre at det tilførte værdi i organisationen," siger Reno Månsson.
Artiklen fortsætter under boksen.