Hvad er en MUS-samtale?
Medarbejderudviklingssamtalen har flere navne. Som regel kaldes den for MUS-samtalen eller bare MUS. Samtalen er en dialog mellem leder og medarbejder, som handler om medarbejderens generelle jobtilfredshed, jobtrivsel og udvikling. MUS-samtalen vil derfor typisk handle om medarbejderens motivation, arbejdsopgaver og personlig udvikling.
Hvorfor bør man holde MUS-samtaler?
Det har i mange år været en generel misforståelse, at man holder MUS-samtalen for medarbejderens skyld. At man én gang om året giver medarbejderen et rum til at komme med feedback til lederen om trivsel og ønsker om fremtidig udvikling. Det er en misforståelse fordi, det i lige så høj grad er i virksomhedens interesse, at medarbejderne er motiverede, glade og udvikler sig.
Medarbejderudviklingssamtalen giver mulighed for, i fællesskab, at se tilbage på præstationer, resultater, udfordringer mv. Hvad er gået godt, og hvad er gået knapt så godt? Tilbageblik og feedback er en vigtig øvelse for at kunne planlægge de fremtidige arbejdsopgaver og udviklingsmuligheder, så både medarbejder og virksomhed får det bedste ud af hinanden og spiller hinanden bedre.
Er MUS-samtalen lovpligtig?
MUS-samtalen er ikke lovpligtig. Man har som medarbejder ikke ret til en MUS-samtale, men rigtigt mange virksomheder afholder samtalerne, fordi de giver stor værdi for både medarbejdere og ledere.
MUS-samtaler er obligatoriske på alle statens arbejdspladser, hvor medarbejdere og ledere skal have én medarbejderudviklingssamtale om året.
Hvor ofte bør man holde MUS-samtaler?
Hos de fleste virksomheder er praksis, at der afholdes MUS-samtaler én gang om året. Det er netop et af de største kritikpunkter ved MUS-samtalen, som ofte får skyld for at være gammeldags.
Udviklingsorienterede samtaler bør være en del af den daglige ledelse, og hvis de decimeres til et årligt møde, risikerer man, at de mister effekten. Det betyder ikke, at medarbejderudviklingssamtalerne er spild af tid, blot at de ikke bør stå alene som ét årligt møde, hvor man taler om medarbejdernes præstation, trivsel og præstation.
Hvis du gennem hele året har fokus på medarbejdernes udvikling, for eksempel via korte månedlige 1:1- samtaler, walk-and-talks mv., har man til gengæld et godt udgangspunkt for at samle op på den årlige MUS-samtale og lave en grundig handlingsplan for den fremtidige udvikling.
Vær opmærksom på dine medarbejderes individuelle behov
Vi er alle forskellige, og dine medarbejdere har alle forskellige behov og præferencer for feedback, ros, planlægning og fast struktur. Nogle af dine medarbejdere er meget selvkørende og har brug for minimal feedback og planlægning. Denne gruppe af medarbejdere har måske ikke behov for en ugentlig eller månedlig 1:1.
Andre medarbejdere har mere behov for feedback, planlægning og fast struktur og vil nyde godt at jævnlige 1:1-møder. Overvej derfor at tilpasse mængden af udviklingssamtaler til den enkelte medarbejder.
Læs mere om motivation af forskellige personlighedstyper
Hvad får virksomheden ud af MUS-samtalen?
Medarbejderudviklingssamtalen skaber et fortroligt rum, hvor der er sat tid af til refleksion. Det giver lederen værdifuld feedback på medarbejderens generelle trivsel og motivation. Feedback som lederen måske ellers overser i en hektisk og travl hverdag.
Hvis en medarbejder kæmper med motivationen, har udfordringer med sine opgaver eller måske har kompetencer og interesse i emner, der kan komme virksomheden til gode, men ligger uden for medarbejderens normale arbejdsopgaver, giver MUS-samtalen et rum, hvor dette kan italesættes, og der kan udarbejdes en fælles handlingsplan.
Kort sagt giver MUS-samtalen mulighed for at styrke medarbejdernes motivation og udvikling, samt kortlægge medarbejdernes kompetencer med henblik på de forandringer, der lurer i fremtiden.
Samtalen kan desuden have den positive virkning, at den er med til at fremme en kultur, hvor det er legitimt at tale om udfordringer, arbejdsmiljø, motivation, udvikling mv.
Hvad får medarbejderen ud af MUS-samtalen?
For medarbejdere giver samtalen anledning til at se tilbage og gøre status siden sidste MUS. Se på, hvad de har nået i løbet af året og se tilbage på den forrige MUS-samtale: Har de nået de målsætninger, de og deres leder satte op? Det er vigtigt at være ærlig, hvis der er mål, der ikke er nået, så ledere og medarbejder i fællesskab kan klarlægge, hvad årsagen er.
Måske har målene været for ambitiøse, eller tiden har været knap. Måske har kompetencerne ikke været helt tilstrækkelige. Det kan også være, at medarbejderen har nået mere end de opsatte mål, og nu føler, at han/hun har brug for yderligere værktøjer og mål for at komme videre.
Medarbejderudviklingssamtalen er ikke kun en bagudrettet bedømmelse, hvor der gøres status over fortiden. Det er også en mulighed for at se fremad og overveje, hvad jobbet skal føre til. Hvordan vil medarbejderen gerne have, at den fremtidige karriere skal se ud for at opnå jobtilfredshed og trivsel i jobbet?
Måske ønsker den pågældende medarbejder at få større indflydelse eller at få nye og anderledes opgaver. Medarbejderen har under MUS-samtalen fokus på egen trivsel og udvikling.
For medarbejderen er medarbejderudviklingssamtalen værdifuld, fordi den giver mulighed for at italesætte ting, som måske går og trykker lidt. Opgaver, der dræner motivationen, eller måske endda at fremvise resultater.
Det er også en mulighed for at få feedback på egne præstationer, og en mulighed for – i samarbejde med lederen – at lave en plan for fremtidig udvikling. Samtidig er det en mulighed for at få forventningsafstemt fremtidige fokusområder, måske endda med en konkret handlingsplan og mål.
Leder: Sådan forbereder du dig til MUS-samtalen
En grundig forberedelse er vigtigt for at begge parter får noget ud af samtalen. Lad være med at overlade ansvaret til medarbejderen. Her er nogle råd til, hvordan du forbereder dig som leder.
Hvad skal omdrejningspunktet være?
Gør op med dig selv, hvor du gerne vil styre samtalen hen. Skal omdrejningspunktet være medarbejderens generelle trivsel, performance eller udvikling? I skal gerne nå at komme ind på alle emner, men gør op med dig selv, hvad der er vigtigst for dig som leder og afdelingen i sin helhed.
Afdelingens kort- og langsigtede planer
Hvad er de korte og langsigtede planer for afdelingen? Det er vigtigt, at medarbejderens udvikling og mål støtter op om planerne for afdelingen, så gør dig selv og medarbejderen en tjeneste ved at gøre det klart, hvor teamet er på vej hen, hvilke opgaver der skal løses, samt hvilke kompetencer der er behov for.
Giv din medarbejder feedback
Selvom vi er forskellige, hvad angår behov for feedback og ros, så har vi alle behov for det i en eller anden udstrækning. Du skulle gerne allerede have et godt indblik i den enkelte medarbejders opgaver og resultater, og det er sandsynligvis noget i taler om løbende gennem året, men brug alligevel noget tid på at formulere din feedback.
Strukturer samtalen med et skema
For at sikre en fast og konkret struktur på samtalen, er det en god ide at lave et skema med de emner, du ønsker at fokusere på. Mange virksomheder har allerede et skema til MUS-samtalen. Er det ikke tilfældet i din virksomhed, kan du hente et eksempel i boksen nedenfor.
Artiklen fortsætter under boksen..