The Five Behaviors: De fem adfærdsmønstre, der skaber velfungerende high performance teams
The Five Behaviors er et teamværktøj, der hjælper teams med at blive så effektive som muligt.
Ønsker en virksomhed at fastholde dygtige medarbejdere, er samtaler om de enkelte opgaver essentielle. Blanchards SLII® leverer værktøjerne.
Af Henriette Klein-Ipsen, seniorrådgiver i CfL, september 2020
Kompetence er de kvalifikationer, der gør medarbejderen i stand til at løfte opgaven. Det kan være direkte kvalifikationer eller såkaldte overførbare kompetencer.
Når medarbejderen har løst samme opgave tidligere og kender de enkelte elementer i arbejdsprocessen, er der tale om direkte kvalifikationer, mens overførbare kompetencer er alt det andet.
Det kan være, at medarbejderen er god til at skabe relationer, planlægge, problemløse, tilegne sig viden eller har løst nogenlunde samme opgave i en anden virksomhed. Det er alt sammen noget, der hjælper medarbejderen til hurtigere at mestre opgaven.
For at lykkes i opgaven er engagementet vigtigt. Engagementet består af medarbejderens motivation og selvtillid.
Her kan du læse om kommende kurser i SLII
En person kan være høj eller lav på skalaerne kompetence og engagement. Når lederen – i samarbejde med medarbejderen - sammensætter de to elementer, vil medarbejderen falde inden for fire forskellige udviklingsniveauer. Yderpunkterne er:
Når leder og medarbejder er enige om, hvilken form for ledelse medarbejderen har brug for, kan der sammensættes en klar plan for at fremskynde personens produktivitet.
Udfordringen er, hvad der sker med opgaver, som ikke motiverer os. Hvordan prioriteres disse opgaver på vores to do-lister? De går til morgendagens opgaveliste. Og den næste dag. Og hvad gør det ved produktiviteten? Det påvirker kvaliteten og kvantiteten af det udførte arbejde - og medarbejderens selvoplevelse.
Forskning fra Blanchard viser, at ledere, der matcher medarbejders behov for støtte og instruktion i de enkelte opgaver, har medarbejdere, der har tillid til deres ledere. Det er med til at gøre medarbejderne gladere for deres job, og de er mere tilbøjelige til at løse opgaven på et højt niveau. Dette fører til bedre performance, så alt i alt en win-win situation for både medarbejder og virksomhed.
En del af opskriften på at holde på gode medarbejdere er at lede situationsbestemt og at have fokus på medarbejderens kompetence og engagement i de enkelte opgaver.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
The Five Behaviors er et teamværktøj, der hjælper teams med at blive så effektive som muligt.
Selv dygtige teams kan mislykkes. Læs her hvordan du skaber succesfulde teams med modellen De fem dysfunktioner i et team.
Mental sundhed er en vigtig forudsætning for de gode arbejdspræstationer og ikke mindst arbejdsglæde. Læs hvordan du som leder kan skabe bedre trivsel ved at styrke den mentale sundhed.
Hvordan styrker man samarbejdet med JTI? Få indsigt i, hvordan Odsherred Kommune har skabt bedre kommunikation og trivsel gennem personlighedsanalyse.