Trin 1
Modellens første trin er at gå åbent ind i konflikten. Det vil sige at tage direkte kontakt til den, du er i konflikt med og lægge op til dialog. Du skal sænke paraderne og være klar til at sige ”Jeg er parat til, at vi får løst det her og kan komme videre.”
Trin 2
Andet trin går ud på at afdække det reelle problem. Det gør I ved, at hver part uforstyrret fortæller sin side af sagen. Derefter finder I i fællesskab konfliktens hovedlinjer. Det kan være nemmere at anskue problemstillingen, hvis I kan holde mennesker og problemer adskilt – gerne i nogle temaer.
Måske finder I ud af, at I har forskellige behov og forskellige interesser. Når I får afdækket det reelle problem, bliver det mere tydeligt, hvad konflikten i virkeligheden handler om.
Trin 3
Når det er klarlagt, kan I begynde at se på løsninger. En konflikt opstår ofte, fordi den ene part vil gå i en retning og den anden part i en anden retning. Derfor skal I finde nogle alternative løsninger eller andre veje. Den tredje vej.
Når I skal finde alternative løsninger, kan I gøre det ved at brainstorme i forhold til de behov og de interesser, der kom frem, da I afdækkede problemstillingen. De løsninger, I finder, skal trykprøves. Er alle tilfredse med de her løsninger? Er begge parter tilfredse med løsningerne? Løser svarene de interesser, der er? Løser de den konflikt, I har afdækket?
Trin 4
Som det sidste step i Konfliktløsningsmodellen skal I træffe en objektiv beslutning. I skal lave nogle helt konkrete aftaler med nogle objektive kriterier, som I er enige om, er den måde, I vil løse problemstillingen fremadrettet.
Det er også en god idé at lave en konkret aftale om opfølgning. Afhængig af hvilken sag det handler om og konfliktens omfang, kan I f.eks. aftale at tage en status om en måned, hvor I ser på, om I begge er på rette spor, og om I synes, at den løsning I kom frem til, har løst jeres konflikt.