NCC bruger kunstig intelligens til at styre ressourceforbrug og afdække risici. Endnu er det på et tidligt stadie, og NCC’s strategi- og udviklingsdirektør Martin Manthorpe er klar til at sætte grænser for AI. Velkommen til det andet interview i CfLs toplederstafet.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, september 2023.
Udledningen af CO2 kan med simpel tilgængelig teknologi reduceres med tusinder af tons her og nu. Det viser NCC’s arbejde med Internet of Things (IoT) og indsamling af data på byggepladser og i færdige kontorbygninger.
Alle, der kender bygge- og anlægsbranchen, vil vide, at opsætningen af sensorer og IoT - en teknologi der opsamler data fra fysiske genstande - kan give en detaljeret måling af strømforbruget og dermed udledningen af CO2.
De vil også vide, at det nu er fire år siden, at NCC kunne dokumentere effekten af entreprenørvirksomhedens systematiske indsamling og brug af data.
Pointen med at fremhæve den gamle nyhed er, at virksomheder i årevis har brugt teknologien til at udvikle nye forretningsmodeller. Til gavn for både egen virksomhed og samfundet som helhed.
Det nye er, at algoritmer og kunstig intelligens kan sende udviklingen på eksponentiel kurs, og det åbner for svimlende muligheder, men også faldgruber.
Hvad skal AI kunne?
Vi er nået til det andet interview i CfLs toplederstafet om, hvordan medlemsvirksomhederne arbejder med AI. Denne gang i byggebranchen.
Her har vi givet stafetten til Martin Manthorpe, der understreger, at brugen af generativ kunstig intelligens stadig er på et tidligt stadie i NCC, og han har også sine forbehold:
”Det skal altid være den menneskelige vurdering - særligt når man taler ledelse - der i sidste ende er udslagsgivende, når der træffes beslutninger.”
”Kunstig intelligens eller AI skal forstærke og forenkle analyse af data og fremme gentagelseseffekter, så vi ikke opfinder tingene forfra hver gang. Men vi skal værne om den menneskelig faktor, særligt i ledelse,” siger han og svarer dermed på stafetspørgsmålet fra Peter Hermann, CEO i Topdanmark. Spørgsmålet lød:
Hvilke styringsprincipper eller governance bruger NCC for at finde den rette balance, så man får mest muligt ud af AI?
”Vi er slet ikke i nærheden af, at der står en AI-motor og træffer nogle beslutninger, og vi vil heller ikke arbejde i den retning. Vi vil være data informed, men vi vil ikke være data drevne,” pointerer strategi- og udviklingsdirektøren i NCC.
Artiklen fortsætter under boksen.