Modsat mange andre uddannelsesinstitutioner har Danmarks Medie- og Journalisthøjskole omfavnet generativ kunstig intelligens. Velkommen til toplederstafet med Julie Sommerlund, rektor på DMJX.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, november 2023. Foto: Christian Falck Wolff
Artiklerne skriver sig selv, det perfekte billede kan skabes på få minutter, og kun fantasien sætter grænser for, hvilke videoer vi kan producere.
Allerede i dag florerer deep fake, og derfor bliver journalisternes rolle kun vigtigere i fremtiden.
Det fastslår Julie Sommerlund, rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX. I takt med at kunstig intelligens tager fart , skal redaktionelle medarbejdere – herunder journalister – kuratere og indholdsgarantere meget mere, end de har været vant til.
”Det bliver rigtigt vigtigt, at man kan se, hvor en nyhed eller en analyse kommer fra, og hvem der står bag. Som en slags sikkerhed skal publikum kunne se, at det her produkt har været gennem en journalistisk og redaktionel screening, at det er et menneske, en redaktion og et medie, der står bag,” siger hun. Med en vigtig tilføjelse:
”Meget af ansvaret ligger i virkeligheden hos modtagerne, der også i højere grad skal forholde sig til, om de bliver præsenteret for et journalistisk produkt eller ej.”
Venter en ny gylden tid?
Spørgsmålet om journalisternes rolle i en fremtid, hvor man ikke kan stole på noget som helst kommer fra Henrik Rosendahl, ejer og CEO i Rosendahl Design Group, der medvirkede i CfLs toplederstafet om kunstig intelligens i sidste måned.
Med henvisning til medieforskningen svarer Julie Sommerlund uddybende, at hun ikke tror, at journalistiske produkter fremover vil blive produceret af AI, men at AI kan hjælpe med de bagvedliggende processer.
”Jeg håber og tror, at AI bliver et arbejdsredskab, der kan forbedre vores fag. Altså hjælpe med at automatisere rutinearbejdet så som transskribering, resumeer og nyhedsovervågning. Det kan vi lade AI om, så vi får mere plads til det kreative og det mere dybdegående arbejde. Det vil sige det, der er specifikt menneskeligt.”
”AI kan føre det journalistiske arbejde ind i en gylden tid,” siger rektoren.
AI stiller krav til alle fagretninger
DMJX er en fusion af Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole, og i dag uddanner skolen studerende i fag inden for både medier, kommunikation og reklame. Skolen udbyder også en række diplomuddannelser og bedriver desuden forskning.
Ét er derfor, hvordan AI påvirker det publicistiske arbejde, men hvad med kommunikationsbranchen i bredere forstand?
”Generelt er der branchekonvergens mellem de journalistiske medier og kommunikationsbranchen, som udfordrer brancherne, men det handler ikke kun om AI. Også kommunikatører og kreative skal i dag forholde sig til store samfundsspørgsmål, som vi tidligere har betragtet som publicistiske,” siger Julie Sommerlund og kommer med et par eksempler:
”Vi ser det allerede nu med bæredygtighed og diversitet, hvor man risikerer at blive beskyldt for greenwashing eller diversitetswashing, hvis det man siger ikke passer helt. Kommunikationsbranchen og den kreative branche kan derfor godt lægge sig på sinde, at de også vil blive stillet til ansvar ved ukritisk brug af AI,” siger rektoren.
Artiklen fortsætter under boksen.