Topdanmark lever af tillid, og derfor er ansvaret for kunstig intelligens placeret på højeste niveau. Læs interview med CEO Peter Hermann. Artiklen er den første i serien om, hvordan CfLs medlemmer arbejder med AI.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL. August 2023
Hvor lang tid vil du vente på et svar fra dit forsikringsselskab for at få repareret din bil? Eller: Hvor vigtigt er det for dig at få et hurtigt tilbud på en ejerskrifteforsikring?
Svaret på de to retoriske spørgsmål er, at det skal gå lynhurtigt for at få en god kundeoplevelse.
Det har længe været et strategisk pejlemærke i Topdanmark, der i dag kan levere 60 tilbud om ejerskifteforsikringer i minuttet - ja, 60 på ét minut. Tidligere tog processen op til 40 minutter for en erfaren sagsbehandler for bare ét tilbud. Og det er bare ét eksempel.
Få svar på 20 sekunder
Forklaringen er kunstig intelligens, som Topdanmark begyndte at arbejde med helt tilbage i 2013. Først i form af systematisk dataanalyse, senere som machine learning og algoritmer.
Målet på sigt er, at 80 pct. af alle kundehenvendelser skal håndteres inden for 20 sekunder – med stor hjælp fra kunstig intelligens.
”I vores strategi er digital first et dedikeret indsatsområde. Vi undersøger altid de digitale muligheder, før vi begynder at kigge på andre løsninger, og kunstig intelligens er helt afgørende for, at vi kan indfri mange af de ambitioner, vi har formuleret i vores strategi,” fortæller Peter Hermann, CEO i Topdanmark.
Med bestyrelsen for bordenden
Ejerskabet for kunstig intelligens er forankret i bestyrelsen, direktionen og koncernledelsen, mens udvikling, drift, sikkerhed mm. er placeret i forskellige forretningssøjler.
”Det begynder i toppen, men da kundebetjening er helt central i vores forretning, arbejder vi i virkeligheden med kunstig intelligens alle steder i organisationen. Topdanmark lever af tillid, og når man begynder at bruge en ny teknologi, skal man vide, hvordan man bruger den,” siger topchefen og tilføjer:
”Rigtigt mange kunder har fortsat brug for at tale med os. Det kan være i forbindelse med alvorlige skader eller ulykker, hvor man har brug for den menneskelige omsorg, og det kan vi sikre, når simple skader kan klares digitalt.”
Fra lukkende til generative systemer
Topdanmark var blandt de første i branchen herhjemme, der arbejdede med algoritmer, og indtil videre er det foregået i beskyttede miljøer med 100 pct. styr på data, jura og compliance.
Forsikringsselskabet var også tidligt ude med etiske principper for brugen af kunstig intelligens - mere præcist fem principper under overskrifterne: Eftertænksomhed, faglig tryghed, pålidelighed, gennemsigtighed og datasikkerhed.
Med de nye sprogmodeller som chatGPT er der et paradigmeskifte på vej. ChatGPT er en af flere såkaldte generative kunstige intelligenssystemer, der ikke bare analyserer verden, men også medvirker til at skabe den.
Det kan vende op og ned på forretningsmodeller, og det giver anledning til diskussioner og refleksioner – også i Topdanmark.
”Vi skal være helt skarpe på, hvornår vi bruger kunstig intelligens til at selv at træffe bedre beslutninger, og hvornår kunstig intelligens skal tage beslutninger for os.”
”Vi lever af tillid - det er vores DNA - og det er os, der har ansvaret. Jeg kan jo ikke sidde og sige, at jeg ikke vidste hvad chatGPT’en lavede,” lyder det fra Topdanmarks CEO.
Artiklen fortsætter under boksen.