Af CfLs direktionen
Den 28. september skrev vi under overskriften ”konsulentrapporter kan være produktivitetshæmmende” en kronik om, at forenkling bliver et nøgleord for topledere, fordi det er nødvendigt for at kunne mobilisere organisationen til at skabe løbende produktivitetsforbedringer.
En anden grund, til at forenkling bliver et nøgleord, er personaleomsætning. Du kan regne med, at hver femte af dine ledelseskolleger er aktivt i gang med at søge nyt job. Og mindst lige så mange overvejer det. Det viser tal fra bl.a. interesseorganisationen Lederne.
Svaret er ikke fastholdelse. De fleste danskere er indstillet på, at der skal ske noget nyt hvert femte eller syvende år. Nogen hyppigere. Og det kan ingen fastholdelsesprogrammer ændre på.
Det er positivt for en virksomhed, når der sker udskiftning. Det bringer nye øjne ind og trætte tanker ud. Men dette argument holder kun, hvis der er klarhed om kerneopgaven og opsamling af organisatorisk læring. Det minimerer nemlig tabet af viden, når en medarbejder går ud, og det øger indkøringshastigheden, når nye medarbejdere kommer ind. Forenkling er nøgleordet til at skabe dette.
I alle organisationer er der styringssystemer. Budgetter, beslutningsprincipper, historik, præstationsmålesystemer, mødestrukturer. Man kan arbejde mere eller mindre bevidst med disse systemer. De kan være mere eller mindre tydelige. Men de er der, og de skaber rammerne for, hvordan medarbejderne agerer. Jo klarere rammerne er, jo mere ensartet og dermed jo mere værdiskabende kan medarbejderne agere. Styringssystemer skal skabe de rammer, som på den mest effektive måde løser kerneopgaven, så den skaber mest mulig værdi for kunden.
Meget sjældent er svaret, at der skal skabes nye rammer. Oftest er den virkelige udfordring at få ryddet op i dem, der er. Forenkling. Systemer har det med at sande til eller vokse sig store. Hvem kender ikke til alt for mange varenumre på lageret, alt for mange formålsnumre i bogholderiet og alt for mange metrikker i Balanced Scorecard?
Det er nødvendigt, at nogen med grundig indsigt i virksomheden rydder op i dette, før der kommer nye ind og skal overtage de tilsandende systemer og forsøge at rydde op i dem. Personer udefra gør det nemlig uden forudsætning, og der er stor risiko for, at det sker gennem nye systemer.
Sørg derfor for, at de nye medarbejdere, der kommer ind, kan komme i gang med at løse kerneopgaven hurtigt. Det er et sygdomstegn, hvis de skal begynde med at rydde op. Derfor skal forenkling på dagsordenen.
En positiv sideeffekt ved forenkling er, at det bidrager til meningsskabelse.
Hvorfor er medarbejderne hos jer? Pga. pengene? Pga. bureaukratiet? Ofte vil svaret være pga. kollegerne. Men også på grund af kerneopgaven. Den værdi virksomheden leverer til kunderne. En gevinst ved forenkling er, at det skaber mere tid til at løse kerneopgaven. Og det skaber mere fælleshed i kollegaskabet. For langt de fleste vil det skabe mere arbejdsglæde, og den positive konsekvens kan være, at forenkling bidrager så meget til meningsskabelse, at de gode ledere og medarbejdere fastholdes.
Og for de af dine medarbejdere, der ikke begejstres af fokus på kerneopgaven, er det bedste både for dem og for virksomheden, at vejene skilles.
Vi har endnu til gode at møde en virksomhed eller en offentlig organisation, hvor forenkling ikke er mulig. Det er det oplagte sted at sætte ind, og de dygtigste ledere er allerede i gang.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.