Maslows motivationsteori
Karrieremodellen er et udviklingsværktøj, hvor alle har mulighed for at bevæge sig mellem kategorierne. Det er der ikke så mange andre testværktøjer, der åbner op for, og derfor leverer Karrieremodellen en unik forståelsesramme for, hvad der skaber motivation - både hos dig selv og dine medarbejdere.
Når vi taler motivation, er det svært at komme uden om Maslow og Herzberg, og det er ingen skam at kende de gamle psykologer.
Du har sikkert hørt om Maslows behovspyramide, men lad os tage den igen:
Den russisk-amerikanske psykolog Abraham Maslow udarbejdede i 1943 en grafisk fremstilling af de menneskelige behov i den såkaldte maslowske behovspyramide, der skildrer fem basisbehov:
- Fysiologiske behov: De primære behov som vand, føde og ly
- Sikkerhedsbehov: Behovet for at føle sig tryg og opleve stabilitet.
- Sociale behov: Behovet for at være sammen med andre mennesker og have venskaber, at have relationer, der er baseret på følelser
- Selvagtelsesbehov: Behovet for at føle sig værdifuld og kompetent, at opnå selvrespekt og opnå anerkendelse fra andre
- Selvrealisering: Behovet for at bruge sig selv, udfolde sin kreativitet og i det hele taget at fokusere på sine personlige udviklingsmuligheder og realisere disse.
Maslows påstand er, at vi som mennesker altid vil stræbe efter at få behovene opfyldt, og at de må opfyldes nedefra i pyramiden. Man skal altså have dækket behovet for mad, vand, varme osv., før man kan gå i gang med at dække behovet for fysisk og social sikkerhed.
Når det overhovedet er interessant at nævne Maslow, er det fordi, teorien ser arbejdspladsen som et at de vigtige steder, hvor vi som mennesker kan få opfyldt vores behov.
Når det handler om selvrealisering og behovet for at føle sig kompetent og anerkendt giver det næsten sig selv, men som leder er det vigtigt også at have de lavere hierarkier for øje.
For mange medarbejdere kan sikkerhedsbehovet handle om at opleve tryghed og stabilitet i sin arbejdssituation, og adskillige undersøgelser har dokumenteret, at gode relationer til kolleger er en af de største motivationsfaktorer.
Læs mere om Maslows behovspyramide her
Herzbergs tofaktor-teori
En anden klassisk teori om motivation stammer fra den amerikanske erhvervspsykolog Frederick Herzberg, der i 1950’erne og 1960’erne satte sig for at undersøge trivsel og medarbejdertilfredshed.
Resultatet blev hans berømte tofaktor-teori, der skelner mellem de faktorer i jobbet, der skaber tilfredshed, og de faktorer, der kan skabe utilfredshed.
De faktorer, der skaber tilfredshed i jobbet, kaldes motivationsfaktorer, og de faktorer, der kan skabe utilfredshed, kaldes vedligeholdelsesfaktorer eller hygiejnefaktorer.
Motivationsfaktorer
- Jobbets indhold
- Præstationsmuligheder
- Ansvar
- Indflydelse
- Anerkendelse
- Personlige udviklingsmuligheder
- Muligheder for forfremmelse
Vedligeholdelsesfaktorer
- Løn
- Arbejdstid
- Frynsegoder
- Sociale forhold
- Information
- Fysiske forhold
- Sikkerhed/tryghed
Forhold, der skaber utilfredshed, skaber ikke automatisk tilfredshed, hvis de forbedres – men de skal være i orden for ikke at skabe utilfredshed. For at skabe tilfredshed skal du satse på motivationsfaktorerne.
Herzberg fremsatte sin tofaktor-teori i en artikel fra 1969: ”Once More: How Do You Motivate Employees?”, og teorien har siden haft stor indflydelse, på hvordan ledere i dag arbejder med motivation af medarbejdere.
Som leder er der langt mellem både Maslow og Herzberg og daglig drift, men næste gang du ikke har mulighed for eksempelvis at honorere en medarbejders ønske om flere frynsegoder, så tænk på, at du kan skabe motivation ved at dreje på helt andre knapper.