7 spørgsmål til eksperten om transparens

ESG: Hvordan kan din organisation gøre en forskel i den bæredygtige omstilling?

CfL har stillet 7 spørgsmål til Louise Thomsen, ekspert i ESG: Environment, Social and Governance. Læs blandt andet om implementering og om at bruge ESG som en konkurrencefordel.

Af Christina Nielsen, content marketing specialist i CfL, juni 2024.

Tidligere omtalte vi det som CSR, derefter bæredygtighed og altså nu ESG: environment, social & governance. På dansk: miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold.

ESG er blevet en vigtig del af mange virksomheders dagsorden, ikke mindst fordi EU vedtog det nye Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) i 2023.

Den nye lov skal sikre større transparens, altså hvordan hver enkelt organisation påvirker mennesker og miljøet.

Det er (desværre) ikke muligt at lave en nem one-size-fits-all guide, da ikke alle virksomheder kan have den samme tilgang til arbejdet med ESG. Tværtimod handler det nu om væsentlighed - altså hvad der er centralt i hver enkelt organisation i forhold til hvordan den påvirker verden omkring sig, fx medarbejdertrivsel, etik og miljø.

CfL har talt med Louise Thomsen, ekspert og rådgiver i ESG, og omsat hendes dybe viden om emnet til en Q&A om den bæredygtige transformation, implementering og hvordan virksomheder skal tolke ordet væsentlighed.

Q1: Hvad går den bæredygtige transformation ud på, og hvad betyder den enkelte organisations bidrag for transformationen?

A: Den bæredygtige transformation handler om at integrere bæredygtighed i virksomhedens daglige drift. For SMV'er betyder det at tage ansvar for jeres påvirkning på miljøet og samfundet.

Hver virksomhed, uanset størrelse, kan bidrage ved at implementere små, men effektive forandringer, der reducerer miljøpåvirkningen og styrker social ansvarlighed. Det kan omfatte alt fra energibesparelser til arbejdsforhold og en lang række relaterede temaer under ESG.   

 

Q2: Hvordan kan den, der har ansvaret for at implementere og fremme ESG-arbejdet, sikre, at hele organisationen, inklusiv bestyrelsen, er engageret og støtter op?

A: For at få alle med på ESG-arbejdet er det helt centralt at forklare, hvorfor bæredygtighed er vigtigt for jeres virksomhed. Hold møder, hvor I diskuterer de positive effekter, som bæredygtighed kan have på både miljøet og virksomhedens økonomi og konkurrenceevne.

Giv konkrete eksempler på, hvordan små ændringer kan føre til store besparelser og et bedre omdømme. Sørg for, at ledelsen og bestyrelsen er med ved at vise, hvordan arbejdet med bæredygtighed og ESG er essentielt for forretningen.

Fortæl og vis hvordan lovgivning (CSRD, EU Green Claims, Taksonomi mm.), forbruger -og kundekrav samt tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere alle er stærke argumenter for, hvorfor jeres virksomhed bør gå i gang med arbejdet.

 

Q3: Hvordan identificerer de ansvarlige de mest relevante bæredygtighedstemaer for en specifik organisation?

A: Start med at tale med jeres kunder, medarbejdere og andre interessenter. Find ud af, hvad der betyder mest for dem, og hvad der er vigtigt i jeres branche. Brug væsentlighedsanalyser til at prioritere de ESG-temaer, der har størst betydning for jer. Det kan være alt fra at reducere CO2-udledning til at sikre ordentlige arbejdsforhold.

Fokusér på områder, hvor I kan gøre en reel forskel, hvor I har en mulig negativ impact og hvor der er mulighed for innovation. Selvom I ikke er underlagt den nye lovgivning på bæredygtighedsrapportering (CSRD), kan I med fordel lade jer inspirere af lovgivningen og den anbefalede metode, så I kommer bedst muligt på forkant med kommende krav fra kunder.

 

Q 4: ESG sælger! Siges der. Kan du uddybe, hvordan organisationer kan bruge sine egne ESG-initiativer til at positionere sig i markedet?

A: I kan bruge jeres ESG-initiativer til at differentiere jer fra konkurrenterne ved at kommunikere jeres bæredygtighedsinitiativer klart og ærligt med fakta og dokumentation på plads.

Del succeshistorier om, hvordan jeres indsats har ført til positive forandringer eller minimeret jeres negative påvirkninger. Det kan tiltrække kunder og investorer, hvis I formår at vise en mere professionel og ambitiøs tilgang til ESG-arbejdet.

Med det menes ikke, at I behøver sætte en enormt ambitiøs bare. Det er generelt værdsat af kunder og andre interessenter, når en virksomhed kan vise, at den er godt i gang og har fokus på ESG.

ESG-arbejdet kan også hjælpe jer med at forudse og opfylde kommende regler, hvilket kan give jer en fordel i forhold til konkurrenterne.

Læs artiklen: Klumme: Derfor skal alle virksomheder arbejde med ESG

Artiklen fortsætter under boksen.

Om Louise Thomsen

Louise er co-founder og konsulent i ESG Rådgiverne og har mere end 9 års erfaring med at arbejde med bæredygtighed. Hun har specialiseret sig i rådgivning af SMV’er inden for strategisk bæredygtighed og ESG.

Louise er derudover ekstern lektor i Bæredygtig Udvikling på Copenhagen Business School samt underviser på CfL-kurset: Fra ESG strategi til handling - Lær at lede den bæredygtige transformation.

Find Louise Thomsen på LinkedIn.

Q5: ESG-mål og nøgletal skal være realistiske og opnåelige, men hvordan måler man på succes af sin bæredygtighedsstrategi?

A: For at måle jeres succes er det vigtigt at have klare mål, som er nemme at forstå og følge op på. Brug nøgletal (KPI'er) som energiforbrug, affaldsmængde, diversitet & inklusion eller medarbejdertilfredshed osv.

Gør brug af anerkendte standarder for at sikre, at jeres data er sammenlignelige og troværdige. Måske har jeres branche allerede en standard for måling og rapportering på ESG? Se fx Ejendomsbranchens gratis rapporteringsværktøj.

Måske har I en certificering, som I kan bruge som ramme for det videre arbejde? Husk at fejre jeres fremskridt og justere jeres strategier efterhånden, som I bliver klogere.

 

Q6: Hvad er de mest almindelige udfordringer organisationer står overfor, når de implementerer en ESG-strategi, og hvordan kan de bedst håndtere dem?

A: Hvor skal vi starte? Det er det første spørgsmål, mange SMV'er står overfor. Typiske udfordringer inkluderer:

  1. Mangel på ressourcer: Begrænsede økonomiske midler og manglende interne kompetencer inden for bæredygtighed.

  2. Organisering: Ofte har en medarbejder fået tildelt ansvaret for bæredygtighed uden tilstrækkelig træning og med mange andre opgaver.

  3. Kommunikation: Mange SMV'er ved ikke, hvordan de skal kommunikere deres bæredygtighedsindsatser uden at risikere greenwashing, hvilket gør, at området får lidt opmærksomhed.

For at tackle de udfordringer kan I starte i det små og gradvist udvide jeres indsats. Uddan jeres medarbejdere i bæredygtighed. Skab en kultur, hvor nye idéer og innovation er velkomne. Det kan også hjælpe at samarbejde med andre virksomheder eller eksperter på området.

 

Q7: Hvordan kommer man i gang med ESG-arbejdet som SMV?

A: At komme i gang med ESG-arbejdet kan virke overvældende, men ved at tage det skridt for skridt bliver det mere overskueligt. Her er nogle gode råd til de første skridt:

  1. Forstå ESG-begreberne: Læs op på, hvad ESG er, og hvorfor det er vigtigt. Virksomhedsguiden (en digitale vejviser for virksomheder) har en række ressourcer, der kan hjælpe jer med at komme i gang. Hav fokus på kompetenceudvikling. Det er for mange et uprøvet terræn og det kræver, at vi skal lære og forstå at drive virksomhed med nogle nye briller på.

  2. Lav en væsentlighedsanalyse: Find ud af, hvilke ESG-temaer der er vigtigst for jeres virksomhed og interessenter. Det vil hjælpe jer med at fokusere indsatsen, hvor den gør mest gavn.

  3. Sæt klare mål: Definer specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbundne mål (SMART-mål) for jeres ESG-arbejde. Start med nogle få mål og udvid dem efterhånden, som I gør fremskridt.

  4. Involver medarbejdere og ledelse: Sørg for, at alle i virksomheden forstår vigtigheden af ESG, og hvordan de kan bidrage. Hold workshops og træninger for at engagere og uddanne jeres team. Engagement og ejerskab er vigtigt, hvis I vil have succes med arbejdet.

  5. Implementer og følg op: Start med små projekter, som kan skaleres op. Følg løbende op på jeres fremskridt og juster strategien efter behov. Brug værktøjer som bliver anbefalet af Virksomhedsguiden for at gøre processen lettere.

  6. Kommuniker jeres fremskridt: Del jeres proces med kunder, leverandører og andre interessenter. Dette vil ikke kun styrke jeres omdømme, men også skabe tillid og inspirere andre til at følge jeres eksempel, og ikke mindst styrke jeres dialog med kunder og leverandører.
WEBCAST

ESG og grøn omstilling

Henrik Eriksen får i dette afsnit af Ledelsesrummet besøg af Louise Thomsen, specialist i bæredygtighed og grøn omstilling til en dialog om ESG i virksomheder.

Relevante kurser

Relevante artikler

Få nyheder, tilbud og invitationer til arrangementer direkte i din indbakke

Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.

Har du behov for sparring, eller har du spørgsmål?

Gitte Kapel
Senior kompetencerådgiver

T: +45 5154 4112
M: gka@cfl.dk

Se hvordan vi beskytter dine data, i vores privatlivspolitik