Kapitel 7: Farvel til magien
For 30 år siden var testværktøjer noget, man primært brugte til rekruttering og eksklusivt til ledere i højere stillinger. I dag bruges de i rigtigt mange sammenhænge og til rigtigt mange forskellige typer af personalegrupper. Både rekrutteringsmæssigt og til afdækning af udviklingsbehov.
”I 1980’erne var der en tendens til, at værktøjerne blev brugt til noget nu-kan-jeg-gennemskue-dig-agtigt. Altså forestillingen om, at de kunne afsløre meget mere, end de reelt kan. De blev på den ene side mødt at skepsis, på den anden side var de forbundet med magisk tænkning. Sådan er det ikke i dag,” siger Hafdis B. Thorsteinsdottir.
Anvendelsen af testværktøjer er blevet mere nøgtern og realistisk gennem årene. Det hænger sammen med, at brugerne er blevet mere modne og i dag er inde i både fordele og begrænsninger ved de forskellige værktøjer. Desuden er den fremherskende tænkning, at man bruger værktøjerne til at gå dialog med de mennesker, man tester, frem for at gøre sig til dommer.
”Det er positivt. Det kan jeg kun gå ind for,” siger Hafdis.
Kapitel 8: Som et horoskop i et dameblad
Tilbage til fremtiden, hvor digitaliseringen spiller en stor rolle. Allerede nu kan du gå på nettet, tage en test og downloade en rapport.
Kvaliteten af diverse gratis test er varierende. Noget er det rene bras, mens andre værktøjer er understøttet af veldokumenterede metoder, og de kan ifølge Hafdis B. Thorsteinsdottir være ganske udmærkede.
”Risikoen ved at gøre det på den måde er, at man måske tager resultaterne alt for pålydende, eller at det bliver som et horoskop i Alt for damerne. Man får ikke en kvalificeret dialog om, hvad testen siger, og hvordan den egentlig skal forstås.”
”Som testperson misser du muligheden for refleksion og kvalificeret tilbagemelding fra en, der rent faktisk ved noget om værktøjerne og har erfaring med dem. Det er synd, men jeg tror også, vi skal vænne os til, at feedback kommer til at foregå i andre fora end i coachinglokalet. Det bliver mere virtuelt, og det foregår allerede i dag,” siger Hafdis.
Så er der rekrutringsværktøjerne. Spørgsmålet er, om man vil ofre den grundighed, det kræver at investere i en dialog, eller om man tror, man kan få informationerne på anden vis. Det er svært at vide.
Bonuskapitel: Typekoden INFP
Mrs. JTI. Det er Hafdis B. Thorsteinsdottirs tilnavn med henvisning til Jungiansk Typeindeks, der tager udgangspunkt i otte præferencer beskrevet som mentale modpoler:
- Ekstrovert (E) – Introvert (I)
- Sansning (S) - Intuition (N)
- Tænkning (T) – Følen (F)
- Vurdering (J) –Opfattelse (P)
”Mit typekode er INFP, så jeg er introvert, intuitiv, følende og opfattende. INFP’erne er som regel rolige, men nogle gange snyder vi, for i vores indre har vi et stærk værdisæt, som ikke altid er synligt, men som kommer frem, når vi bliver udfordret eller krænket,” lyder hendes egen udlægning.
CfL kan tilføje gavmildhed. Og dyb respekt for Hafdis B. Thorsteinsdottir, som den person, der har udlagt tusindvis af personlighedstest.
Læs også: Hvorfor er du så anderledes?