Toplederbarometer 2035: Fremtiden kan bare komme an!
På tværs tværs af sektorer og virksomhedsstørrelse er danske topchefer overvejende optimistiske, viser Toplederbarometeret 2035. Det er der en god grund til, siger CfLs CEO Thomas Hanssen.
Af Johnny Husen, chefrådgiver i CfL, december 2022
Først var der pandemien, så kom der krig i Europa. For få år siden ville vi have forsvoret, at det kunne ramme vores del af verden, men vi har måttet sande, at demografiske skift og global kompleksitet konstant påvirker vores hverdag.
Hvad gør vi så? Hvordan navigerer vi, når der ikke findes en ny normal, kun forandringens evige og accelererende tempo?
Megatrends leverer ikke hele svaret, men er stærke pejlemærker for, hvad vi nødvendigvis skal forholde os til.
Begrebet bruges i flæng, så lad mig præcisere, at jeg definerer megatrends som stærke udviklingstendenser, der ser ud til at fortsætte i meget lang tid, og som påvirker udviklingen i samfundet i en sådan grad, at de vil få afgørende betydning for virksomheder, organisationer og mennesker.
Jeg har udvalgt de fem globale megatrends, der efter min vurdering vil påvirke os allerede i 2023, og jeg vil også give mit bud på, hvad vi specielt skal være opmærksomme på.
De fem megatrends er:
1. Accelereret digital transformation
2. Inflation og forsyningskædesikkerhed
3. Bæredygtighed
4. Fordybende kunde- og brugeroplevelse
5. Talentudfordringen
I 2023 fortsætter innovationen og udviklingen inden for transformative teknologier såsom kunstig intelligens (AI), Internet of Things (IoT/tingenes internet), virtual og augmented reality (VR/AR), cloud computing, blockchain og superhurtige mobilnetværk som 5G.
Hvad mere er: Grænserne mellem teknologierne vil blive udvisket. Nye løsninger til f.eks. hybrid- og fjernarbejde, automatisering af manuelle og rutinemæssige arbejdsopgaver såvel som kreative processer vil kombinere disse teknologier på måder, der gør dem i stand til at forbedre hinanden.
Det bringer os tættere på det punkt, hvor vi er i stand til at skabe intelligente virksomheder, hvor systemer og processer understøtter hinanden til at udføre små og simple opgaver på den mest effektive måde.
For at forberede jer på transformationen, skal I sikre jer at:
Som forretningsansvarlig er det en virkelig dårlig undskyldning, hvis man ikke har forståelse for, hvordan AI og de øvrige teknologier vil påvirke vores virksomheder og brancher.
Lad mig blot nævne strømlining af fremstillingsprocesser og forsyningskæder, højere effektivitet i salg og marketing, bedre kundeservice samt produkter og tjenester, der er tilpasset kundernes behov.
Alt er på bordet, og i 2023 vil barriererne for at få adgang til teknologierne være lavere end nogensinde før. For eksempel er AI og blockchain nu tilgængelige som såkaldte as-a-service-løsninger via skyen, og nye grænseflader og apps giver virksomheder adgang til dem via open-source-miljøer.
Artiklen fortsætter under boksen, hvor du kan læse om inflation og forsyningskædesikkerhed.
Hvad venter os i 2023? Det var temaet for årets sidste CfL-Klubhusmøde i december 2022 under overskriften "Bliv klædt på til fremtidens lederrolle". Vært på dagen var tidligere chefrådgiver Johnny Husen, der satte scenen med at gennemgå de 5 største megatrends, der vil påvirke os allerede i 2023. I denne artikel finder du hovedpointerne i hans oplæg.
De økonomiske udsigter for det meste af verden er dystre i 2023. Eksperter forventer fortsat inflation og afdæmpet økonomisk vækst, og mange industrier er stadig plaget af forsyningskædeproblemer som følge af coronanedlukninger – problemer der kun er blevet værre på grund af krigen i Ukraine.
For at bekæmpe dette og holde jeres virksomhed oven vande, skal I forbedre jeres modstandsdygtighed på enhver tænkelig måde. I skal reducere jeres sårbarhed over for ustabile markedspriser på råvarer, og I skal beskytte jeres forsyningskæder for at håndtere mangel og stigende logistiske omkostninger.
Det er vigtigt at:
Som eksempel har jeg for nyligt arbejdet med virksomheder, der besluttede at insource dele af deres produktion. Det skete, efter de identificerede en risiko ved at stole på kinesisk fremstilling, der stadig er plaget af nedlukninger som følge af en nul Covid19-politik.
Verden vågner i stigende grad op til det faktum, at klimakatastrofen er en meget større udfordring end noget som helst andet, vi har oplevet i de seneste årtier. Pandemien er til sammenligning et lille bump.
Det betyder, at investorer og forbrugere foretrækker virksomheder med de rette miljømæssige og sociale akkreditiver. Forbrugertrends bliver i stigende grad drevet af forbrugere, der prioriterer faktorer som økologisk påvirkning og bæredygtighed, når de vælger, hvem de vil købe hos eller handle med.
I 2023 skal I sørge for, at jeres ESG - Environment (miljø), Social (samfund) og Governance (ledelse) - flyttes ind i centrum af jeres strategi. Det bør starte med, at I måler den indvirkning, jeres virksomhed har på samfundet og miljøet og derefter gå videre til at øge jeres gennemsigtighed, rapportering og ansvarlighed.
Enhver virksomhed har brug for en plan med klare mål og tidsrammer for, hvordan man kan reducere eventuelle negative påvirkninger, og så skal planen understøttes af solide handlingsplaner.
Jeres vurdering og planer bør række ud over egne mure og dække hele forsyningskæden og jeres leverandørers ESG-legitimationsoplysninger. For eksempel er det nemt at glemme cloud-tjenesteudbydernes og datacentres påvirkning af miljøet.
Artiklen fortsætter under boksen, hvor du kan læse om fordybende kunde- og brugeroplevelser.
Vær med, når Michael Jarlner, international kommentator og techredaktør på Politiken, giver dig et enestående indblik i de globale dagsordner, der vil præge verden - og dermed din organisation - fremover. Jarlner vil tage tage dig med bag kulisserne i World Economic Forum og uddrage de vigtigste konklusioner fra topmødet blandt verdens magtelite.
I 2023 ønsker forbrugerne frem for alt gode kundeoplevelser. Det betyder ikke nødvendigvis, at prisniveau og kvalitet kommer i baggrunden. Begge faktorer vil spille en vis rolle i vores oplevelse af processen med at vælge, købe og nyde de varer og tjenester, vi bruger vores penge på.
Traditionelt har teknologien været med til at strømline processer og fjerne besværet fra forbrugerens liv. Tænk bare på digitale anbefalinger, der hjælper os med at vælge, hvad vi skal købe, eller online kundeserviceportaler, der håndterer problemer og eftersalgssupport.
Det vil stadig været tilfældet i 2023, men teknologien har udviklet sig, så nøgleordet i 2023 er fordybelse og interaktivitet.
Det vil udspille sig i Metaverset – internettets næste niveau - hvor vi interagerer med brands og andre forbrugere i f.eks. 3D-miljøer og VR.
I onlinebutikker kan vi browse og prøve tøj, smykker og tilbehør virtuelt for at se, hvordan det vil passe til vores rigtige kroppe. Vi kan måske bruge virtuelle omklædningsrum til at klæde vores avatarer på, noget Hugo Boss allerede er banebrydende på, eller det kan involvere AR, Augmented Reality, som Walmart har brugt.
Tendensen vil påvirke både online og offline detailhandel og den er så stærk, at brands som Adobe og Adweek har udnævnt Chief Experience Officers - CXO’s - for at sikre, at kundeoplevelsen bliver et grundlæggende element i forretningsstrategien.
Ud over customer experience har virksomheder i stigende grad brug for at tænke på medarbejderoplevelse, efterhånden som konkurrencen om de mest talentfulde og dygtige medarbejdere bliver mere intens.
De seneste par år har vi talt om The Great Resignation eller The Big Quit, som det også bliver kaldt, og selv om bevægelsen aldrig for alvor har fået fodfæste herhjemme, har den lagt pres på arbejdsgiverne.
At tilbyde mennesker tilfredsstillende arbejde, løbende muligheder for at vokse og lære, fleksibilitet og forskelligartede værdiorienterede arbejdspladser vil alt sammen være afgørende i 2023.
Mens vi omfavner fordelene og anerkender risiciene ved den altomfattende digitale æra, må vi også anerkende, at mennesker forbliver centrale som de sande drivere for innovation.
Oven i det fører den accelererede digitale transformation til mere arbejdspladsautomatisering, der vil ændre stort set hvert eneste job i verden. Mennesker vil i stigende grad dele deres arbejde med intelligente maskiner og smarte robotter, og det har store konsekvenser for de kompetencer og talenter, virksomheder efterspørger i fremtiden.
Det vil betyde omskoling og opkvalificering af kæmpestore grupper af medarbejdere i vores virksomheder samt rekruttering af nye, der har de færdigheder, der er nødvendige for fremtiden.
På den ene side skal virksomheder håndtere den enorme kvalifikationskløft, der findes inden for områder som datavidenskab, AI og andre teknologier, og sikre, at de skaber den data- og teknologikyndige arbejdsstyrke, der er nødvendig for at få succes i fremtiden.
På den anden side - efterhånden som vores job bliver forbedret af teknologi - skal virksomheder omskole medarbejdere, så de både får de nødvendige færdigheder til at arbejde sammen med smarte maskiner, men også for at udvikle deres unikke menneskelige færdigheder, som i øjeblikket ikke kan automatiseres.
I 2023 vil det omfatte færdigheder som kreativitet, kritisk tænkning, interpersonel kommunikation, lederskab og anvendelse af humane egenskaber som omsorg og medfølelse.
Det positive ved udviklingen er, at det højst sandsynligt vil øge behovet for arbejdskraften yderligere i vores nærområder, da fordelene ved at outsource bliver mindre og mindre.
Mens vi omfavner fordelene og anerkender risiciene ved den altomfattende digitale æra, må vi også anerkende, at mennesker forbliver centrale som de sande drivere for innovation.
Teknologi kan afhjælpe mangel på arbejdskraft og accelerere bæredygtige initiativer, men den kan ikke erstatte mennesker eller individers handling og samarbejde.
Folk ønsker at være værdsat, næret, forstået og behandlet retfærdigt og for at imødekomme det, har ledere og specialister brug for mere end tekniske færdigheder.
Ledere skal kunne tænke strategisk for at tilpasse deres organisationer og forstå, hvordan deres resultater vil påvirke og bliver påvirket af daglige globale begivenheder. De skal samtidigt være superskarpe til f.eks. kommunikation og empati; de skal fremme et innovativt mindset og hjælpe andre til at gøre det samme.
Denne artikel bygger på:
Copenhagen Institute for Futures Studies
Australia’s national science agency and innovation catalyst, CSIRO
Megatrends by Peter Fisk (sub sources; BlackRock, Bloomberg, Deloitte, IFTF, McKinsey, PwC, WEF, World Bank)
Megatrends 2030, Project Management Institute
På tværs tværs af sektorer og virksomhedsstørrelse er danske topchefer overvejende optimistiske, viser Toplederbarometeret 2035. Det er der en god grund til, siger CfLs CEO Thomas Hanssen.
Det vil være en stor fejl at afskrive AI som en hype, siger Henrik Stenmann, CEO i IIH Nordic. Læs om hans vurdering af gevinsterne ved AI.
Hvis du arbejder med ledertrivsel – eller skal i gang med det – så lær af Københavns Kommune. Her har en særlig enhed anført af Mette Kjærgaard Svendsen, chefkonsulent i Arbejdsmiljø København, i flere år arbejdet med trivsel, stress og ledelse.
Få resultaterne af CfLs undersøgelse af danske lederes aktuelle mentale sundhed, hvad der begejstrer og belaster dem, og hvad de savner i deres arbejdsliv.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.