Bestselleren ”Hvem passer på chefen?” fik sat ledertrivsel godt og grundigt på dagsorden. CfL har talt med forfatter Louise Dinesen, der fremhæver, at arbejdet med ledertrivsel kræver et fælles, professionelt sprog. De næste skridt? Læs om version 2.0.
Af Pia Fuglsang Bach, communitychef i CfL, januar 2025
Hvem passer på chefen? Det er et enkelt spørgsmål, der kalder på et enkelt svar. Det er nok gået de færreste forbi, at det også er titlen på den bog, der for et år siden ramte lige lukt ned i en ulmende debat om ledernes trivsel.
Bag bogen står de to erhvervspsykologer Lill Palmblad og Louise Dinesen, og med en bestseller i ryggen er der ingen tvivl om, at de to forfattere ramte et tomrum i markedet for ledelsesbøger.
CfL har talt med en af forfatterne, Louise Dinesen, forud for konferencen ”Ledertrivsel under pres”, hvor hun er keynote. Og lad os bare slå fast. Spørgsmålet er enkelt, men det er svaret ikke.
Som creme på tør hud
Hvad var det mere specifikt, I ramte med bogen?
”Lederne har travlt med at tage sig af rigtigt mange andre. Det gælder medarbejdere, borgere samarbejdspartnere og mange flere, så vi ramte et meget stort behov for at tale om ledernes egen trivsel.”
”Det er et emne, der historisk har været overset, og bogen var som creme på tør hud - som noget, man virkelig trænger til,” siger Louise Dinesen.
Overrasker det dig, at efterspørgslen var så massiv?
”Vi havde jo arbejdet med emnet i flere år, inden bogen udkom, så vi vidste, at der var et behov, og at lederne havde svært ved at få en stemme i forhold til deres egen trivsel, men at behovet var så stort, ja, det kom bag på mig.”
Vi ved, hvad et budget er
Det seneste år har I holdt rigtigt mange oplæg og besøgt en lang række virksomheder. Hvad har I lært undervejs?
”Det er blevet endnu tydeligere, hvor vigtigt det er at have et fælles sprog om ledertrivsel, hvis man skal arbejde professionelt med det.”
”Jeg kan ikke komme i tanke om et andet emne, hvor man ikke har et fælles sprog, så hvis du vil arbejde med ledertrivsel, så lad os tale professionelt om det,” siger Louise Dinesen og drager en parallel til budgetter. Vi ved, hvad et budget er, og har nogenlunde en ide om, hvordan man skal arbejde med det.
”Når det handler om ledertrivsel, skal vi først forstå hvad det egentlig er, men også hvad det ikke er. Hvad er de beskyttende faktorer, de belastende faktorer, hvordan forebygger vi mistrivsel og meget mere?”
”Det kræver en professionel samtale, og det har været fantastisk at se, hvor mange der har givet sig i kast med at tale om trivsel og få etableret det her fælles sprog,” lyder det fra erhvervspsykologen.
Artiklen fortsætter under boksen om beskyttende- og belastende faktorer.