5. Der er kommet en ekstrem onlinemødekultur
Mens de første fire punkter havde et individuelt perspektiv, handler de næste punkter primært om koordinering af arbejdsopgaverne, og det griber også ind i fællesskabet.
Et af de største forandringer i forhold til koordinering er, at vi i dag altid lige kan afvikle et onlinemøde, fordi det ikke kræver særlig meget planlægning eller energi. Udfordringen er. at onlinemøder sjældent giver samme energi og engagement, som når vi mødes fysisk.
Så er der hybridmøderne, hvor nogen er til stede fysisk, mens andre deltager online. Der er mange holdninger til, om mikset fungerer eller ej. Dem, der deltager online, vil typisk synes det er supersmart, fordi de altid kan koble sig på, mens de fysiske deltagere risikerer at opleve mødet som hverken eller.
”Under den første nedlukning skulle der slukkes mange ildebrande, og det krævende rigtigt mange møder for at få det hele til at gå op. Vi var udsat for massive ændringer, men ideen om, at vi altid lige kan holde et onlinemøde, har på en eller anden måde sat sig. Mange af vores respondenter fortæller, at de i dag har flere møder end tidligere, og som siger: Alle veje fører til møder og endnu flere veje fører til onlinemøde.”
”Der er kommet en ekstrem onlinemødekultur, hvor det er let at sætte et møde op, og hvor alle kan deltage, uanset hvor de befinder sig. Det sker, uagtet at det ikke nødvendigvis er godt for fællesskabet eller for koordineringen af arbejdsopgaverne. Desuden betyder det også, at man aldrig ikke kan være med. Man skal altid være tilgængelig,” siger Peter Holdt Christensen og påpeger, at vi endnu ikke har fundet løsningen på, hvad der fungerer bedst.
”Men vi skal huske behovet for sceneskift – f.eks. ved at indlægge pauser – men det er som om, vi bare bruger teknologien til at plastre vores dage til med møder.”
6. Silodannelser og stemningsdræber
”Vores respondenter har brugt udtrykket stemningsdræber til at beskrive kulturen på arbejdspladsen, når mange arbejder hjemme. De oplever kontorfællesskabet som energiforladt og uinspirerende, alene fordi der er langt færre mennesker til stede,” fortæller organisationsforskeren og tilføjer, at det også er en konsekvens af, at de færreste arbejdspladser har justeret de fysiske rammer.
”Oplevelsen af ekkodalen, hvor der sidder en i den ene ende af kontorlandskabet og en i den anden bliver lidt af en stemningsdræber, og det giver sjældent lyst til at møde op igen næste dag. Det kan være en ond spiral, og en vigtig pointe er, at der skal gøres noget for at det bliver en god oplevelse af komme ind på kontoret.”
”Vi taler meget om antallet af dage, man skal møde fysisk op – skal det være en, to eller tre – men endnu taler få om, hvad vi skal gøre ved kontoret - ved det fysiske rum - så det ikke fremstår som et ørkenlandskab.”
Peter Holdt Christensen fremhæver endnu en problemstilling, nemlig risikoen for silodannelse.
Flere organisationer har indført bookingsystemer, hvor man kan se, hvem der ellers møder ind på kontoret, og man kan så vælge kun at komme, når ens bedste kolleger møder op. Det kan også aftales uformelt, men den form for silodannelse er ikke særligt fremmende for stemningen på arbejdspladsen.
Læs også: Hybridledelse: Dilemmaerne står i kø
7. Vi skal huske kollisioner og småsnak
Når vi ikke ser hinanden fem dage om ugen, har vi færre dage til småsnak og tilfældige møder, og det har konsekvenser.
”Vi ved, at tilfældige møder ved kaffemaskinen eller på vejen hen til et fysisk møde har positiv effekt på fællesskabet, så hvis vi kun kan fordele kollisioner og småsnak på to eller tre dage, skal vi måske have en virksomhedspolitik for, hvordan vi opsøger hinanden.”
”Dage med fysisk fremmøde må ikke blive en parallelforskydning af hjemmearbejdsdagene, hvor man bare sidder foran skærmen,” siger Peter Holdt Christensen, der også peger på, at vi bør tage stilling til dem, der arbejder fem dage på kontoret.
”Skal de bare sidde og være klar til, at nu kommer Hold A og Hold B for at småsnakke. Nej, men vi skal måske organisere et par møder de dage, hvor alle er på arbejde, så vi opdyrker kollisioner. Mange tænker, at det er jo ikke arbejde, men det er jo vigtigt input til arbejdet. Vi må aldrig undervurdere betydningen af kollisioner og småsnak – ikke mindst i forhold til fællesskabet.”
8. Værn om rytmen i arbejdet
Det sidste punkt handler om arbejdsopgaverne. Hvordan sørger vi for, at de bliver løst på den mest hensigtsmæssige måde?
Her inddrager Peter Holdt Christensen den amerikanske forsker Jody Gittell, der er kendt for sin teori om relationel koordinering, hvor hun sætter fokus på samarbejde og koordinering af den centrale arbejdsopgave på tværs af faggrupper, teams eller afdelinger.
”Gittell har forsket i, hvordan vi får opbygget en forståelse for, hvem der gør hvad, og en af hendes pointer er, at ansigt til ansigt kommunikationen er ekstrem central for at få opbygget en relationel koordination eller en rytme i arbejdet, som jeg kalder det.”
”Med hybridarbejde har vi færre dage til at opbygge forståelsen for hinanden og få input til, hvad der foregår. Nogle af vores arbejdsopgaver kan vi godt udføre individuelt, men andre kræver en højere grad af koordination og interaktion, og den rytme, vi har, den forstyrres, når vi ikke mødes.”
Onboarding er en særlig problematik, men her er vi ifølge organisationsforskeren begyndt at få en forståelse for, at det kræver fysisk tilstedeværelse - i hvert fald i de uger, hvor onboardingen foregår.
Læs også: Medarbejderne elsker det hybride arbejde
Et klassisk socialt dilemma
Så vidt de otte udfordringer, men hvad er Peter Holdt Christenses største bekymring?
”Jeg argumenterer bestemt ikke for at afskaffe hybridarbejdet. Lad os da få gavn af de erfaringer vi har efter to år med nedlukninger, men vi skal holde fast i treenigheden mellem individet, arbejdsopgaven og fællesskabet. Og så skal vi blande os i eventuelle konflikter mellem de tre hensyn.”
”Det er langt vanskeligere at tage diskussionerne, hvis vi alene fastholder det individuelle perspektiv. Vi får dødssyge arbejdspladser, der hverken er i stand til at tiltrække eller fastholde medarbejdere, hvis vi ikke tager diskussionen.”
”Valgfriheden – eller forventningen om valgfriheden – repræsenterer jo et klassisk socialt dilemma. Du får endnu et valg, der kan gøre det godt for dig selv, men som risikerer at gøre det skidt for andre. Den diskussion skal vi da blande os i,” lyder opfordringen fra organisationsforskeren.