Tre hjemmearbejdsdage er toppen
Et af de mest presserende spørgsmål er, om hybridarbejdet leverer samme effektivitet, som da vi alle mødte på den fysiske arbejdsplads. Ifølge undersøgelsen er svaret et rungende ja – og det gælder både medarbejdere og ledere.
Over 90% af dem, der arbejder hjemmefra 1-2 dage om ugen tilkendegiver, at de arbejder effektivt, og tallet stiger yderligere, hvis man arbejder 3 eller flere dage hjemmefra.
Ansatte, der arbejder hjemmefra mindst tre dage om ugen, er efter eget udsagn de mest effektive. Det skyldes en høj grad af autonomi og selvstændighed, og undersøgelsen viser da også, at netop den gruppe karakteriserer deres arbejdsopgaver som spændende og motiverende. Desuden har 91% et klart billede af, hvad der forventes af dem, hvilket er 10% højere end dem, som kun arbejder på arbejdspladsen.
”Hjemmearbejde har en tydelig positiv effekt for både individet og arbejdspladsen, og det er værd at hæfte sig ved, at svarene dækker både ledere og medarbejdere.”
”Med til billedet hører, at ledere, hvis medarbejdere i høj grad arbejder hjemmefra, mener, at de ansatte er mest effektive, netop når de arbejder hjemme. Lederne er så at sige biased i forhold til deres egne holdninger og præferencer,” pointerer Lars Hemmingsen. Og den samme bias gælder, når ansatte arbejder på arbejdspladsen.
Læs også: Hybridledelse: Dilemmaerne står i kø
Kløften mellem ledere og medarbejdere
Er hybridarbejdet så bare en ubetinget succes? Langt hen ad vejen ja, men helt så enkelt er det ikke.
CfLs undersøgelser peger på, at det hybride arbejde både koster i forhold til det sociale fællesskab og den faglige videndeling.
Det er også afdækket i andre undersøgelser, men som noget nyt har vi spurgt respondenterne om, hvorfor de kommer på arbejdspladsen. Her finder vi det største gab mellem ledere og medarbejdere.
- 57% af lederne kommer, fordi de har et medansvar for at dele viden om opgaver og faglighed. Det samme gælder for 37% af medarbejderne.
- 54% af lederne kommer for at bidrage til og være en del af kulturen. Det samme gælder for 35% af medarbejderne.
- 51% af lederne kommer på arbejdspladsen for at samarbejde og være social. Det samme gælder for hele 70% af medarbejderne.
”Overordnet kan man sige, at lederne møder op på arbejdspladsen for at give noget til andre, mens medarbejderne har mere fokus på egne opgaver og egen situation. Det ligger i rollernes forskellige karakter, men det er også en udfordring på den hybride arbejdsplads.”
”Efter min vurdering ligger der en ledelsesopgave i at skabe en større grad af medansvar hos medarbejderne i form af videndeling, kulturdannelse og tilknytning. Det er svært at løse virtuelt, men skal først og fremmest ske på arbejdspladsen,” siger Lars Hemmingsen.
Caroline Stadsbjerg, erhvervspsykolog i Human Engage:
”Vi kan se, at nærheden med andre – både socialt og fagligt – giver de største udfordringer, og det bør være det fremadrettede fokus for ledere,” siger Caroline, der opsummerer:
”Arbejdslivet og arbejdspladserne ændrer sig ret ekstremt lige nu. Den fysiske arbejdsplads gennemgår store forandringer, så vi er nødt til at diskutere, hvad det er, arbejdspladsen skal kunne for at undgå spøgelseskontorerne. Hvilken værdi skal arbejdspladsen give og ikke mindst, hvad kan man selv bidrage med?"
"Vi skal simpelthen arbejde aktivt med, hvordan vi i fremtiden knytter os til vores arbejdsplads når den fysiske tilstedeværelse mindskes, og kulturen og det sociale aspekt bliver sværere at fastholde.”
Du finder definitionen af hybridarbejde under de fem ledelsesråd.