AJKS gennemgik samme prøvelser som så mange andre under coronakrisen. A-kassens direktør Linda Garlov skulle samtidig håndtere endnu en udfordring: En eksplosion i antallet af arbejdsløse medlemmer.
Af Nikolai Steensgaard, journalist, 29. maj 2020
Fordi paletten af virksomheder og organisationer er så bred, har oplevelsen af coronakrisen selvsagt været forskelligartet rundt omkring i det danske arbejdsgiverlandskab. Der har dog også været fællestræk. En af dem er, at mange har oplevet, at hjemsendelsen af kontorpersonale er gået gnidningsfrit.
Den oplevelse kan Linda Garlov, der er adm. direktør for A-kasse AJKS, skrive under på. Men der ophører ligheden med mange andre også. For A-kassen, der dækker bl.a. journalister og kommunikationsfaget, blev ramt ekstremt hårdt af krisen på en anden måde. Krisen gik nemlig i stor stil ud over AJKS’ medlemmer.
Kort tid inde i krisen kunne Linda Garlov notere sig, at arbejdsløsheden blandt medlemmer var skudt i vejret med 40 procent. Heldigvis viste hendes medarbejdere sig klar til at løfte udfordringen.
Hvad gik godt og mindre godt i forhold til de praktiske udfordringer, som coronakrisen skabte for AJKS?
”Vi har aldrig oplevet noget lignende. Vi har en stor gruppe af medlemmer, der er freelancere, små selvstændige og kombinatører. Mange oplevede, at deres forsørgelsesgrundlag forsvandt fra den ene dag til den anden. På funktionærområdet går der ofte nogle måneder, inden man reelt bliver arbejdsløs efter en opsigelse. Men vi oplevede noget helt andet på grund af vores sammensætning af medlemmer,” siger hun og tilføjer:
”Det var et stort pres. Det kom præcis samtidig med, at AJKS’ medarbejdere blev sendt hjem at arbejde. Det nytter ikke noget at sige til et arbejdsløst medlem, at vi først kan tale med dem i næste uge, og derfor fik vi travlt. Det var en stor omstilling, men det lykkedes. Vi var i stand til at hjælpe medlemmerne og tage telefonerne fra dag ét.”
Det lykkes at håndtere arbejdspresset. I den forbindelse sender hun taknemmelige tanker til sine medarbejdere, der i Linda Garlovs optik greb bolden og ufortrødent gik til udfordringen. Også selv om de arbejdede hjemmefra. Oplevelsen har bekræftet nogle ledelsesmæssige udgangspunkter, hun selv har.
Hvordan er din egen lederrolle i blevet udfordret i krisetiden?
”Jeg er i hvert fald blevet prøvet på, om mine ledelsesværdier, der bl.a. handler om at udøve tillids- og værdibaseret ledelse, rent faktisk fungerer i praksis. I en situation, hvor vi har ekstraordinært travlt, og alle arbejder fra hver deres location, er vi nødt til at have tillid til, at medarbejdere hver især tager ansvar og løfter opgaven. Det har vi heldigvis oplevet, de gjorde,” siger hun.
Linda Garlov fik simpelthen bekræftet værdien i selvstændige, dedikerede medarbejdere.
”Det hele har været utroligt spændende. Coronakrisen har været trykprøven på, om den moderne ledelsesfilosofi virker. Bekymringen er, om medarbejderne sidder derhjemme og venter på at få at vide, hvad de skal lave. Det gjorde de gudskelov ikke. Det virkede. Vi løste opgaven,” siger hun.
Artiklen fortsætter under boksen