For Bravida Danmarks direktør Johnny Hey blev coronakrisen en øjenåbner på flere måder. Pludselig skulle han tage beslutninger, som kunne få store konsekvenser. Ikke bare økonomisk, men også mht. omdømme blandt medarbejdere, kunder og offentligheden.
Af Nikolai Steensgaard, journalist, 8. juni 2020
Nedlukningen af Danmark i midten af marts betød, at Johnny Hey så en ny hverdag i øjnene. Som adm. direktør for Bravida Danmark, der er en landsdækkende teknisk installatørkoncern med 2.000 ansatte, skulle han pludselig tænke nye, alvorlige vinkler ind sin beslutningsproces.
Man kunne frygte, at en virksomhed som Bravida ville være svært påvirket af en krise som corona. Konsekvenserne ser dog pt. ud til være begrænsede. Spørger man Johnny Hey, så skyldes det i høj grad hjælpsomme medarbejdere, fleksible kunder og et forstående hovedkvarter i Sverige, som skippede udbyttebetalingen og satte bonusprogrammer på standby.
Når man beder Bravida-direktøren reflektere over de største ledelsesmæssige udfordringer, han har haft siden krisen begyndte at rulle, så peger han på flere ting. Nogle handler selvsagt om økonomi, markedets reaktion på krisen og den utryghed, som medarbejdere oplevede. Andre handler om opinion og risikoen for konsekvenser.
Hvad har du på det personlige plan lært af krisen? Hvad har du været mest i tvivl om?
”Som leder træffer man beslutninger, som folk har en holdning til. Man giver reelt sin mening til kende om, hvad der er rigtigt og forkert. Må fem personer arbejde sammen? Hvor tæt må to personer stå? Det er svære afgørelser. Man skal ikke bare tage hensyn til menneskers personlige holdning – man skal også være bevidst om, at der er en samfundsopinion,” siger han og tilføjer:
”Der er risiko for bad-will. Både indad- og udadtil. Jeg vil nødigt have, at det ser ud til, at jeg prioriterer virksomhedens økonomi højere end medarbejderes sikkerhed og oplevelse af tryghed. Men jeg skal samtidig drive virksomheden økonomisk ansvarligt. Det er en svær balancegang, men det er reelt nok: Kriseledelse handler om meget mere end økonomi og markeder – det handler også om omdømme.”
For Bravidas vedkommende er coronakrisens største konsekvenser fortid. I hvert fald som det ser ud nu. Koncernen kører med Johnny Heys ord på 95 procent. Nu ser han frem mod at styre virksomheden ind i mere normale tider. Som leder har han dog taget nogle ting med sig, som han også vi fokusere på fremadrettet.
Artiklen fortsætter under boksen