Fra strategiplan til must wins
Et klar fokus og en klar ansvarsfordeling er hjørneflag i lufthavnens drift, og i begyndelsen mødtes managementteamet dagligt. Det er nu blevet til ugentligt møder, men for at der ikke skal foregår parallelle ting i organisationen, bliver der nu også holdt ugentlige krisemøder om, hvem der er ansvarlig for hvad i den aktuelle situation.
Det er formuleret som kortsigtede regler - must win battles - der handler om, hvordan organiseringen skal fungere, hvordan virksomheden styrer investeringer og omkostninger, og hvordan den håndterer sikkerhed og sundhed.
”Det er vores fokus de næste seks måneder. Vores strategi fra 2019 er stadig den rigtige i sin brede form, men den vender vi tilbage til om nogle måneder. Det blev kommunikeret allerede et par uger inde i krisen, hvor alle bonusprogrammer også blev hevet af bordet,” siger Thomas Woldbye.
Dine manøvremuligheder er fortsat underlagt politiske beslutninger og den globale dagsorden. Alligevel skal du træffe en række valg. Hvad er du aller mest i tvivl om?
”Der er meget at være i tvivl om, men jeg vil vende det rundt og sige, at i en hvilken som helst krise skal du holde et klart fokus og skære alt det unødvendige fra. Du skal lukke ned for det, der for bare et par uger siden var rigtigt vigtigt, men som ikke længere er afgørende,” siger han og tilføjer:
”Jeg prøver – sammen med mit team – at undgå at bekymre mig alt for meget om det, jeg ikke kan gøre noget ved.”
”Du kan så spørge, hvad skal man så planlægge efter? Det er klart, vi arbejder med vores scenarier, men som det er lige nu, lægger vi os ikke fast på noget, selv om mange gerne vil have svar. Vi prøver at være så agile som muligt, efterhånden som tiden skrider frem, og så sorterer vi det fra, der ikke længere er relevant.”
Og så er der det vigtige i timingen:
”Vi skal ikke gøre noget for sent, men vi skal heller ikke gøre for meget for tidligt. Der kan godt være en tendens til, at man begynder at gøre en masse, inden man kender retningen.”
Hvordan vil du sammenligne coronakrisen med tidligere kriser?
”Man kan sige, at både dotcom og finanskrisen peger tilbage på erhvervslivet selv, mens SARS og nu corona er eksempler på noget, der mere er kommet udefra, og som vi ikke har kunnet forudse. Jeg er ikke i tvivl om, at coronakrisen rammer mere fundamentalt end tidligere kriser, men jeg synes, at kriseledelse meget handler om det samme,” siger Woldbye og påpeger, at netop lufthave er vant til kriser og jævnligt træner krisestyring.
”I en krise kan man ofte selv gøre noget, så det frustrerende nu er selvfølgelig, at man ikke er herre over sin egen skæbne. Så meget desto vigtigere er det at arbejde med agilitet. Når der kommer afklaring, herunder fra myndighederne, så kan man indrette sig efter det. Også selv om man ikke nødvendigvis synes det er sjovt eller er enig. Det bruger vi en del tid på at tale om,” siger han.
Så er vi nået frem til forrige uges stafetspørgsmål fra Christian Bason, adm. direktør i Dansk Design Center.
Du står nærmest ved Ground Zero. Hvilke tanker gør du dig?
”Jeg tænker ikke på så meget andet end, hvordan kan jeg få virksomheden og så mange som muligt at vores medarbejdere sikkert igennem krisen og ud på den anden side. For to måneder siden var ambitionerne at være mere end det, vi var. Nu er ambitionen at komme tilbage til det vi var.”
”Det kan godt være, at mine møder lige nu handler om noget kortsigtet, men det, der optager mig, er de mere blivende risici, der kan true vores eksistens på længere sigt.”
”Og så har vi allerede været inde på det: Verden er forfærdelig, ja, men vi kan ikke lige fjerne corona. Derfor handler det om at fokusere, om at time sine handlinger og ikke at bekymre sig om det, man ikke kan gøre noget ved. Til gengæld skal man definere det, man kan gøre noget ved. Vi skal være kreative og finde løsninger, der er sundhedsmæssigt forsvarlige, men som kan være med til at få samfundet i gang igen.”
Thomas Woldbye er medlem af CfLs bestyrelse