Samfundsudviklingen kalder på nye forretningsmodeller, men der er forskellige måder at tackle presset på. Her kan du læse, hvordan mediebranchen og en offentlig styrelse har grebet udfordringen an. Få også resultaterne af ny CfL-Undersøgelse.
Af Pia Fuglsang Bach, september 2019
En ekstrem grad af eksekvering og utålmodighed er afgørende, når man taler forretningsudvikling. Ellers opnår du ikke firstmover-effekten.
Så kontant lød budskabet fra mediedirektør Per Mikael Jensen, der var en af talerne på CfL-Klubhusmødet om nye forretningsmodeller.
Fra scenen flød en lind strøm af kontroversielle, men også modige råd fra manden bag TV2 News, Metroxpress og meget mere:
- Sørg for simple beslutninger. Alt for meget forretningsudvikling hæmmes af, at det løftes op på et niveau, hvor det slet ikke hører hjemme.
- Gør utålmodighed til en dyd og træf hurtige beslutninger. Alt for mange gode ideer dør i ugerne efter, de er undfanget, fordi alt for mange nejsigere får dig til at tvivle: Var det nu også så god en ide?
- Sørg for at lancere så meget, du kan. Du skal naturligvis ikke satse hele butikken eller igangsætte kampagner til 200 mio. kr. uden et grundigt kig i excel-arkene, men du skal lancere alt det, du kan slippe afsted med, uden af organisationen dør af det. Og så skal du selvfølgelig have en stærk ide og plan for, hvordan succes ser ud - i tal og kvalitet.
- Vær ikke bange for at justere i takt med, at du bliver klogere. Og sørg for at finde en model, så du hurtigt kan se, om den kan flyve eller ej.
- Ansæt irriterende medarbejdere. Det er dem, der flytter dig og din forretning.
Kunsten at hæve blikket
Per Mikael Jensen er lige nu forhenværende. Han sluttede som adm. direktør i Altinget i august, men han inkarnerer om nogen, hvorfor og hvordan mediebranchen har været tvunget til at genopfinde sig selv.
På få år er både abonnements- og annoncemarkedet eroderet. Det har ifølge Per Mikael Jensen skabt alt for meget jammer i branchen, hvor redaktører og direktører har forsømt at udvikle nye forretningsmodeller.
Og det er ikke slut endnu: Mediebranchen er lige nu vidne til bl.a. bloggere eller rettere influencers, hvor selv bumsede teenagers kan tjene stort på at fremvise tasker. Derfor lyder endnu et par råd fra mediedirektøren:
”Studer vaner hos målgrupper, der ligger helt uden for din egen. Brug 30 minutter på at gå en tur med nogen, du ikke kender i forvejen.”
Om turen er brolagt med nye forretningsmodeller, er et åbnet spørgsmål.
Til gengæld er det ganske vist, at den gennemsnitlige levetid for virksomheder bare falder og falder. Tallene varierer fra 10-15 år, men der er behov for nytænkning.
Et solidt fundament
Udviklingen af nye forretningsmodeller er en hel central ledelsesopgave. Det er kendt viden på de danske direktionsgange, og spørger man CfLs Trendpanel, er der tale om en løbende proces påvirket af mange faktorer.
I den seneste CfL-Undersøgelse om nye forretningsmodeller er næsten halvdelen af respondenterne enige i, at deres organisation har behov for en meget anderledes forretningsmodel inden for de næste tre år. 26% er uenige, mens 27% svarer ved ikke.
CfL-Undersøgelsen viser desuden:
- 83% arbejder løbende med at udvikle deres forretningsmodel.
- 84% arbejder med at analysere og forstå udviklingen i omverdenen for at kortlægge muligheder og trusler.
Bjarne Jacobsen, områdechef i CfL og vært på CfL-Klubhusmødet, påpegende, at vi generelt står på et solidt fundament.
”CfL-Undersøgelsen indikerer, at danske organisationer arbejder systematisk med nye forretningsmodeller. Den fortæller ikke noget om hastigheden, eller om virksomhederne gør det rigtige, men den viser, at både forståelsen og erkendelsen er til stede, og det er rigtigt godt,” sagde han.
Du finder alle resultater af CfL-Undersøgelsen om nye forretningsmodeller her.
FNs verdensmål er flyttet ind
Behovet for nye forretningsmodeller kommer efter pres fra kunderne. Det svarer 50% i CfL-Undersøgelsen, mens hele 61% angiver samfundsudviklingen.
”Samfundsagendaen flytter virkeligt noget i øjeblikket, og CfL-Undersøgelsen kombineret med CfLs erfaring i arbejdet med kunderne indikerer, at FNs Verdensmål nærmest er flyttet ind i huset eller på hovedkontoret.”
”Organisationerne oplever et enormt pres på en række parametre. Internt fra medarbejderne, eksternt fra kunderne, fra den politiske agenda og den teknologiske udvikling, men det giver også en række nye forretningsmuligheder” sagde Bjarne Jacobsen og uddybede:
”Samfundssansvar og bæredygtigheder ikke nye fænomener. Det nye er, at man er gået fra at sige, at vi vil gøre så lidt skade som muligt til en meget mere offensiv tilgang: Hvad er det egentligt, vi kan gøre for at stemple ind og gøre noget godt,” lød udlægningen fra CfLs områdechef.