Download gratis e-bog om ledertrivsel
CfL er årligt i kontakt med mange hundrede ledere, og er der én dagsorden, der trænger sig på, så er det ledertrivsel. I denne e-bog guider vi dig til at komme i gang med at løfte ledernes trivsel.
Når vi taler om en god kommunikator, tænker vi ofte på hvor god vedkommende er til at formidle sit stof og skabe forståelse mv. for sine synspunkter hos sine modtagere. Vi tænker sjældnere på, at en god kommunikation kræver, at der bliver lyttet, og at kommunikatoren også selv skal evne kunsten at lytte. Kommunikation er jo intet værd, hvis der ikke bliver lyttet.
Hvordan bliver du så en bedre lytter?
Management konsulenten Gary Copeland har defineret 6 niveauer for lytning gående fra :
Ved at bevæge dig frem til lytteniveau 6 vil du blive mere nærværende og empatisk lyttende. Det vil i højere grad ske på fortællerens præmisser, og du vil opnå, at fortælleren åbner mere op for sine tanker og refleksioner. Det vil give fortællingen mere substans og gør den mere intelligent. Og dermed mere udbytterig for lytteren.
I denne tid, hvor effektivitet står højt på dagordenen, er det da ret interessant - for hvor ofte hører vi ikke om folk, der fra deres chefer, kolleger, ægtefæller mv. oplever at blive lyttet til med forlods skepsis, kritik, utålmodighed eller bedrevidenhed. Det skader kommunikationen og gør den sværere for både fortæller og lytter.
Som lytter kan du selv beslutte dig for dit udbytte af samtalen – Du kan beslutte dig for at fortælleren ikke er værd at høre på og du får sandsynligvis ret. Og du kan beslutte dig for, at det, som fortælleren vil oplyse dig om, er mægtigt berigende og interessant, og du får sandsynligvis ret.
Så hvorfor ikke blive en mere effektiv lytter ved at indstille dig på en udbytterig samtale – du vil sandsynligvis få det.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
CfL er årligt i kontakt med mange hundrede ledere, og er der én dagsorden, der trænger sig på, så er det ledertrivsel. I denne e-bog guider vi dig til at komme i gang med at løfte ledernes trivsel.
Organisationer, der er baseret på frivilligt arbejde, har behov for størst mulig effekt af deres initiativer. Derfor har Røde Kors Hovedstaden og CfL sammen skabt uddannelsesforløbet ”Fra hjerteblod til effekt”.
Hvordan sikrer I et godt psykisk arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig glade og taget hånd om? I artiklen får du konkrete råd til, hvordan du som leder kan skabe en god arbejdskultur med høj trivsel.
Personlig ledelse handler om at tage ansvar og træffe bevidste valg. Men hvordan arbejder du med det i praksis? Få værktøjer og råd fra CfLs ledelseskonsulent, så du kan styrke dit personlige lederskab.