Toplederbarometer 2035: Fremtiden kan bare komme an!
På tværs tværs af sektorer og virksomhedsstørrelse er danske topchefer overvejende optimistiske, viser Toplederbarometeret 2035. Det er der en god grund til, siger CfLs CEO Thomas Hanssen.
Her får du et kort overblik over tre fundamentale udfordringer i samarbejdet mellem leder og medarbejder - og løsningen på hvordan ledere kan arbejde med udfordringerne.
Forstår du vigtigheden af kommunikation? Mange ledere glemmer at gøre noget ud af kommunikationen med medarbejderne, hvilket resulterer i, at de enten ikke kommunikerer, ikke kommunikerer tydeligt nok, kommunikerer uhensigtsmæssigt eller overkommunikerer. Konsekvensen kan blive at lederen opbygger en form for en-vejs kommunikation, hvor de ikke formår at lytte til medarbejderne og give dem den feedback, de har behov for.
Sådan griber du udfordringen an
Prioriter kommunikation mellem leder og medarbejder. God, gensidig kommunikation giver medarbejderne mulighed for at tage ansvar, træffe beslutninger og løse problemer. Formålet er at opbygge et partnerskab mellem leder og den enkelte medarbejder, så medarbejderen i højere grad får medbestemmelse og mulighed for at definere sin egen rolle.
Se vores kurser i kommunikation
Ledere kan i en travl hverdag glemme at støtte medarbejderne i arbejdet og nogle gange undlader de helt at inddrage og værdsætte dem. Men hensigtsmæssig retningsanvisning og støtte samt inddragelse og værdsættelse af medarbejdernes input er afgørende for, at samarbejdet mellem leder og medarbejder bliver en succes.
Sådan griber du udfordringen an
Arbejd med at finde den ledelsesstil eller den rette adfærd, der passer til den enkelte medarbejder. Har medarbejderen brug for instruktioner eller støtte? Via den instruerende adfærd fortæller og viser lederen medarbejderen, hvor, hvordan og hvornår tingene skal gøres. Sideløbende skal lederen give medarbejderen regelmæssig feedback, så medarbejderen kan udvikle sine kompetencer. Den støttende adfærd fokuserer på at udvikle medarbejdernes engagement og initiativ. Lederen lytter, opmuntrer og skaber en positiv indstilling til opgaverne samtidig med, at medarbejderen involveres i sine opgaver.
Ledernes evne til at sætte andre før sig selv, til at søge, forstå, opbygge relationer og vise interesse giver dem mulighed for at connecte med deres medarbejdere. Denne færdighed påvirker evnen til at skabe et arbejdsmiljø baseret på tillid, der medfører, at medarbejderne føler sig trygge, kan udfolde sig og nå deres fulde potentiale.
Sådan griber du udfordringen an
Tag udgangspunkt i, at mennesker er forskellige, og at menneskers udgangspunkt for at kunne løse deres opgaver er forskellige. Ved at arbejde ud fra den givne situation får ledere mulighed for at arbejde med de ledelsesmæssige ressourcer, så de i samarbejde med medarbejderne kan opstille og nå afdelingens og organisationens mål.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
På tværs tværs af sektorer og virksomhedsstørrelse er danske topchefer overvejende optimistiske, viser Toplederbarometeret 2035. Det er der en god grund til, siger CfLs CEO Thomas Hanssen.
Hvis I skal i gang med at arbejde med interne ledernetværk, så lad jer inspirere af Direktoratet for Kriminalforsorgen. Organisationen har i samarbejde med CfL udviklet et tværgående ledernetværk for personaleledere.
Læs her hvordan du skaber high performance teams, der trives og skaber resultater. Læs også hvad der kan forhindre dit team i at nå potentialet.
Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.