Af CfL, maj 2022
Vandfaldsmodellen består af syv faser og er kendetegnet ved, at hver fase skal være gennemført og gennemprøvet, før man kan fortsætte til næste trin i processen. I denne artikel går vi i dybden med, hvordan vandfaldsmodellen kan sættes i spil i praksis og bidrage til din projektledelse.
Modellens første fase omhandler kravene til det der skal designes og udvikles. I denne fase skrives et kravdokument, der indeholder alle oplysninger om, hvad der skal gøres. Dette omfatter alt fra produktets funktionalitet til hvordan det skal se ud.
Anden fase i vandfaldsmodellen består af to dele: 'Kravsamling- og analyse' og 'Kravspecifikation'. I indsamling og analyse af krav indsamles alle oplysninger og krav til produktudvikling fra kunden, og derefter behandles de med henblik på analyse.
I kravspecifikationsdelen dokumenteres de ovenfor analyserede krav. Den fungerer som en forbindelse mellem kunden og udviklingsteamet.
Modellens tredje fase omhandler design. Det er her, du tager de verificerede og færdige krav fra den foregående fase og bruger dem til at skabe et design til dit produkt. Dette design vil hjælpe med at specificere software- og hardwarekrav samt udvikle en overordnet arkitektur for dit system.
I denne fase er det også nyttigt at omdanne SRS-dokumentet Hvad er det? til et funktionelt design. Det betyder, at du vil udvikle en plan for, hvordan softwaren skal skabes. Denne fase er vigtig, fordi den danner grundlaget for den faktiske udvikling af produktet.
Når designfasen er afsluttet, har du et klart billede af, hvad der skal gøres for at skabe dit produkt.
Når designfasen er afsluttet, kan processen fortsætte til kodningen. Det er her, de enkelte softwarekomponenter samles og kombineres til et fungerende system. Koden eftertestes for at sikre, at den opfylder alle de krav, der er defineret i designfasen. Efter en vellykket testning er systemet klar til at gå i drift.
Kodningen kan være en kompleks og tidskrævende proces, men den er afgørende for at skabe et velfungerende system.
I kodningsfasen tager programmørerne de detaljerede designspecifikationer og omsætter dem til egentlig kode.
Femte fase i vandfaldsmodellen består af grundig integration og test. I denne fase kontrolleres softwaren for eventuelle fejl i design eller kode. Testen udføres for at sikre, at systemet er stabilt og fejlfrit, inden det går i produktion.
Efter kodningen gennemgår hele systemet en række tests for at kontrollere, om der er fejl. Når alle fejl er blevet udjævnet, er softwaren klar til brug.
Testfasen er afgørende i vandfaldsmodellen, da den sikrer, at softwaren er fejlfri, inden den går i produktion. Dette er med til at undgå eventuelle forstyrrelser eller fejl, der kan opstå under brugen. Testning er også med til at forbedre softwarens kvalitet og sikrer, at det endelige produkt er af høj kvalitet og kan opfylde kundens behov.
Når produktet er testet og eventuelle fejl er udbedret, er det klar til sjette fase i vandfaldsmodellen: installation. Installationsfasen kan opdeles i fire hovedopgaver: installation, migration, support og dokumentation.
Installation er den fase, hvor softwaren rent faktisk installeres på målcomputerne. Migration er den fase, hvor alle data fra det gamle system overføres til det nye system. Support omfatter besvarelse af spørgsmål, som brugerne måtte have, og tilvejebringelse af dokumentation. Dokumentation indeholder instruktioner om, hvordan man bruger softwaren samt baggrundsoplysninger om udviklingsprocessen.
Når produktet er blevet installeret og er i drift, er det tid til at gå videre til næste fase i vandfaldsmodellen: Vedligeholdelse.
Vedligeholdelse omfatter at sikre, at softwaren fortsat fungerer efter hensigten, og at eventuelle fejl, der måtte blive opdaget, rettes. Support er også typisk til rådighed i denne fase for at hjælpe brugerne med eventuelle spørgsmål eller problemer, som de måtte have.
Vedligeholdelsesfasen kan vare i lang tid, nogle gange endda længere end den oprindelige udviklingsfase. Det skyldes, at der kan være nye funktioner eller ændringer, der skal foretages i softwaren, efterhånden som tiden går. Desuden vil der uundgåeligt opstå fejl, som skal rettes. Vedligeholdelse er en vigtig del af softwareudviklingsprocessen og bør ikke overses.
Artiklen fortsætter under boksen.
Løft dine kompetencer i projektledelse. Vi tilbyder kurser til alle niveauer, fra grundlæggende projektledelse til Scrum Master og avancerede PRINCE2®-certificeringer.
Vandfaldsmodellen anvendes ofte til projekter med veldefinerede leverancer og en klar forståelse af kravene. Den kan være nyttig i situationer, hvor der er lav usikkerhed, og hvor risiciene er kendte.
En af de største fordele ved vandfaldsmodellen er dens forudsigelighed, da det er let at følge udviklingen og identificere potentielle problemer.
Modellen kan dog være ufleksibel og giver ikke mulighed for at foretage ændringer, når projektet først er påbegyndt. Derfor er det vigtigt at overveje nøje, om vandfaldsmodellen er den bedste fremgangsmåde for dit projekt, før du går i gang. Andre mulige metoder til din projektledelse kunne være PRINCE 2® eller Scrum.
Der findes mange fordele ved at benytte vandfaldsmodellen i projektledelse og -strukturering. En af de største fordele er, at det giver mulighed for opdeling og kontrol. Der kan opstilles en tidsplan med tidsfrister for hvert udviklingsstadie, og et produkt kan gennemgå modellens stadier ét ad gangen. Denne forudsigelighed og linearitet gør det meget lettere at styre både projektet og det team, der arbejder på det.
Generelt giver vandfaldsmodellen en stor struktur og klarhed for både projektledere og teammedlemmer, hvilket gør den til et fremragende valg for mange projekter.
For at sikre dig den bedste start som projektleder har vi udarbejdet en tjekliste, der indeholder de vigtige emner, du skal være opmærksom på som projektleder.
Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.
The Five Behaviors er et teamværktøj, der hjælper teams med at blive så effektive som muligt.
Selv dygtige teams kan mislykkes. Læs her hvordan du skaber succesfulde teams med modellen De fem dysfunktioner i et team.
Danmarks største revisions- og rådgivningsvirksomhed har i samarbejde med CfL sat psykologisk tryghed på kursusformel og sendt sine ledere på 25 timers-lektion i at skabe højtpræsterende teams.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.