Baggrunden var blandt andet at bibringe forvaltningen såvel som politikerne indsigter på en ny måde.
”Man kan komme langt med nysgerrighed og ved at tale med borgere og medarbejdere, men man vil aldrig få det samme datagrundlag, og det vil altid være farvet af ens personlige oplevelser. En stor, tværgående spørgeskemaundersøgelse bliver båret af en hel anden tyngde og med en langt større grad af nuancering,” siger kommunaldirektøren og tilføjer:
”Personligt er jeg meget begejstret for det stærke borgerblik, der ligger i undersøgelsen. Jeg havde ikke forestillet mig, at vi kunne komme så langt, men CfL kom med et oplæg, der var væsentligt mere kvalificeret, end jeg havde håbet på.”
Den sure borger en tilfældig dag
Som i mange andre undersøgelser er der også et gap mellem svarene fra hhv. borgerne, medarbejderne og lederne i Tårnby Kommune.
Generelt giver medarbejderne højere rating end borgerne, og lederne giver endnu højere rating end medarbejderne, men det giver et rigtigt godt udgangspunkt for at identificere, hvor man skal tage fat.
”Når vi på samme tid spørger medarbejdere og et meget bredt udsnit af borgerne om det samme, så er det meget svært at argumentere mod konklusionerne. En lav vurdering drejer sig ikke om en sur borger en tilfældig dag,” siger kommunaldirektøren.
Morten Winge har flere grunde til at være tilfreds med undersøgelsen, ikke mindst fordi den vidner om, at borgerne i det store hele er tilfredse med deres kommune, og at langt de fleste medarbejdere er glade for deres arbejde.
Den tegner dog også et billede af en kommune, hvor borgerne oplever, at komplekse sager trækker i langdrag, og hvor særligt de ansatte på rådhuset oplever, at de mangler tid og delvis kompetencer til at løse deres opgaver.
Det bringer os til det andet formål med undersøgelsen: Servicetjekket har været en god anledning til at kigge på Tårnbys styresystem, det vil sige kommunens organisering samt de regler og rammer, den er underlagt.
Sikker drift og stolte traditioner
Tårnby Kommune er uløseligt forbundet med Københavns Lufthavne som arbejdsplads, og det er indiskutabelt, at coronakrisen har trukket dybe spor blandt de 43.000 borgere. Det er lige så indiskutabelt, at beliggenheden ved Øresund tæt på København gør kommunen attraktiv, og den er da også rundet af stolte traditioner.
Det gælder også styreformen, hvor fire klassiske forvaltninger de seneste 30-40 år har stået som garant for sikker drift og billig administration.
Det er tiden ved at løbe fra, og en direkte udløber af servicetjekket er en ny organisationsstruktur med 13 centre, der skal sikre en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne og sørge for bedre koordinering og tværgående samarbejde. Hertil kommer ønsket om et stærkere samarbejde mellem administration og politikerne – alt sammen til glæde for borgerne.
Morten Winges udlægning lyder:
”Servicetjekket har været med til at dokumentere, at vi skal flytte os i retning af noget, der er mindre bureaukratisk og mindre hierarkisk, så vi bliver bedre til at arbejde på tværs uden hele tiden at skulle involvere dem, der er højere i systemet,” siger han og pointerer, at centermodellen er valgt med omhu.
”Tårnby Kommune er ikke klar til at eksperimentere voldsomt, så vi har valgt en model, der er velkendt og velgennemprøvet i andre kommuner, og som jeg også selv har erfaringer med at arbejde med.”