Case: Sådan arbejder KommuneKredit med strategi
”Som virksomhed er det vigtigt ikke at tro, man ved det hele på forhånd,” siger Morten Søtofte, CFO i KommuneKredit. Derfor er foreningens nye strategi baseret på en grundig foranalyse.
CfL, opdateret marts 2020
Hvis du ikke har hørt om briefing og backbriefing, så hæng på. Det er ét af de værktøjer, lederne i TDC Onsite har taget til sig - og bruger den dag i dag.
Christian Duer, øverst ansvarlig for TDC Onsite, har fået positivt feedback fra sine cirka 50 servicechefer og seks regionschefer, der i løbet af 2018 var på et ledelsesudviklingsforløb orkestreret af CfL.
Forløbet skulle styrke implementeringen af den overordnede strategi blandt alle 1200 ansatte i organisationen. Derfor var det vigtigt, at lederne var klædt på til at eksekvere strategien i marken.
"Vores strategier og tiltag skulle implementeres ud i organisationen. Derfor søgte vi rådgivning i, hvordan vi skulle gøre det bedst muligt. Når vi stiller os op og siger, at det er denne retning, vi ønsker for virksomheden, så skal vi have alle vores ledere med på rejsen for at kunne føre det ud i praksis i marken," siger Christian Duer, der er Executive Vice President TDC og Head of Onsite.
Christian Duer og ledelsesgruppen ledte først og fremmest efter en praktisk rådgivning, hvor fokus var på håndgribeligt og praktisk orienteret ledelse, så lederne fik værktøjer til at bruge i eksekveringen af strategien.
Valget faldt på CfL, hvor chefrådgiver Jesper Bubandt Toft og seniorrådgiver Lars Hemmingsen både skabte og faciliterede et skræddersyet ledelsesudviklingsforløb.
Det er én ting at udarbejde en strategi for organisationens retning. Det er en hel anden ting at få strategien eksekveret succesfuldt ud i yderste led af organisationen. I TDC Onsites tilfælde handlede strategien om at løfte fakturering og implementeringen af et nyt IT-system.
"Når vi er i en virksomhed med denne type rådgivning, arbejder vi både med forretningen og den enkelte leder. Lederen skal i spil og tage ansvar for at eksekvere strategien,” fortæller Lars Hemmingsen, seniorrådgiver hos CfL. Han uddyber:
”Her bruger vi en meget involverede form, hvor vi både sætter scenen med strategien – taler ind i klasserummet, øver os og får relevante elementer af lederrollen i spil. Det skaber engagement og forståelse hos deltagerne," siger han.
Udfordring: At løfte fakturering og implementeringen af et nyt IT-system.
Organisation: TDC Onsite anført af Christian Duer, Executive Vice President TDC and Head of Onsite.
CfL-Rådgivere: Jesper Bubandt Toft, chefrådgiver, og Lars Hemmingsen, seniorrådgiver.
Værktøj: Bl.a. briefing backbriefing lanceret af historiker og ledelsesrådgiver Stephen Bungay.
CfLs to rådgivere kørte alle servicechefer i 2018 igennem to kursusmoduler med ledelsesudvikling. Her blev lederne blandt andet introduceret til strategi-eksekveringsværktøjet briefing backbriefing.
Værktøjet er udviklet af Stephen Bungay, forfatter til bogen "The art of Action".
Med redskabet briefing backbriefing har CfL givet os et håndgribeligt værktøj, vi kan bruge fremadrettet i vores ledelse og ikke kun kan bruge den ene gang
Christian Duer, direktør i TDC OnsiteI al sin enkelthed går briefing backbriefing ud på at skabe bedre eksekvering af en strategi:
"Med redskabet briefing backbriefing har CfL givet os et håndgribeligt værktøj, vi kan bruge fremadrettet i vores ledelse og ikke kun kan bruge den ene gang. Det her er en metode, alle vores ledere har været igennem og har en fælles forståelse for. Jeg tror, vi kommer til at indarbejde den i vores dagligdag, så vi aktivt kan bruge den i vores eksekvering i fremtiden," siger Christian Duer, direktør i TDC Onsite.
Jesper Bubandt Toft, chefrådgiver i CfL, fortæller:
"Med TDC brugte vi tid på at forstå, hvem de er som virksomhed, og hvad de er optaget af. Vi har ud over briefing og backbriefing arbejdet med forandringsledelse, modstand og ansvar hos lederne. I samarbejde med ledergruppen er det lykkes rigtig fint at få fokuseret strategien ind, så lederne kunne eksekvere."
Hos TDC Onsite filmede CfLs rådgivere Christian Duer og hans ledergruppe, da de præsenterede den nye strategi. Det var briefing delen.
Derefter viste rådgiverne videoen til servicecheferne, som skulle give deres tilbagemelding på, hvordan de ville eksekvere strategien med deres ressourcer og muligheder. Det var backbriefing.
Leif Aslak var en af de lederne, der skulle modtage backbriefingen. Han var dengang interim regionschef. I dag er han servicechef i region Nordjylland. Han fortæller:
"Metoden briefing backbriefing tvinger en til at tage ansvar for sin ledelse i forbindelse med en strategieksekvering. Der bliver sat ord på de handlinger, der skal til for at skabe resultater. For mig er det en utrolig positiv måde at sikre opbakning til strategien og at få alle med på rejsen,” siger Leif Aslak og tilføjer endnu et perspektiv:
”TDC Onsite står over for udrulningen af Net-Co-strategien den kommende måneds tid. Her har vi en glimrende mulighed for at bruge værktøjet briefing backbriefing igen, så vi kommer rigtigt ud med strategien," siger han.
Metoden briefing backbriefing tvinger en til at tage ansvar for sin ledelse i forbindelse med en strategieksekvering. Der bliver sat ord på de handlinger, der skal til for at skabe resultater.
Leif Aslak har været leder i flere år inden for TDC Onsite, og han har deltaget i mange lederudviklingsforløb gennem sin karriere. Alligevel har CfLs rådgivningsforløb om strategieksekvering givet servicechefen noget mere med i rygsækken.
"Rådgivningen gav mig stof til eftertanke om min ledelse. Jeg er blevet meget mere bevidst om adfærdstyper, og hvordan man omsætter en strategi til at give mening for selv det yderste led i virksomheden," siger han.
Læs også: "Fra det ene øjeblik til det næste var det en ny ledelsesopgave"
Det er endnu ikke muligt at se, om metoden brief-backbrief har båret frugt med hensyn til at løfte strategien ud i hele organisationen, men for direktør Christian Duer er det vigtigt at pointere, at selv om rådgivningen har været en omkostning for organisationen, så er værktøjerne og erfaringen en investering for alle.
"De metoder, vi har modtaget gennem rådgivningen, er en god investering for os. Vi har investeret i værktøjer, som vi kan bruge i fremtiden.
”Jeg kan selvfølgelig ikke tvinge mine medarbejdere til at bruge dem, men jeg kan give dem muligheden, og indtil videre har jeg kun fået positivt feedback på det. Så jeg er glad for min investering," siger Christian Duer. Han tilføjer:
"Den rådgivning og de metoder, vi har fået, har været de helt rigtige i forhold til, hvad vi søgte af rådgivning. Det har været et godt forløb. Jeg har ledere, som har været på mange ledelseskurser gennem deres karriere. De har vendt positivt tilbage og sagt, at de har fået noget, de virkelig kan bruge i deres virke. Det synes jeg er positivt," siger direktøren for TDC Onsite.
Er historiker og ledelsesekspert. Har udgivet en lang række bøger, herunder The Art of Action. Den danske titel er Handlingens kunst – strategisk handling gennem selvledelse. Den danske udgave udkom i 2011 og blev i Dagbladet Børsen fremhævet som et pletskud om selvledelse. Stephen Bungay er leder af Ashridge Strategic Management Center ved Hult International Business School.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Henrik Hvolbøll Eriksen
Senior Relations Manager
T: +45 2565 9000
E: her@cfl.dk
Cristian Willum
Senior Relations Manager
T: +45 51 54 41 04
E: cwg@cfl.dk
”Som virksomhed er det vigtigt ikke at tro, man ved det hele på forhånd,” siger Morten Søtofte, CFO i KommuneKredit. Derfor er foreningens nye strategi baseret på en grundig foranalyse.
Topledere har brug for resilient lederskab i dagens uforudsigelige marked. Evnen til at tilpasse sig er nøglen til succes.
Begrebet er blevet et af de mest udskældte buzzwords på de danske arbejdspladser. Men måske er teorien bag ikke så dum endda?
SMART-modellen tvinger dig til at tænke grundigt over dine mål og bryde dem ned i mindre, mere overskuelige trin. Læs eksempler på, hvordan du bruger den.