3. Gør din rolle synlig for dine kolleger
Kender dine kolleger din rolle og dit mandat? Jo tydeligere du er i forhold til dine kolleger og medarbejdere, desto nemmere bliver det for dig at få indflydelse og få tildelt ressourcer. De skal vide, hvad du arbejder med og hvorfor. Overvej hvor og hvordan i organisationen, du kan skabe synlighed omkring din rolle og dit mandat.
Når det kommer til medarbejdere i teamet, er det ekstra vigtigt, at du formår at motivere dem. De kommer fra andre afdelinger og skal overbevises om, at netop dit projekt eller ansvarsområde er vigtigt. Derfor kan synlighed om både dit mandat og din opgave aldrig undervurderes.
Det griber ind i næste punkt – dine værdier – der skal være klare og kendte. Det skal være sådan, at selv når du ikke er til stede, så ved dit team, hvad der er det rigtige at gøre.
4. Kend dine værdier og præferencer
Hvilken leder vil du selv følge? Hvad kendetegner den pågældendes adfærd? Det er en god selvtest i forhold, hvordan du gerne selv vil opfattes, og hvordan du tror, at du bliver opfattet af andre.
Det kræver, at du kender dine værdier og er tydelig med, hvad du står for, og hvad du forventer af andre. Hvornår er det eksempelvis både fornuftigt og legitimt at kræve et bedre datagrundlag eller mere tid, og hvad står ikke til forhandling - selv i pressede situationer?
Kommuniker dine værdier ud og vis, hvilken adfærd du gerne ser. Det betyder bl.a., at du skal være klar til at gribe ind, hvis du oplever en uacceptabel adfærd. Her kommer feedback ind i billedet, men det vender vi tilbage til.
Værdier hænger ofte sammen med dine personlige præferencer, og en metode til både større selvindsigt og bedre forståelse for andre er CfLs personlighedstest JTI, der står for Jungiansk Typeindeks.
Teorien går ud på, at man kan gruppere alle mennesker i 16 personlighedstyper baseret på nogle faste psykologiske præferencer.
Du ved sikkert, om du selv er ekstrovert eller introvert, og du kan nok også hurtigt aflæse, om dine kolleger og medarbejdere er hurtige til at træffe en beslutning, eller om de er tilbøjelige til at gå meget i detaljer, før de eksekverer.
Med 16 forskellige typekombinationer er det straks mere kompliceret, men ved at bruge JTI vil I for det første få et fælles sprog, for det andet vil I få en større forståelse for hinandens måder at betragte verden på.
Læs mere om de 16 typekombinationer her
5. Stå på din faglighed og skab tillid
Når du er leder uden personaleansvar, er en af dine vigtigste veje til succes, at andre har tillid til dig. Det handler både om at være faglig kompetent og at have sin integritet på plads. Det hænger igen sammen med dine værdier og din evne til at skabe følgeskab.
Er du tydelig, gør du det, du siger, og hvor god er du egentlig til at lytte til andre? Husker du at dyrke relationer i og uden for organisationen, også når alt bare kører på skinner?
Tillid kommer ikke af sig selv, og du kan godt forvente, at du i højere grad end formelle ledere bliver målt på din faglighed og dine konkrete resultater. Som uformel leder vil du som regel være tæt på driften, så det er vigtigt at vise, at du kan dit kram.
6. Brug kommunikation som et ledelsesværktøj
Kommunikation er fundamentet for al ledelse, men især den uformelle leder skal være skarp på, hvad han eller hun forventer, og hvad opgaverne går ud på. Ofte har du meget kort tid til at formidle dine budskaber, så sørg for at få struktureret din kommunikation.
Det kan være, du skal øve dig på en kort pitch for at få allokeret ressourcer til dit projekt, så tænk på, hvad din leder gerne vil høre, og hvad skal du sige til den afdeling, der skal afgive ressourcer til dig.
Kommunikation kan handle om meget lavpraktiske greb, men også om at skabe motivation, så hvad skal du sige for at ramme både hjerne og hjerte?
Når det kommer til feedback og de vanskelige samtaler, spiller kommunikation ligeledes en central rolle. Mange har svært ved at tage de vanskelige samtaler, fordi det er ubehageligt, så de væver rundt. Der skal i stedet struktur på, og det kan være en hjælp at bruge skabeloner, så der bliver sagt det, der skal siges.
Kommunikation handler om træning, og selv om du ikke nødvendigvis er et naturtalent, så kan alle lære at kommunikere effektivt.