Der er mange forskellige motiver for at søge optagelse i et netværk, og vi anbefaler, at du tænker dig godt om, så dine forventninger mellem indsats og udbytte er nøje afstemt.
Af Anja Neiiendam, direktør i CfL, august 2021
Netværk udvikler dine kompetencer og giver dig inspiration og ny viden. Netværksdeltagelse er samtidig en særlig disciplin, der kræver noget af dig for at skabe værdi. Vi har her samlet en række anbefalinger og inddelt dem i tre forskellige kategorier.
Brug dem i dine overvejelser, hvis du vil være sikker på at få det unikke udbytte, som et godt netværk kan give.
Hvis du er i tvivl, så bed altid om at få en dialog med netværkslederen af det konkrete netværk, så du får det bedste beslutningsgrundlag.
1. Gør dig klart, hvorfor du vil deltage
Der er flere gode grunde til at blive en del af et netværk. I CfL anskuer vi netværk som et sted, hvor personlige relationer er sat i system, og hvor deltagerne får et udbytte, der mindsker stress og øger sandsynligheden for succes.
Før du søger optagelse i et netværk, anbefaler vi, at du tænker dig godt om, så dine forventninger mellem indsats og udbytte er nøje afstemt.
Nedenfor følger eksempler på, hvad du kan få ud af at deltage - og et par eksempler på, hvad du ikke kan forvente
Fortroligt rum
De fleste ledere og HR-professionelle oplever et behov for at have et fortroligt rum, hvor de kan drøfte organisatoriske og personlige problemstillinger. Det er ikke altid tilstrækkeligt med interne fora, så det er en god ide at rette blikke mod et eksternt netværk. Her kan du drøfte dine udfordringer uafhængigt af magtforhold og organisatorisk kontekst, samtidigt med at du har sikkerhed for fortrolighed.
Adgang til informationer
I et CfL-netværk kommer deltagerne altid fra forskellige brancher og sektorer. Det betyder, at netværket samlet set har en enorm viden på rigtigt mange områder samt konkrete erfaringer, som du kan trække på. Du har derfor adgang til informationer, som du kan bruge i dit daglige virke. De øvrige deltagere vil ofte også kunne bidrage med gode råd og forslag til, hvordan du kommer videre.
Nye perspektiver og feedback
Det er almindelig praksis i CfL-netværk, at vi arbejder med personlige cases, hvor deltagerne giver hinanden feedback og bringer nye perspektiver i spil. Vi kan alle blive låst i vores opfattelse af virkeligheden, og fordelen ved at få nye perspektiver er, at vores handlemuligheder herefter ofte øges. Står du i en fastlåst situation, kan de øvrige deltagere pege på uudforskede aspekter, som du efterfølgende selv kan beslutte, om du vil arbejde videre med. Det giver et fantastisk grundlag for refleksion.
Læs også: "Netværket giver mulighed for at man kigger på sig selv udefra - også som organisation"
Praktisk hjælp
Det kan være helt lavpraktisk, at deltagerne f.eks. deler redskaber eller skabeloner med hinanden, som de selv har anvendt med succes. Det kan eksempelvis være en skabelon til lederens årshjul, en kommunikationsstrategi, et MUS-koncept eller en køreplan til et forandringsprojekt. I CfL har alle netværk en lukket elektronisk platform, hvor du har mulighed for at sende en forespørgsel til netværkets deltagere når som helst, hvis ikke det kan vente til næste møde.
Tid til fordybelse og refleksion
I en hektisk hverdag kniber det for mange at sætte tid af til at fordybe sig i et nyt tema, reflektere over egen adfærd, sætte sig nye mål eller funderer over fremtidens kompetencekrav. Med afsæt i cases, inspirationsindlæg eller ny viden får du tid og rum til refleksion og fordybelse sammen med ligesidede i et netværk. Det giver dig et springbræt til at blive bedre.
Selv når du ser ind i din egen ledergruppe, vil der ofte være interne ressourcekonflikter, forskellige delmål og måske kontraproduktive strategier. I netværket er deltagerne sammen om at styrke og støtte hinanden, så den enkelte får succes.
Følelsen af at tilhøre en gruppe
Mange ledere oplever ensomhed i jobbet, hvilket er både naturligt og forventeligt, men også vanskeligt for mange. Som leder er du alene i forhold til at træffe beslutninger, bære ansvaret og håndtere vanskelige situationer. Du har naturligvis medarbejderne at trække på, men når alt kommer til alt, så står du alene. Selv når du ser ind i din egen ledergruppe, vil der ofte være interne ressourcekonflikter, forskellige delmål og måske kontraproduktive strategier. I netværket er deltagerne sammen om at styrke og støtte hinanden, så den enkelte får succes.
Udvikling af kompetencer
Et netværk udvikler dine kompetencer på en helt anden måde end et kursus. Du bliver præsenteret for ny viden og inspiration – men du ved ikke på forhånd, hvilke temaer og i hvilken form. Det vil ofte være gennem de andre deltageres cases, dialogen og refleksionen, at du får masser af input, som du selv skal omsætte. Derfor er din abstraktionsevne og nysgerrighed også et centralt element i netværkssammenhæng. Måske kan du bruge den nye viden direkte i din hverdag, måske er det blot elementer, der giver dig inspiration til en helt anden problemstilling.
Artiklen fortsætter under boksen. Læs, hvad du ikke kan forvente.