Sådan skaber du et high performance team
Læs her hvordan du skaber high performance teams, der trives og skaber resultater. Læs også hvad der kan forhindre dit team i at nå potentialet.
"Det er en illusion, at viden plus vilje fører til handling"
Vaner er svære at ændre, men hvordan kan vi udnytte, at vi netop er vanedyr til at skabe positive forandringer? På seneste CfL-Klubhusmøde blev der både talt om adfærdspsykologi, resultaterne af seneste CfL-Undersøgelse, og om en stor forandring som København i sidste ende sagde nej til.
Af freelancejournalist Henrik Nordskilde, december 2018
"Hvad er forandringsledelse?" spurgte CfL de medvirkende i seneste CfL-Undersøgelse - og fik ligeså mange forskellige svar, som der var deltagere. Ikke to personer havde formuleret sig ens, fortalte seniorrådgiver Michael Tolstrup ved CfL-Klubhusmødet om forandringsledelse. Alt fra 'at ændre kurs' og 'medarbejderne bytter pladser på kontoret' til 'kultur', og 'når der er et holdningsskifte', havde respondenterne nævnt som eksempler på forandringsledelse.
Selvom begrebet giver forskellige associationer, er der bred enighed om, at forandringer er en svær størrelse. 74 procent havde svaret, at det er vanskeligt at gennemføre forandringer i organisationen, og hele 81 procent mener, at det er vanskeligt at få medarbejderne til at ændre adfærd. For mellemledere er andelen helt oppe på 94 procent, mens topledere ser det som en anelse lettere.
Hvorfor er forandringer så svære, og hvorfor er det svært også for ledere at ændre adfærd? Det var der flere bud på fra oplægsholderne til de 197 deltagere i København samt Billund og Aarhus, hvor deltagerne fulgte arrangementet online.
Michael Tolstrup fortalte om den opfattelse af adfærd og forandringer, han ofte møder i danske organisationer.
"Ledere har ofte den antagelse, at der er nogle psykologiske mekanismer hos den enkelte medarbejder, der gør, at medarbejderen ikke ændrer adfærd. Der kan også være en antagelse om, at medarbejderen har en egeninteresse eller, at der er et taktisk spil i gang, som forhindrer de ønskede forandringer. Faldgruben ved den tilgang er, at lederen kan se sig selv som den rationelle og objektive, der ved, hvad der er bedst for organisationen, mens medarbejderen bliver set som subjektiv og med en personlighed, der gør det svært at ændre adfærd. Det er som i de undersøgelser, hvor man spørger: 'Er du en god bilist', og alle synes sjovt nok, at de er over gennemsnittet. Vi har ofte ikke samme tiltro til andre mennesker," sagde Michael Tolstrup.
En del af udfordringen ved forandringer og adfærdsændringer hænger sammen med, at vores hjerne har en tendens til ikke at handle, som den godt ved, at den burde, fortalte Henrik Dresbøll. Han er cand. mag. i kognitiv semiotik, men kalder sig adfærdsdesigner og er manden bag konsulentvirksomheden WElearn.
Han opridsede nogle klassiske reaktionsmønstre og faldgruber i forbindelse med adfærdsændringer:
Læs også: Lær forandringsledelse af IKEA og Europas Bedste Offentlige Arbejdsplads
"En leder kan og skal stille sig selv to spørgsmål: Hvilken adfærd ønsker jeg? Og hvordan kan jeg hjælpe den adfærd på vej dag for dag, time for time, kontaktpunkt for kontaktpunkt, menneske for menneske, så jeg kan forandre vanerne i organisationen?" sagde Henrik Dresbøll.
Et godt sted at starte er at acceptere, at der er mindre positive psykologiske faktorer, der spiller ind. Henrik Dresbøll henviste til CfL-Undersøgelsen, som viser, at kun 16 procent af ledere undersøger medarbejdernes følelser eller holdninger i forbindelse med forandringer. Det gælder netop om at acceptere eventuelle bekymringer, mener Dresbøll.
"Adfærdspsykologien viser, at der er en meget tæt kobling mellem følelser og handlinger, men i den danske ledelses-værktøjskasse indgår følelser - hvis man sætter det lidt på spidsen - kun i forbindelse med fyringer. Vi gennemfører typisk forandringsprocesser på et sprogligt, logisk plan, mens det intuitive og følelsesmæssige slet ikke bliver adresseret. Det lyder banalt, men man kan glemme, at medarbejdere er mennesker. Og mennesker er i høj grad drevet af følelser, også følelser som skam, skyld og frygt. Men dem taler vi ikke om. Vi har lært, at man som leder skal have en meget positiv og anerkendende tilgang. Starten på en forandring handler tit om noget negativt men bliver italesat som noget positivt," sagde Henrik Dresbøll og ridsede en række anbefalinger op til at ændre adfærd.
"Velkommen til dagens fiasko," sagde tidligere Venstre-minister Helge Sander, der deltog på CfL-Klubhusmødet for at fortælle om det mislykkede forsøg på at få Formel 1 til København. Projektet ville betyde forandringer for en del beboere i København, og ideen nåede kun næsten i mål.
"At det ikke lykkedes, er et eksempel på, at mange gerne vil udvikling, men alt for få vil forandring. Det er velkendt, men her var det en ekstra udfordring, at dem der skulle overbevises, havde meget svært ved at overskue de forandringer, der knyttede sig til at køre Formel 1 i København. Så handlede det, ligesom i politik og ledelse, om at få folk med sig," sagde Helge Sander.
At realisere løbet krævede et benarbejde politisk og i erhvervslivet for at skaffe opbakning til at lukke en del af Indre København ned for trafik i perioder, samt de ca. 500 mio. kr. det ville koste at arrangere løbet. Et beskedent beløb i Formel 1-sammenhæng, oplyste Helge Sander.
”Nogle spurgte 'hvorfor sådan et kæmpe projekt?', men jeg så en mulighed for, at Danmark og København kunne profilere sig på fantastisk vis, og give store turistindtægter.”
Helge Sander havde møder med bl.a. Royal Arena, Tivoli, Det Kgl. Teater, Parken og Nationalmuseet og sikrede sig opbakning, så der for eksempel kunne blive stillet kontorer og andre faciliteter til rådighed. I sidste ende faldt projektet dog til jorden, da kommunen ikke ville støtte planerne, fortalte Helge Sander, som nævnte, at lanceringen af projektet over for omgivelserne måske skulle have været håndteret anderledes.
"Det er jo ingen hemmelighed, at vi hverken repræsenterer Enhedslisten eller Alternativet, og hvis vi skal forsøge at arrangere Formel 1 igen, skal vi nok tænke over, hvordan vi bliver opfattet udadtil og arbejde for en bredere politisk opbakning. Det er et centralt spørgsmål."
Læs også: Forandringer begynder hos ledelsen
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
Læs her hvordan du skaber high performance teams, der trives og skaber resultater. Læs også hvad der kan forhindre dit team i at nå potentialet.
Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.
The Five Behaviors er et teamværktøj, der hjælper teams med at blive så effektive som muligt.
Selv dygtige teams kan mislykkes. Læs her hvordan du skaber succesfulde teams med modellen De fem dysfunktioner i et team.