”Vi spurgte: Hvad er det, du kan gøre anderledes i din måde at være leder på, som vil skabe konteksten for, at forandringerne kan ske? Hvad er det i designet, du kan ændre for selv at arbejde hurtigt?” forklarer Mette Nørr Gantzhorn.
Eksemplerne er mange, og eksperimenterne helt konkrete:
-
En leder beslutter sig for ikke længere at holde en-til-en-møder i mødelokaler. Hun vil hellere gå tur eller mødes på en cafe, fordi det tvinger folk til at droppe power points. Når de mange slides var væk, kan man føre en reel samtale, og det sparer tid.
-
En anden leder holder op med at skrive referater for simpelt hen at se, hvad der sker. Er der nogen, der savner dem, var der nogen, der brugte referaterne? Det var der ikke.
-
En leder oplevede, at beslutningerne gik forbi ham. Han blev opfordret til fysisk at flytte sig og sætte sig midt i projektgruppen. På den første uge traf han fire beslutninger, der ellers ville have afstedkommet et hav af e-mails, oplæg eller andet.
-
En leder holder helt op med at lave reviews mellem projekterne. Det sparer adskillige måneder, og kan ses på bundlinjen med det samme.
”Blandt medarbejderne var reaktionen, at hov, hvad er der sket her. De kunne se, at noget var anderledes, og det smitter,” siger Novo Nordisk-chefen og pointerer:
”Hvis du som leder ikke er rollemodel for den adfærd, du vil have, så kommer der aldrig til at ske noget. Kort og godt.”
Slut med buzzword paraden
Det var presset udefra, der satte skub i udviklingen i Novo Nordisk. Nye teknologier og ændrede markedsvilkår i bl.a. USA kaldte på nye kompetencer. Desuden bevægede koncernen sig ind i andre terapiområder såsom nyre- og hjertesygdomme samt hele fedmeforskningen.
”Problemet var, at vi stod med en organisation, hvor det var nødvendigt at ændre både kompetencer og fokusområder. Det gik lidt smertefuldt op for os, at vores traditionelle måde at arbejde på, heller ikke duede til de nye terapiformer. Vi kunne se, at what got os here wont take us there,” siger Mette Nørr Gantzhorn.
Der var brug for en kulturforandring, og i processen blev der ikke sparet på buzzword som agility, empowerment, dare to fail, thinking bigger og meget, meget mere.
Lige lidt hjalp det.
”Du kan ikke bare prædike, at nu skal vi være agile, nu skal vi være hurtige og modige og turde begå fejl, når hele organisationen siger: Jeg blev hyret, jeg blev udviklet og forfremmet, fordi jeg er perfektionist, grundig og velovervejet. Jeg træffer ingen beslutninger, før jeg har overvejet risici, og jeg træffer ikke risikofyldte beslutninger,” forklarer Novo Nordisk-chefen.
Der var ligeledes massiv feedback fra topledelsen, der havde svært ved at spore ændret adfærd eller resultater i R&D. Mette Nørr Gantzhorn måtte tilbage til forskningsledelsesgruppen med ét eneste opdrag: Der skulle gøres noget.
Frem og tilbage med toget
En kulturforandring sker ikke af sig selv i en organisation, som er vokset op med tunge review-processer, og hvor alle skal ind og rette kommaer i oplæg, statusrapporter eller prægodken-delser.
”Der var en, der sammenlignede beslutningsprocesserne i Novo Nordisk med det at køre i tog. Du kører hen til et trinbræt, hvor du kan stå af. Men hvis der er et eller andet galt, så er du nødt til at køre tilbage og starte forfra, og det kan nogle gange tage to-tre måneder,” fortæller Mette Nørr Gantzhorn.
For hende handler forandringer om permission:
”Hvis du er bange for konsekvenserne, fordi der er en slåfejl, så vi er nødt til at ændre de betingelser, som folk arbejder under, for at de reelt kan ændre sig.”
Løsningen blev forandringseksperimenter drevet af adfærdsdesign.
Adfærdsdesign som metode
Adfærdsdesign er ikke én metode. I Novo Nordisk allierede man sig med eksperter fra London Business Scool og kombinerede deres viden med inspiration fra Morten Münster, forfatteren bag ”Jytte fra marketing er desværre gået for i dag.” Teamet arbejdede desuden meget med Daniel Kahneman, der har forsket i, hvordan mennesker træffer beslutninger. Kahneman, der er psykolog, er i dag en af verdens førende tænkere.
Samtlige executives – de 150 ledere i forskningen – deltog i forandringseksperimenterne, der fulgte et klassisk program.
- Forarbejde og analyse
- Onsite-seminarer for 20-25 ad gangen
- Implementering
Processen strakte sig over ca. halvandet år, og i efteråret 2018 blev det første punktum sat. Herefter blev lederne filmet for at fortælle om deres eksperimenter, reflektioner og forandringer. Nogle var kvalitative, andre kunne måles, fordi der helt konkret var barberet tid af projekter.
”Vi talte også med medarbejderne, og de er i virkeligheden syretesten på, om der er sket reelle forandringer. De havde en klar oplevelse af, at noget var anderledes,” fortæller Mette Nørr Gantzhorn.