På det mere formelle plan lyder beskrivelsen:
- Formålet med den nye masterclass er at bidrage til at skabe bedre ledelse af beslutninger og en endnu bedre beslutningskultur i staten.
Forventet effekt og læringsmål er tosidet:
- På det organisatoriske niveau skal kurset bidrage til en feedbackkultur med psykologisk tryghed, hvor ledere og medarbejdere kan dele fejl og lære af dem.
- Individuelt er det målet, at man bliver klog på sin egen beslutningsstil og kan anvende denne refleksion til at bidrage til en bedre beslutningskultur i organisationen.
Kulturelt basisarbejde
I CfL er det chefrådgiver Jesper Bubandt Toft, der har ansvaret for Masterclass i Ledelse af beslutninger, som kurset hedder, og han tøver ikke med at kalde det for et kulturprojekt.
”Vores hypotese er, at det er den normale adfærd - kulturen - der afgør, om man får truffet de rigtige beslutninger. Hvis man har en tillidskultur, hvor man deler fejl, vil man få stoppet potentielt store fejlbeslutninger, mens de stadig er små. Desuden vil man vide, hvornår man rent faktisk står over for en stor beslutning,” siger han og uddyber:
”Hvis man samtidigt arbejder med inklusion og diversitet og har sikret sig, at alle er trygge nok til at sige, hvad de mener, så undgår man, at blinde pletter udvikler sig til egentlige problemer.”
”Du kan godt sidde i en gruppe i lang tid og være blind for alt muligt, men hvis det ikke vedrører det, I arbejder med, så kan det være ligegyldigt. Lige indtil den dag, hvor I skal træffe en beslutning om noget, I ikke ved noget om. Så kan det gå galt,” siger CfLs chefrådgiver, der beskriver masterclassen som en systematisk måde at arbejde med kultur på.
”Det er et stykke basisarbejde,” siger han.
Læs også: Sådan kvalificerer du dine ledelsesbeslutninger
Værdier frem for regelsæt
Endnu er Masterclass i Ledelse af beslutninger et pilotprojekt, men ambitionerne er høje, og det er der flere forklaringer på.
På det samfundsmæssige plan, bidrager masterclassen med at opretholde tilliden til den offentlige sektor. Bidraget er måske lille, men det er vigtigt.
”Forskellige sager har skabt mistillid, og på både det globale og nationale plan kan vi se tegn på, at der generelt er skred i tilliden til den offentlige sektor,” siger Kamilla Heden Henningsen og uddyber:
”For at borgere kan have tillid til den offentlige sektor, så er det også vigtigt, at der er tillid i den offentlige sektor mellem ledere og medarbejdere. Vi skal have styrket en kultur, hvor der for eksempel er åbenhed om fejl, så man træffer bedre beslutninger. Og så skal vi have styrket beslutningskvaliteten ved bl.a. at sikre en højere grad af refleksion over beslutningsprocessen og hvilke stemmer, der kommer til orde og bliver inviteret ind i den proces.”