Før du går i gang
For mange vil virtuel undervisning være noget helt nyt, og som altid er det en god idé at udarbejde en detaljeret projektplan med afdækning af ansvar, kompetencer, ressourcepersoner, tidsestimater mm.
Det er også en god idé at trække på andres erfaringer. CfL har i en tidlig fase brugt eksterne konsulenter, der har delt ud af deres erfaringer med virtuel facilitering, som vi læner os opad.
Overordnet adskiller virtuelle kurser sig fra fysiske kurser på særligt tre områder:
1. Mediet er nyt
Det giver sig selv, da det virtuelle rum er meget anderledes end det fysiske lokale. Det betyder, at I tidligt i processen skal tage stilling til, hvilke platforme I vil bruge. Er det Adobe, Zoom eller noget helt tredje? De forskellige platforme kan noget forskelligt, og de koster noget forskelligt. Valget vil påvirke resten af udviklingsprocessen.
2. Kurset er nyt
Det kan godt være, at jeres medarbejdere efterspørger et eksisterende kursus med et specifikt indhold, men vær forberedt på, at jeres materiale skal udvikles eller opfindes helt forfra. Tag afsæt i eksisterende klasserumsmateriale, i det omfang I kan, men ofte vil den virtuelle undervisning foregå på et andet sprog – typisk engelsk – og så er det forfra.
3. Det er nyt for deltagerne
Virtuel undervisning vil også være nyt for mange medarbejdere, så de skal forberedes grundigt – også ud over almindelig læsning af artikler eller andet materiale. Det er en fordel, at de på forhånd sætter sig ind i den virtuelle platform, kurset skal foregå på. Som minimum skal de helt banalt altid tjekke, at både lyd og kamera virker, inden de logger på.
Læs også: Bare kom an. Tiden er inde til online kurser og virtuelle netværk
Udvikling og levering
Generelt skal man tage højde for, at både forberedelse og afholdelse af et virtuelt kursus kræver en langt strammere struktur end et fysisk kursus, hvor der typisk er mere elastik i tiden.
Vi har samlet syv punkter, der kræver særlig opmærksomhed.
1. Deltagere og målgruppe
Overvej antal deltagere nøje. Det er CfLs erfaring, at det fungerer godt med op til 12 personer på et kursus.
Sørg for at få en ekstra god baggrundsviden om målgruppen, så I sikrer jer, at I rent fagligt rammer det rigtige niveau.
2. Undervisere
Det giver en god dynamik med to undervisere, der ligeledes kan hjælpe hinanden med at holde styr på tid og spørgsmål fra deltagerne. Desuden er det muligt på skift at holde små pauser, når der skal gøres klar til næste seance.
3. Længde og format
Valget af format er afgørende for, hvordan kurset i øvrigt skal skrues sammen.
Et af de formater, der fungerer godt i CfL, er to kursusdage à to gange to timer med en lang pause imellem modulerne. Desuden anbefaler vi en uge imellem de to kursusdage - gerne suppleret med en hjemmeopgave.
4. Materiale
Hvis I vil tage udgangspunkt i et eksisterende undervisningsmateriale, så er kunsten at holde fast i dybden samtidigt med, at powerpoints og andet materiale skal igennem en stram forenkling og redigering.
Begynd med at skrive overskrifter til hovedtemaerne i powerpoints og sæt løbende billeder på. Det er en effektiv måde at skabe en rød tråd i processen på, og billeder er en god måde at visualisere og dermed syreteste de vigtigste pointer på. Sørg for at have rettigheder til de billeder, I bruger.
Kig løbende hinanden i øjnene og spørg: Giver dette værdi for målgruppen? Hvis det bare er darlings, så ud med det.
Inden I går i luften, så sørg for at have print af slides, talepapir og tidsslots for hele dagen.
5. Flow og facilitering
Når råskitsen er på plads, så kig på tider og skab helt korte undervisningssekvenser. Deltagerne kan ikke holde deres opmærksomhed ved de enkelte emner så længe som i det fysiske rum. Et estimat er maksimalt 10-15 minutter pr. emne.
Når det handler om facilitering, så er kunsten at skabe nærhed i det virtuelle rum. Vi anbefaler, at I skaber plads til mange dialoger deltagerne imellem i form af breakouts i mindre virtuelle grupper.
Værdien af disse virtuelle grupperum kan ikke overvurderes, og de kan sagtens fungere i op til 15 minutter. I det hele taget fungerer det godt at veksle mellem undervisning, gruppe- og plenumdiskussioner.
Når I først er live, bør kommunikationen med deltagerne overvejende foregå på skærmen via kamera og mikrofon frem for på chatten. Det er ekstremt effektivt, da det giver en god fornemmelse for deres energi, spørgelyst, materialets relevans og meget mere.
På den måde er den virtuelle facilitering ikke helt så langt fra den fysiske, som man umiddelbart skulle tro.
6. Testversion
Før I går live, er en testversion med kolleger rigtig godt givet ud. Det er her, det bliver tydeligt, hvad der virker og ikke virker. Det gælder alt fra indhold over facilitering til teknik.
7. Teknik
Ansvaret skal placeres - hvem sikrer, at teknikken spiller? Lidt afhængigt af, hvor langt I er med virtuel træning eller undervisning, kan det det være en god idé med to producere. Ud over at sikre, at alt fungerer, kan de være behjælpelige med at dele deltagerne i virtuelle grupperum eller holde øje med chatten, så underviserne ikke overser noget.
Læs også: Derfor skal du arbejde med Sitationsbestemt Ledelse
Deltagernes dom
Så vidt CfLs anbefalinger og erfaringer, men hvad siger kunderne?
Det er en kendt sag, at globaliseringen har skabt øget efterspørgsel efter online kurser, men de seneste par år er der tilføjet endnu en dimension: Klimadagsordenen.
Bæredygtighed i bredeste forstand står højt på virksomhedernes agenda, og mange kan ikke længere forsvare høj rejseaktivitet, med mindre det er forretningskritisk. På den måde er virtuelle løsninger blevet et krav fra flere og flere af CfLs kunder, særligt de internationale organisationer.
Her har deltagerne beriget os med en overraskende bonusinformation:
Når vi samler en række ansatte i en global virksomhed på et virtuelt kursus, oplever de det som en unik mulighed for at bygge relationer med kolleger på tværs af landegrænser, kultur og sprog.
Ansatte i eksempelvis Kina vil næppe nogensinde træffe kolleger fra resten af verden i et fysisk klasserum. I det virtuelle rum er alt muligt.