Spørg om sexchikane i APV’en
Sexchikane kan være svær at spotte og kan let foregå hen over hovedet på lederen. Som leder kan du spørge ind til kulturen på arbejdspladsen. Alle virksomheder med ansatte skal ifølge loven udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering – en såkaldt APV – som undersøger, om der er problemer med arbejdsmiljøet. Som leder kan man sørge for, at APV’en spørger ind til medarbejderes oplevelser med sexchikane. På den måde kan man som leder få en fornemmelse af både omfanget og alvoren af de ting, der eventuelt foregår i det skjulte.
Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan APV’en spørger ind, fordi sexchikane defineres forskelligt, og fordi ordlyden af spørgsmålene har en stor effekt på, hvilke svar man får. Det, der af nogle opfattes som krænkende, kan af andre opleves som en kompliment. I stedet for at spørge: “Har du i løbet af det seneste år været udsat for sexchikane?” er det bedre at stille konkrete spørgsmål til situationer som fx: “Har en kollega talt om dit udseende på en måde, du ikke brød dig om?” Eller: “Har en kollega rørt ved dig på en upassende måde?”
Formuler en krænkelsespolitik
Som leder har man et særligt ansvar for at definere, hvad god opførsel på arbejdspladsen er. Hvad medarbejdere må og ikke må bør findes på skrift i en personalehåndbog, som alle ansatte har adgang til. Det kan være en god ide at tilføje et kapitel om sexchikane og seksuelle forhold på arbejdspladsen, så alle ved, hvor ledelsen står, hvis der i fremtiden skulle komme en sag.
Det kan være svært at formulere, hvor grænserne helt præcis går, men som leder må man prøve at være så konkret som mulig. Gør det tydeligt, at uønsket seksuel opmærksomhed ikke er i orden – uanset om den er fysisk, verbal eller foregår på mail, sms eller sociale medier. Hvis der er specifikke relationer på arbejdspladsen, som man ikke tolererer – fx seksuelle forhold mellem undervisere og elever eller studerende – så skal det skrives ind i personalehåndbogen.
Hav klare retningslinjer og en fast procedure
Det er vigtigt, at man som leder og virksomhed ved, hvad man skal gøre, hvis der opstår en sag om sexchikane. Derfor er det nødvendigt med klare retningslinjer – både for, hvordan virksomheden vil identificere og forebygge seksuel chikane, og for, hvordan man vil håndtere det, hvis problemet opstår.
Som leder er det vigtigt, at man sørger for, at alle på arbejdspladsen ved, hvad de skal gøre, hvis de mener, der foregår chikane – herunder hvem de skal gå til, og hvad den videre proces er.
En central komponent i retningslinjerne er, hvordan man som virksomhed vil tage hånd om de involverede parter, og om, at alle kommer videre på en god måde. Når I har drøftet og taget stilling til, hvilke retningslinjer der vil fungere for jeres arbejdsplads, er det en god ide at skrive dem ned. Som leder skal man sørge for, at alle kender retningslinjerne, og lade dem indgå i den oplæring og instruktion, virksomheden giver nyansatte.
Læs også: Hvordan stopper ledere sexisme?
Sager, der kræver mere
Nogle sager er alvorlige og kræver et større undersøgelsesarbejde. Hvis en medarbejder ønsker at rejse en sag mod en kollega, bør arbejdspladsen have en fast procedure for, hvordan man griber undersøgelsen an. Det skal ske på en ordentlig måde, som tager hensyn til både den krænkede og den anklagede part.
Det er lederens opgave at sørge for, at det er en kompetent, saglig og uafhængig person, der foretager undersøgelsen.Hvis ikke sådan en person findes i virksomheden, kan man bede en udefra om at stå for samtalerne.
Undersøgelser af sexchikane er svære at løfte, og som leder bør du indstille dig på, at de involverede medarbejdere går en svær tid i møde. Det bedste, man i denne situation kan gøre, er at sørge for, at de faste procedurer bliver fulgt, så den krænkede medarbejder føler sig mødt og forstået, samtidig med at den anklagede føler, at vedkommendes retssikkerhed er intakt.
Ovenstående er et uddrag af Ditte Darkos bog "Kort og godt om seksuel chikane & metoo". Bogen er udgivet på Dansk Psykologisk Forlag i 2021.