Guide til projekttrekanten
Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.
- Kim Bæksgaard Hansen, fagkoordinator, SDU Research & Innovation Organisation
Jeg tilmeldte mig kurset ”situationsbestemt ledelse”, da jeg til dagligt sidder i en teamlederfunktion, hvor jeg har en divers medarbejdergruppe, som har brug for forskelligartet ledelse. Jeg har ikke direkte personaleledelse, og derfor gav kurset rigtig god mening for mig. Det med at få værktøjer, til at kunne rammesætte og motivere kolleger i forskellige arbejdsrelationer, det gav dette kursus et godt indblik i.
God blanding af teori og praktiske øvelser
Kurset var en rigtig god blanding af teori og praktiske øvelser, som blandt andet tog udgangspunkt i konkrete cases fra vores arbejdsliv.
Vi var både store, små, private og offentlige organisationer på holdet. Men vores ledelsesmæssige udfordringer, vi hver især havde fra vores arbejdsliv var universelle. Derfor fik man også en erkendelse af, at de værktøjer, som man får med fra det her kursus er nogle, man kan bruge i alle sammenhænge – på tværs af organisationer og ligegyldigt størrelse.
Før forløbet, havde jeg blot spejlet den ledelsesstil, jeg selv havde fundet mig til rette i. Kurset gav mig en vigtig erkendelse i, at jeg ikke skal lede ud fra, hvad jeg helst vil gøre, men omvendt – ud fra princippet om, hvad den enkelte medarbejder har brug for.
Jeg tænker over, hvordan jeg leder
Overordnet set har det været meget positivt for mig at få sat en ramme for, hvordan jeg altid bør overveje, hvilke kompetencer den enkelte medarbejder har for at løse de konkrete opgaver. På den måde kan jeg skabe de rette ledelsesmæssige rammer for, at medarbejderen får selvtillid og motivation til at nå i mål med opgaverne.
Jeg har erkendt, at jeg skal stoppe op og tænke over, hvad det er for en ledelsesstil, jeg bruger i forhold til den pågældende kollega i forskellige situationer. Og det skal jeg altid gøre. Det har været meget vigtig læring for mig.
Det er naturligvis udfordrende, at jeg skal ændre på min ledelsesstil, og ikke gøre det, jeg plejer at gøre. Men det er meget positivt, at kurset er med til at skubbe mig og udfordre mig på de metoder, der ikke er normale for mig. Det er jo der jeg lærer noget.
Til gavn for mig og kollegerne
Det har skabt en langt bedre arbejdsrelation til nogle kolleger, som jeg tidligere havde svært ved at kommunikere med omkring forventningsafstemning i forhold til opgaveløsning. Det har selvfølgelig været til gavn for mig, men det har i rigtig høj grad været til gavn for medarbejderne, som har følt frustration over, at de ikke har kunnet forstå, hvad mine forventninger til dem var´.
Hver måned trækker vi desuden lod om et kursus, blandt alle nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs konkurrencens vilkår og betingelser.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet igen. Se vores privatlivspolitik.
T: +45 5154 4166
M: suh@cfl.dk
Forståelsen og anvendelsen af projekttrekanten hjælper projektledere med succes. Læs hvorfor i denne guide til projekttrekanten.
The Five Behaviors er et teamværktøj, der hjælper teams med at blive så effektive som muligt.
Selv dygtige teams kan mislykkes. Læs her hvordan du skaber succesfulde teams med modellen De fem dysfunktioner i et team.
Danmarks største revisions- og rådgivningsvirksomhed har i samarbejde med CfL sat psykologisk tryghed på kursusformel og sendt sine ledere på 25 timers-lektion i at skabe højtpræsterende teams.