Lonni Denise Jensen lærte ledelseskonceptet SLII at kende som kursist, og i dag bruger hun det flittigt som personaleleder. Læs interview med chefkonsulent og sektionschef i Forsvaret og forstå fordelene ved at lede situationsbestemt.
Af Annette Franck, seniorrådgiver i CfL, august 2023
På CfLs lederudviklingsprogram ”Den Nye Leder” får deltagere indsigt i mange ledelsesværktøjer. SLII er en del af programmet, og netop det ledelseskoncept fangede chefkonsulent Lonni Denise Jensens interesse:
”Jeg kunne se, at SLII lægger sig op ad ledelsesstilen i Forsvaret. Det passer ind i vores kultur.”
Lonni Denise Jensen er civilansat i Forsvaret, så mange af hendes kollegaer har gennemgået officersuddannelsen, hvor man som leder bliver trænet i at være bevidst om ledelsesbehov i den konkrete situation. Det var genkendeligt for sektionslederen, da hun blev introduceret til SLII.
”Det fangende min interesse, at her er en anerkendt ledelsesmetode, som tager udgangspunkt i vigtigheden af at forstå, at vi ikke er på samme sted altid. På trods af anciennitet, uddannelser og beføjelser, så er vi ikke konstant på et bestemt niveau. Det afhænger af opgaven i situationen. Derfor skal man som leder kunne møde folk, hvor de er i forhold til opgaven.”
Personlig udfordring
Det var faktisk en personlig udfordring for Lonni Denise Jensen at ændre sit perspektiv på ledelsesopgaven:
”Jeg kan godt tænke, at ’sådan er noget jo i gennemsnit’. F.eks. vurdere kompetencer som et gennemsnitsniveau for en person. Men langsomt gik det op for mig, at det jo er opgavebestemt. Så SLII har krævet, at jeg har været villig til at rykke mig i forhold til, hvad min ledelsesopgave er. Jeg har fået øje på, at det hele sker i kombinationen af personen og opgaven,” fortæller Lonni.
Derfor valgte Lonni efterfølgende at tage kurset ”SLII Experience”, så hun i dag har opnået solid træning i at arbejde med SLII.
Læs også: Derfor er CfL begejstret for det internationale ledelseskoncept SLII®
To til tango
SLII er alment kendt for at give et fælles sprog for ledelse, så man som leder og medarbejder får en højere kvalitet i samtaler.
”Der skal to til tango,” siger sektionslederen, men fastslår, at det altid er lederens ansvar at skabe mulighed for samtale. Her er lederens spørgsmål afgørende. Det er forudsætningen for, at man som medarbejder kan udtrykke sig frit om, hvor man er i forhold til opgaven.
Nysgerrigheden skal drive den diagnosticering, som man arbejder med i SLII. Her fastlægger lederen i samarbejde med medarbejderen, om hun har forudsætninger for at løse en konkret opgave. Sådan når leder og medarbejder sammen frem til et af fire udviklingsniveauer. Det er så lederens opgave at matche sin ledelsesstil til medarbejderens udviklingsniveau. SLII arbejder med fire ledelsesstile, som netop balancerer hvilken kombination af støtte og instruktion, der dækker medarbejderens behov i den konkrete situation.
Artiklen fortsætter under boksen.